مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین سال 6 پاییز و زمستان 1396 شماره 3 و 4 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

تاثیر ویژگی سازمانهای هوشمند بر عملکرد مالی بانک ایران زمین(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سازمانهای هوشمند عملکرد مالى چشم انداز استراتژیک شایستگی فرهنگی سیستم مشوق حمایتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 31 تعداد دانلود : 375
تغییرات محیطی و رقابتهای فزاینده میان شرکتهای بزرگ و کوچک در فضای کنونی کسب و کار جهان، مدیران را وادار می کند تا هر روز تصمیمات مدیریتی جدیدی اتخاذ کنند. این تصمیمات به طور کل بر روی عملکرد مالی سازمان ها تاثیر گذاشته و شرایط مالی آنها را دگرگون می سازد.بر این اساس هدف از این پژوهش تبیین تاثیر ویژگی سازمانهای هوشمند برعملکرد مالى بانک ایران زمین است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی می باشد. ابزار گردآوری پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد ویژگی های سازمان های هوشمند (الکازاسبه و همکارانش، 2016) و پرسشنامه استاندارد عملکرد مالی عزیزی(1390) می باشد. جامعه آماری این پژوهش 2800 نفر از مدیران و کارکنان بانک ایران زمین در سال 1396 است تعداد نمونه با توجه به جدول کرجسی مورگان 335 نفر بدست آمد.همچنین روش نمونه گیری به صورت طبقه ای وتصادفی ساده می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که ویژگی سازمانهای هوشمند از جمله چشم انداز استراتژیک، شایستگی فرهنگی و سیستم مشوق حمایتی بر عملکرد مالى بانک ایران زمین، تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
۲.

بررسی وضعیت توسعه استراتژیک توسط رهبران اجرائی و رابطه آن با عملکرد مالی در سازمانهای دولتی شهرستان مهاباد(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه استراتژیک رهبران اجرائی عملکرد مالی سازمانهای دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 410 تعداد دانلود : 23
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت توسعه استراتژیک توسط رهبران اجرائی و رابطه آن با عملکرد مالی در سازمانهای دولتی شهرستان مهاباد می باشد. که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل مدیران سازمان های دولتی شهرستان مهاباد می باشد. حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد 200 نفر انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از آزمون کلموگراف-اسمیرنوف و آزمون t مستقل استفاده شد. فرضیه اول به بررسی وضعیت ویژگی های توسعه رهبری استراتژیک رهبران اجرایی در سازمان های دولتی شهرستان مهاباد با استفاده از آزمون t تک نمونه ای پرداخته است. نتایج به دست آمده از این آزمون نشان داد که کلیه مولفه های توسعه رهبری استراتژیک در سازمان های دولتی شهرستان مهاباد پایین تر از حد متوسط می باشد. در فرضیه دوم به بررسی روابط همبستگی مولفه های توسعه استراتژیک رهبران با عملکرد مالی با استفاده از همبستگی پیرسون پرداخته که نتایج نشان دهنده همبستگی بین همه مولفه ها وجود دارد. در فرضیه سوم به بررسی تفاوت اهمیت ویژِگی های توسعه استراتژیک رهبران اجرایی در عملکرد مالی با استفاده از آزمون فریدمن پرداخته شده است. با توجه به نتایج این فرضیه ویژِگی های توسعه استراتژیک رهبران اجرایی در عملکرد مالی از نظر عملکرد دارای تفاوت هایی بودند. به طوری که وصل شدن به استراتژی سازمان بیشتر از همه عوامل در بهبود عملکرد مالی سازمان ها تأثیر دارد. و داشتن برنامه توسعه فردی براساس بازخوردها کمترین میزان را بخود اختصاص داده است.
۳.

