مطالعات حسابداری و حسابرسی

مطالعات حسابداری و حسابرسی

مطالعات حسابداری و حسابرسی سال یازدهم بهار 1401 شماره 41 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

سیستم اطلاعات حسابداری وحاکمیت شرکتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم اطلاعات حسابداری حاکمیت شرکتی سیستم دفترداری گزارشگری مالی سیستم بودجه بندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 749 تعداد دانلود : 15
هدف: از آنجایی که شکست های حسابداری و حسابرسی به همراه سوء استفاده مدیران، می تواند مشکلات بزرگی را در شرکت به وجود آورد.هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سیستم اطلاعات حسابداری و حاکمیت شرکتی است . روش : در این پژوهش از چهار مولفه: سیستم دفترداری، کارایی گزارشگری مالی، استانداردهای حسابداری و کارایی سیستم بودجه بندی برای  اندازه گیری سیستم اطلاعات حسابداری استفاده، جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است تعداد 890پرسشنامه در میان پرسنل ( مدیران عامل و معاونین آن ها، مدیران مالی و کارشناسان حسابداری) 178 شرکت به صورت هدفمند توزیع شد و تعداد 346 پرسشنامه دریافت و استفاده شده است و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و واگرا و برای برازش کلی مدل از ریشه میانگین مربعات باقیمانده و برای تحلیل داده ها از نرم افراز اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شده است.یافته ها: نشان می دهد که بین سیستم دفترداری، کارایی گزارشگری مالی، استانداردهای حسابداری و کارایی سیستم بودجه بندی و حاکمیت شرکتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۲.

شناسایی و رتبه بندی چالش های (تعیین) اندازه گیری ارزش منصفانه دراجرای استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13 (IFRS13) در بانک های غیر دولتی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استاندارد گزارشگری مالی بین المللی شماره 13(IFRS13) اندازه گیری (تعیین) ارزش منصفانه روش تحلیل کیفی فراترکیب روش سوارا تکنیک آراس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 632
هدف:دراین پژوهش ضمن شناسایی ورتبه بندی ضرورتها ووضعیت موجودووضعیت مطلوب،موانع وچالشهای(تعیین)اندازه گیری ارزش منصفانه دراجرای استانداردگزارشگری مالی بین المللی شماره 13(IFRS13)دربانکهای غیردولتی ایران شناسایی ورتبه بندی شدوهمچنین فاصله بین وضعیت موجود(ادراکات،عملکرد)ووضعیت مطلوب(انتظارات،اهمیت)موردسنجش قرارگرفت وراهکارهای بهتر برای رفع موانع وچالشهاوکمتر شدن فاصله بین وضعیت موجودووضعیت مطلوب دربانکهای غیردولتی ایران پیشنهاد شدند. روش:دراین پژوهش،اطلاعات لازم به طور عمده ازطریق تحلیل کیفی ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ جمع آوری شدومقوله های تدوین الگوی ارزش منصفانه دربانکهای غیردولتی ایران شناسایی گردید.درنهایت بااستفاده ازروش سوآرا(SWARA)،رتبه بندی شدوهمچنین با استفاده از آزمون T زوجی(وابسته)،که پرکاربردترین استفاده آن تحلیل شکاف است،برای سنجش فاصله وضعیت موجودووضعیت مطلوب استفاده شدو به کمک تکنیک آراس(ARAS)،راهکارهای بهتربرای رفع موانع و چالش وکمتر شدن فاصله بین وضعیت موجودووضعیت مطلوب دربانک های غیردولتی ایران پیشنهادشدند.
۳.

نقش و اهمیت کمیته های حسابرسی، پاداش و معرفی در هیئت مدیره شرکت ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی هیئت مدیره کمیته حسابرسی کمیته پاداش کمیته معرفی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 920 تعداد دانلود : 886
این پژوهش با هدف شناخت و آشنایی بیشتر با اهمیت و نقش کمیته های هیئت مدیره به ویژه کمیته پاداش و ضرورت ایجاد آن انجام شده است. اطلاعات م ورد نی از از متون و مقالات معتبر علمی به روش کتابخانه ای جم ع آوری ش ده است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که تشکیل کمیته های هیئت مدیره مزایای بسیار زیادی ازجمله مسئولیت پذیری، دانش تخصصی، پاسخگویی، تعدیل قدرت مدیرعامل، کاهش پیچیدگی فعالیت های تجاری، کاهش مشکلات هماهنگی و ارتباطات، اتخاذ تصمیمات کارآمدتر دارد. این موارد سبب افزایش اثربخشی و کارایی هیئت مدیره و درنهایت تقویت سیستم حاکمیت شرکتی می شود. همچنین کمیته پاداش می تواند با تخصیص بهینه پاداش و شفافیت روند پاداش پرداختی به مدیران، نگرانی های سهامداران در مورد میزان پاداش پرداختی به مدیران و رفتار فرصت طلبانه آن ها را رفع کند. بنابراین با توجه به پیچیدگی و تخصصی شدن فعالیت های تجاری لازم است توجه بیشتری به کمیته های هیئت مدیره، به ویژه کمیته پاداش شود.
۴.

