مطالعات حسابداری و حسابرسی

مطالعات حسابداری و حسابرسی

مطالعات حسابداری و حسابرسی سال یازدهم پاییز 1401 شماره 43 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تمرکز مشتری و ریسک سقوط قیمت سهام: شواهدی از شرکت های ایرانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تمرکز مشتری ریسک سقوط قیمت سهام مدیریت ارتباط بامشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 571 تعداد دانلود : 581
مدیریت ارتباط با مشتری، همواره شرکت ها را به جذب مشتریان عمده و نیز حفظ آنان برای مبادلات آتی واحد تجاری ترغیب می نماید. با این حال، وابستگی شدید شرکت ها به مشتریان عمده، می تواند ریسک هایی را نیز به همراه داشته باشد. از این رو، مقاله حاضر به بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر ریسک سقوط قیمت سهام شرکت ها می پردازد. بدین منظور، برای سنجش ریسک سقوط قیمت سهام از دو سنجه چولگی منفی بازده سهام و نوسان های پایین به بالا و برای اندازه گیری تمرکز مشتری شرکت ها نیز از شاخص هرفیندال- هیرشمن استفاده گردید. فرضیه تحقیق با استفاده از نمونه ای متشکل از 96 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395 تا 1399 و با بهره گیری از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک داده های ترکیبی مورد بررسی قرارگرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شرکت های دارای تمرکز مشتری، ریسک سقوط قیمت سهام بیشتری را تجربه می کنند. علاوه بر این، نتایج آزمون تحلیل حساسیت نیز نشان دادکه استفاده از معیار جایگزین برای سنجش تمرکز مشتری نیز تاثیری بر نتایج اصلی پژوهش ندارد و نتایج تحقیق از استحکام برخوردار است.
۲.

تأثیر بازده سهام و عملکرد مالی بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی ارزش شرکت بازده سهام عملکرد مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 932 تعداد دانلود : 726
هدف پژوهش حاضر مطالعه تأثیر بازده سهام و عملکرد مالی بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت است. این پژوهش تحلیلی و هدف آن کاربردی است و برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش رگرسیون استفاده شده است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای بوده و اطلاعات از سایت بورس اوراق بهادار و نرم افزار ره آورد نوین گردآوری شده است. جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390 الی 1399 می باشد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود ندارد. متغیرهای تعدیل گر بازده سهام و عملکرد مالی رابطه بین حاکمیت شرکتی و ارزش شرکت را معنادار و مثبت می کنند. بنابراین تأثیر حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکت به دلیل عدم کارایی بازار و عدم آگاهی کافی حاضرین در بازار سرمایه از   مکانیسم های حاکمیت شرکتی مورد توجه قرار نمی گیرد و درصورتی سرمایه گذاران واکنش مثبتی به مکانیسم های حاکمیت شرکتی نشان می دهند که این تأثیر در بازده سهام و عملکرد شرکت نمایان شود.
۳.

بررسی رابطه بین چسبندگی موجودی ها و عملکرد شرکت ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: موجودی ها چسبندگی عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 880 تعداد دانلود : 211
هدف: در دنیای رقابتی فعلی، رویکرد مدیریت موجودی ها به گونه ای که علاوه بر چابکی، همسو با تقاضا باشد و هزینه زیادی را به سازمان ها تحمیل ننماید، از ضروریات است. رویکرد مدیریت چسبنده موجودی ها، که برخلاف رویکرد رایج در دنیای جدید، منجر به چسبندگی موجودی ها در دوره های کاهشی درآمد می شود، هزینه هایی را برای سازمان ها به همراه دارد که انتظار می رود باعث تضعیف عملکرد سازمان ها شود وهزینه اضافی به آنها تحمیل نماید. در این پژوهش این مهم که موضوعی جدید در ادبیات داخلی است، مورد بررسی قرار گرفته است. روش: برای آزمون فرضیه این تحقیق از داده های ترکیبی به تعداد 7،597 مشاهده(سال-شرکت) جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت، که با توجه به تعریف متغیرها صرفاً  3،975 مشاهده در حد فاصل سال های 1384 تا 1399 باقی مانده و  در آزمون فرضیه مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که به صورت میانگین شرکت های ایرانی رویکرد مدیریت چسبنده موجودی ها در دوره های کاهشی درآمدها را دنبال نموده که به صورت میانگین منجر به ایجاد هزینه های برای شرکت ها شده و اثر منفی بر عملکرد شرکت ها داشته است. نتیجه گیری: تحلیل فرضیه این تحقیق در سطح کل بازار و صنایع مختلف، نشان می دهد که هزینه های مدیریت چسبنده موجودی ها از منافع آن برای شرکت ها بیشتر بوده است و اثر منفی بر عملکرد شرکت ها در اغلب صنایع گذاشته است. بی شک نگهداشت موجودی کالا با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، دارای مزایایی نیز می باشد ولیکن نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دوره زمانی این تحقیق، احتمالا هزینه های ایجاد شده از منافع این استراتژی بیشتر بوده و اثر معکوسی بر عملکرد داشته است، با این حال تحلیل صنایع و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید هر یک از آنها بابت نگهداری موجودی ها موضوعی است که تحقیقات جداگانه ای را می طلبد.
۴.