تاثیر حاکمیت شرکتی بر رابطه عدم اطمینان محیطی (مدیریت ریسک) وارزش شرکت(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: مدیریت ریسک ارزش شرکت حاکمیت شرکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 62 تعداد دانلود : 190
مدیریت ریسک(عدم اطمینان محیطی) یکی از رویکردهای جدیدی است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق رابطه بین مدیریت ریسک بر مبنای عدم اطمینان محیطی و ارزش شرکت(معیار عملکرد شرکت) با تأکید بر نقش ویژگی های هیئت مدیره و حسابرس داخلی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل 85 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391-1395 است. در این تحقیق از روش رگرسیون چند متغیره و نرم افزارR استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد با افزایش مدیریت ریسک (عدم اطمینان محیطی)، ارزش شرکت-ها افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در شرکت های دارای مالکان نهادی، رابطه مدیریت ریسک باارزش شرکت بیشتر از سایر شرکت ها است ولی این مقدار ازلحاظ آماری معنادار نیست. نتایج همچنین نشان می دهد که با افزایش استقلال هیئت مدیره، مدیریت ریسک (عدم اطمینان محیطی) بر ارزش شرکت، افزایش معناداری نخواهند داشت. این در حالی است که وجود حسابرس داخلی در شرکت های پذیرفته شده در بورس تأثیر مدیریت ریسک (عدم اطمینان محیطی) بر ارزش شرکت را به طور معناداری افزایش می دهد.
۴.

شناسایی و اولویت بندی راهکارهای زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی (مورد مطالعه: شرکتهای مانی ماس و پانل در شهرستان فسا)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: زنجیره تأمین سبز بسته بندی مواد غذایی شرکت های مانی ماس و پانل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 40 تعداد دانلود : 771
هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی راهکارهای زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی، از نظر جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و از نظر روش، تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان شرکت های مانی ماس و پانل در شهرستان فسا به تعداد 70 نفر میباشند. در مصاحبه تعداد 20 نفر از کارشناسان با استفاده از روش گلوله برفی، و در پرسشنامه هر 70 کارشناس با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. در ابتدا با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل محتوا در ارتباط با زنجیره تأمین سبز در حوزه بسته بندی مواد غذایی 40 راهکار (استفاده از تمام دانش سازمان و حتی سازمان های خارجی جهت ارائه بهترین طرح و ویژگی های بسته بندی؛ تأسیس مراکز جمع آوری، تعمیر و بازیافت بسته بندی ها؛ و ...) شناسایی، و با استفاده از پرسشنامه رتبه بندی شدند. نتایج رتبه بندی ها نشان داد که 5 راهکاری که بالاترین رتبه را کسب نمودند به ترتیب عبارتند از: استفاده از نانو تکنولوژی جهت کاهش ضایعات و بهبود خواص بسته بندی پلیمری رتبه اول؛ طراحی بسته بندی ها با استفاده از تکنولوژی های جدید، با هدف کاهش مصرف مواد اولیه و انرژی مصرفی رتبه دوم؛ طراحی بسته بندی ها با استفاده از تکنولوژی های جدید، جهت استفاده مجدد، بازسازی و بازیافت مجدد رتبه سوم؛ نصب برچسب های «قابل بازیافت» روی بسته ها رتبه چهارم؛ صرفه جویی در فرایند بسته بندی در حالی که محصول به خوبی محافظت شود رتبه پنجم.
۵.

تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان در صنعت بانکداری (مطالعه موردی : شعب بانک ملی شهر تبریز)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: کیفیت خدمات مدل سروکوال رضایت مشتری صنعت بانکداری تبریز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 763 تعداد دانلود : 261
تحقیق حاضر با هدف تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان در صنعت بانکداری در شعب بانک ملی شهر تبریز صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان حقوقی و حقیقی بانک ملی هستند که دارای حساب جاری در شعبات بانک ملی شهرتبریز می باشند. با توجه به نامحدود فرض نمودن جامعه آماری، تعداد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 385 نفر شد. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس از مشتریان بانک ملی شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. به منظور سنجش پایایی ابزار تحقیق ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. درتحقیق حاضر ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه برابر 0.921 بوده، که حاکی از پایایی خوب ابزار اندازه گیری است. در این تحقیق از مدل سروکوال استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کیفیت خدمات و هریک از ابعاد آن بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنی داری دارند. و همچنین نشان داده شد که از بین ابعاد کیفیت خدمات ملموس بودن دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تأثیر آن نسبت به سایر متغیرها بر رضایت مشتری بیشتر است.
۶.

