میزان دستیابی به اهداف اخلاقی آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران بر مبنای مکاتب اخلاقی ساختارگرا (با استفاده از تکنیک دلفی – فازی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
حسابداران در صورتی نتایج کارشان قابل اعتماد و اتکا خواهد بود که خدمات حرفه ای خود را با رعایت آیین رفتار حرفه ای انجام دهند. همچنین حسابداران بایدعلاوه بر دانش، مهارت و تجربه از درستکاری و صداقت، واقع بینی، استقلال و بی طرفی و حفظ منافع عمومی برخوردار باشند. بنابراین در این تحقیق هدف اصلی، بررسی میزان دستیابی به اهداف اخلاقی آئین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران برمبنای مکاتب اخلاقی ساختارگرا (با استفاده از تکنیک دلفی – فازی) می باشد. جامعه آماری، شامل خبرگان حوزه حسابداری، اساتید و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه است که داده های جمع آوری و تلخیص شده با استفاده از آزمون های آماری توسط نرم افزار SPSS و منطق فازی با استفاده از نرم افزار Matlab مورد بررسی قرار گرفته است. آزمون فرضیات تحقیق نشان می دهد تدوین کنندگان آیین اخلاق و حرفه حسابداران رسمی ایران تمایل مشخصی به استفاده از دیدگاه های مکاتب ساختارگرا داشته و اهداف آن دیدگاه اخلاقی در پس زمینه تدوین آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران رسمی ایران پررنگ تر می باشد. مؤلفه های اخلاقی موردنظر مکاتب ساختارگرا اعم از پاسخگویی، شفافیت، رازداری و واقع بینی، بخش عمده ای از مؤلفه های اخلاقی مدنظر در آیین اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران ایران را پوشش می دهد.The achievement of the ethical goals of ethics and professional behavior of certified public accountants in Iran based on structuralism ethical schools (using Delphi-fuzzy technique)
Accountants will be reliable and trustworthy when they perform their professional services in accordance with the code of professional conduct. Accountants must also have honesty, realism, independence and impartiality in addition to knowledge, skills and experience. The aim of the present study is to investigate the achievement of ethical goals of ethics and professional behavior of Iranian certified public accountants based on structuralism ethical schools via Delphi-fuzzy technique. To do so, a number of accounting experts, professors and members of the Iranian Society of Certified Public Accountants (N=23) participated in the research. A Likert-scale questionnaire was applied for the collection of data. Then, SPSS software was employed for summarizing and analyzing the collected data and Matlab software was used to analyze the fuzzy logic. Findings of the present action research reveal that the compilers of ethics and the profession of certified public accounting in Iran have a clear tendency to exert the structuralism schools perspectives; moreover, the goals of structuralism ethical perspective are more prominent in the context of ethics and professional conduct of certified public accountants in Iran. Finally, the results of the study indicate that a large part of the ethical components in the ethics and professional conduct of Iranian accountants comprises the Ethical Components of Structuralism Schools, including accountability, transparency, confidentiality, and realism.