علم سنجی پژوهش های کارایی سرمایه گذاری در ایران (مطالعه هم رخدادی واژگان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تحلیل محتوا علم سنجی کارایی سرمایه گذاری مقالات حسابداری هم رخدادی واژگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 894
هدف از انجام پژوهش حاضر، کمک به اعتلای کمی و کیفی مقالات حوزه کارایی سرمایه گذاری با ترسیم ساختار موضوعی مقالات به روش تحلیل محتوا و علم سنجی است. شناسایی برترین نشریات، دانشگاه ها و نویسندگان، کلیدواژه های پُرتکرار، ترسیم شبکه هم نویسندگی و هم رخدادی کلیدواژه ها اهداف ویژه می باشد. نمونه آماری، شامل همه مقاله های نمایه شده در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با موضوع کارایی سرمایه گذاری است که طی سال های 1387 تا 1399منتشرشده اند. ترسیم شبکه ها و محاسبه شاخص ها با نرم افزارهای یوسی نت و نت درآو انجام گردید. یافته ها نشان داد 75 مقاله، توسط 150 نویسنده از 35 دانشگاه در 25 نشریه منتشرشده است. نویسندگان با 1 مقاله 131 نفر و شبکه هم رخدادی کلیدواژگان از 93 کلیدواژه منحصربه فرد تشکیل شده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با انتشار 10 مقاله بیشترین پژوهش و بزرگ ترین شبکه هم نویسندگی را با 10 نویسنده در اختیار دارد. بیشترین تکرار کلیدواژه ها مربوط به «کیفیت گزارشگری مالی» و «جریان نقد آزاد» با 16 و 9 مقاله می باشد.
۵.

میزان دستیابی به اهداف اخلاقی آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران بر مبنای مکاتب اخلاقی ساختارگرا (با استفاده از تکنیک دلفی – فازی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاق مکاتب ساختارگرا آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران منطق دلفی - فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 680 تعداد دانلود : 191
حسابداران در صورتی نتایج کارشان قابل اعتماد و اتکا خواهد بود که خدمات حرفه ای خود را با رعایت آیین رفتار حرفه ای انجام دهند. همچنین حسابداران بایدعلاوه بر دانش، مهارت و تجربه از درستکاری و صداقت، واقع بینی، استقلال و بی طرفی و حفظ منافع عمومی برخوردار باشند. بنابراین در این تحقیق هدف اصلی، بررسی میزان دستیابی به اهداف اخلاقی آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران برمبنای مکاتب اخلاقی ساختارگرا (با استفاده از تکنیک دلفی – فازی) می باشد. جامعه آماری، شامل خبرگان حوزه حسابداری، اساتید و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه است که داده های جمع آوری و تلخیص شده با استفاده از آزمون های آماری توسط نرم افزار SPSS و منطق فازی با استفاده از نرم افزار Matlab مورد بررسی قرار گرفته است. آزمون فرضیات تحقیق نشان می دهد تدوین کنندگان آیین اخلاق و حرفه حسابداران رسمی ایران تمایل مشخصی به استفاده از دیدگاه های مکاتب ساختارگرا داشته و اهداف آن دیدگاه اخلاقی در پس زمینه تدوین آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران پررنگ تر می باشد. مؤلفه های اخلاقی موردنظر مکاتب ساختارگرا اعم از پاسخگویی، شفافیت، رازداری و واقع بینی، بخش عمده ای از مؤلفه های اخلاقی مدنظر در آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران ایران را پوشش می دهد.
۶.