راهبردهای ضد بازاریابی و ارزش محصولات صنایع غذایی از دیدگاه مشتریان(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: استراتژیهای ضد بازاریابی کیفیت ادارک شده ارزش محصول رضایت محصول تمایل به خرید مجدد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 952 تعداد دانلود : 550
در دنیای رقابتی امروز بازاریابی از روش های جدید و مدرنی پیروی می کند که به صورت مهندسی معکوس و استراتژی ضد بازاریابی برای کسب سهم بازار بیشتر و کسب سود به راه ها و استراتژی های مفید برای بازاریابی پرداخته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیرراهبردهای ضد بازاریابی بر ارزش محصولات صنایع غذایی از دیدگاه مشتریان در شرکت کاله در شهر تهران می باشد. فرضیات این تحقیق به بررسی تاثیر نگرش قبل از اعمال محرکها بر استراتژِیهای ضدبازاریابی ، استراتژیهای ضد بازاریابی بر نگرش بعد از اعمال محرکها ، محرک های در دسترس بر کیفیت ادارک شده، کیفیت ادارک شده بر ارزش محصول، ارزش محصول بر رضایت مشتری، رضایت بر تمایل به خرید مجدد می پردازد. جامعه آماری جامعه نامحدود و تموته گیری تصادفی ساده در سال 1395 در شهر تهران می باشند، این مقاله از لحاظ مبنای هدف کاربردی بوده و روش شناسی استفاده شده از حیث جمع آوری داده ها نیز کتابخانه ای و میدانی است .ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر پرسشنامه است که پایایی پرسشنامه و میزان قابلیت اعتماد کلیه داده ها بالاتر از 0.7بدست آمد. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی مورد تأئید قرار گرفته است. تایج تحقیق حاضر نیز وجود تاثیر و روابط معنا دار بین متغیرهای این تحقیق شامل نگرش قبل از اعمال محرکها ، استراتژِیهای ضدبازاریابی نگرش بعد از اعمال محرکها ، محرک های در دسترس ، کیفیت ادارک شده، ارزش محصول، رضایت مشتری و تمایل به خرید مجدد را نشان می دهد.
۷.

تاثیر حاکمیت شرکتی و اقلام تعهدی اختیاری برچسبندگی هزینه های عملیاتی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی اقلام تعهدی اختیاری مدیریت سود چسبندگی هزینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 41 تعداد دانلود : 960
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برخی از مولفه های حاکمیت شرکتی و اقلام تعهدی اختیاری بر چسبندگی هزینه های عملیاتی است. پژوهش های پیشین برای توضیح پدیده چسبندگی هزینه ها، کمتر نقش حاکمیت شرکتی و اقلام تعهدی اختیاری را مورد بررسی قرار داده اند. لذا این پژوهش متفاوت از پیشینه های موجود، تاثیر دو مولفه ی اندازه هئیت مدیره و مالکیت نهادی را به عنوان برخی از متغیرهای حاکمیت شرکتی و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان معیار مدیریت سود بر چسبندگی هزینه های عملیاتی مورد بررسی قرار داده است. نمونه آماری مورد مطالعه شامل 134 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1388 تا 1394 است که با استفاده از مدلهای رگرسیونی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از وجود رابطه ای معنی دار بین مولفه های حاکمیت شرکتی مورد نظر و اقلام تعهدی اختیاری با چسبندگی هزینه های عملیاتی است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