ادغام و بهبود شاخص های مدیریت ریسک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ادغام مدیریت ریسک NSFR ARDL

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 724 تعداد دانلود : 397
ادغام بانک ها یکی از روش های توسعه، گسترش دامنه نفوذ و ایجاد توانایی برای انجام عملیات بزرگ در عرصه بین المللی می باشد در این مقاله تأثیر ادغام بانک ها بر هریک از ریسک ها (اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و بازار) که از مهم ترین ریسک ها در بانکها می باشد در سال های1396- 1375موردبررسی قرار گرفت. جهت برآورد اثر ادغام بانکها بر هریک از ریسک ها از مدل ARDL استفاده شده است. ریسک ها به طور جداگانه مورداندازه گیری و درنهایت مدیریت کل ریسک مورد برآورد قرار گرفت. جهت اندازه گیری ریسک اعتباری، از دو روش تک متغیره و یک متغیر ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل بیانگر وجود رابطه مثبت بین بازده دارایی، نسبت دارایی درآمدزا با ریسک اعتباری و رابطه منفی رشد اقتصادی با ریسک اعتباری است. برای اندازه گیری ریسک نقدینگی از نسبت نقدینگی و رویکرد NSFR استفاده شد که نتایج نشان داد ادغام بانک ها تأثیر منفی بر ریسک نقدینگی دارد. همچنین ریسک عملیاتی را بر اساس رویکرد BIA تخمین زده ایم و ریسک بازار را با استفاده از وضعیت باز خالص در ارز به سرمایه اندازه گیری کرده ایم. نتایج نشان داد افزایش اندازه بانک، ریسک عملیاتی و ریسک بازار را افزایش می دهد و با بهبود رشد اقتصادی، بانکها تمایل بیشتر برای ورود به فعالیت های بازار و انجام فعالیت ها با ریسک و بازده بالا دارند که می تواند منجر به افزایش ریسک عملیاتی شود. همچنین نتایج نشان داد ادغام اثر منفی بر بهبود مدیریت ریسک دارد.
۷.

بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی بر ریسک پذیری سرمایه گذاران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش هیجانی ویژگی های شخصیتی مالی رفتاری و ریسک پذیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 907 تعداد دانلود : 449
هدف: امروزه گزینه های مختلف سرمایه گذاری در بازار در دسترس است و سرمایه گذاران همیشه گزینه سرمایه گذاری را ترجیح می دهند که متناسب با ویژگی های شخصیتی آن ها، ترجیحات ریسک و بازدهی مورد انتظارشان باشد. همچنین تحمل ریسک تحت تأثیر ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی سرمایه گذاران قرار می گیرد. بدین ترتیب، مطالعه حاضر به رابطه بین ویژگی های شخصیتی، هوش هیجانی و تحمل ریسک می پردازد. روش: پژوهش حاضر از روش تحقیق کمی بوده و طرح پژوهش از نوع همبستگی می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی – قیاسی با تاکید بر تحلیل ساختاری و بر اساس هدف از نوع کاربردی می باشد. داده ها از 200 سرمایه گذار بورس اوراق بهادار از طریق پرسشنامه آنلاین جمع آوری گردید. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که تمامی بارهای عاملی شاخص ها بالای 5/0 می باشند و بارعاملی شاخص ها، مطلوب است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل مدل پژوهش مشخص گردید بین هوش هیجانی و ادارک ریسک و هوش هیجانی و تمایل به ریسک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ارتباط مثبت و معنادار ویژگی های شخصیتی و ادراک ریسک و تمایل به ریسک مورد تأیید قرار گرفت. شواهدی مبنی بر وجود نقش تعدیلی از ویژگی های شخصیتی در ارتباط بین هوش هیجانی با میزان ریسک پذیری یافت نشد. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش حاضر می تواند برای سرمایه گذاران بسیار حائز اهیمت باشد تا با اطلاع از ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی به بالاترین صرف ریسک دست یابند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