تحلیل محتوای درماندگی مالی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: درماندگی مالی تحلیل محتوا مجلات حسابداری و مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 417 تعداد دانلود : 616
یکی از نگرانی های اساسی اعتباردهندگان، سرمایه گذاران و دولت ها که تا حدودی از بروز زیان احتمالی آن ها جلوگیری می کند، تشخیص به موقع شرکت هایی است که در شرف درماندگی مالی قرار دارند. هدف: هدف این پژوهش تحلیل محتوای مقاله های منتشر شده ی با موضوع مرتبط با درماندگی مالی می باشد. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش، مقالات منتشر شده درماندگی مالی، شامل 118 مقاله چاپ شده در کلیه مجلات در حوزه ی حسابداری، حسابرسی، مالی در بازه زمانی سال های 1382 تا 1399 می باشد. در این پژوهش از روش آمار توصیفی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که در47% مقالات موضوع درماندگی مالی به عنوان متغیر مستقل و 32% به عنوان متغیر وابسته و 58% به عنوان متغیر میانجی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حدود 40% این مقالات در مجلات حوزه حسابداری به چاپ رسیده اند. 12% مقالات درماندگی مالی در حوزه مدیریت مالی و 10% آنها در حوزه مالی به چاپ رسیده اند. نتیجه گیری: بطور کلی می توان بیان کرد که پژوهشگران ایرانی علاقه زیادی جهت تحقیق پیرامون درماندگی مالی دارند و همچنین می توان عنوان کرد که در پژوهش های بررسی شده درماندگی مالی در حوزه حسابداری، حسابرسی و مالی مورد بحث قرار گرفته است که این موضوع نشان از اهمیت حفظ سرمایه سرمایه گذاران می باشد.
۵.

ابعاد اثربخشی کمیته حسابرسی پس از قانون ساربینز-آکسلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اصول حاکمیت شرکتی اثربخشی کمیته حسابرسی ساربینز - آکسلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510 تعداد دانلود : 632
باتوجه به بحران های مالی اوایل قرن حاضر و به دنبال آن تاکید مجامع قانونی و حرفه ای و وضع مقررات در زمینه نقش ومسئولیت های کمیته حسابرسی بخصوص قانون ساربینز-آکسلی شاهد پژوهش های گسترده ای در ارتباط با اثربخشی کمیته حسابرسی به موازات آن بوده ایم. که سمت وسوی این پژوهش ها همسوئی با الزامات و مقررات وضع شده از جمله قانون SOX ومستند سازی انتظارات از کمیته حسابرسی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی چارچوب اثربخشی کمیته حسابرسی و پژوهش های صورت گرفته پس از SOX با استفاده از پژوهش های پیشین وبه صورت کتابخانه ای می باشد. نتایج نشان دهنده اثرات مثبت کمیته حسابرسی بر کیفیت گزارشگری مالی، کنترل ها وحسابرسی داخلی، فرآیند حسابرسی و واکنش مثبت بازار سرمایه می باشد. بااینحال نتایج در حوزه هایی مانند جبران خدمات اعضای کمیته وتخصص های غیرمالی اعضا، غیرقطعی و بعضا متناقض می باشد. که این بخش ها می توانند حوزه مناسبی برای انجام پژوهش بیشتر در آینده باشد. در مجموع می توان گفت که شواهد ونتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته از اثربخشی مقررات وضع شده مرتبط با ویژگی های کمیته حسابرسی حمایت می کند.
۶.

آیین نامه تعیین حق الزحمه خدمات حسابرسی، نوع موسسه حسابرسی و تاخیر در گزارش حسابرسی: واکاوی نظریه های قدرت چانه زنی و تلاش حسابرس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آیین نامه تعیین حق الزحمه خدمات حسابرسی تاخیر در گزارش حسابرسی نوع موسسه حسابرسی قدرت چانه زنی تلاش حسابرسان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 400 تعداد دانلود : 271
براساس نظریه های قدرت چانه زنی و تلاش حسابرس، با افزایش قدرت چانه زنی حسابرس امکان افزایش مبلغ حق الزحمه حسابرسی و به تبع آن تلاش بیشتر حسابرس فراهم می گردد که این موضوع بر تاخیر در گزارش حسابرسی اثرگذار است. در این راستا جامعه حسابداران رسمی ایران، برای اولین بار در سال 1394 آیین نامه تعیین حق الزحمه حسابرسی (تعیین حق الزحمه براساس بودجه بندی هر کار به اضافه سربار موسسه) را برای موسسات عضو، الزامی نمود. در نبود شواهد نظری و تجربی کافی در مورد پیامدهای آیین نامه حق الزحمه حسابرسی بر تاخیر در گزارش حسابرسی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر نوع موسسه حسابرسی، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش این آیین نامه بر تاخیر در گزارش حسابرسی با توجه به نظریه های قدرت چانه زنی و تلاش حسابرس است. به منظور نیل به این هدف، 3058 سال-شرکت مشاهده جمع آوری شده از گزارش های مالی سالیانه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین فرابورس ایران طی دوره زمانی 1391 تا 1398 از طریق مدل های رگرسیونی تاخیر در گزارش حسابرسی، مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج حاصل از برآورد رگرسیون چندگانه، موید رعایت شکلی آیین نامه به جای رعایت واقعی است و بین آیین نامه حق الزحمه حسابرسی و تاخیر در گزارش حسابرسی، رابطه معناداری وجود ندارد لیکن نوع موسسه حسابرسی رابطه مزبور را تعدیل می کند.
۷.

تاثیر شفافیت اطلاعات بر مخارج تحقیق و توسعه شرکت با در نظر گرفتن نقش ریسک های شغلی مدیران و فرصت های سرمایه گذاری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شفافیت نوآوری مخارج تحقیق و توسعه ریسک شغلی مدیران فرصت های سرمایه گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 435 تعداد دانلود : 867
بقای شرکت ها در دنیای رقابت امروز، منوط به انجام نوآوری و ارائه محصولات جدید است. لیکن صرف مخارج تحقیق و توسعه به دلیل نگرانی از به ثمر رسیدن آن، همواره برای مدیران نگران کننده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شفافیت اطلاعات بر میزان مخارج تحقیق و توسعه شرکت با در نظر گرفتن نقش ریسک شغلی مدیران و فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری پژوهش که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است شامل 30  شرکت از بین شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1397 است. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است و جهت آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون چند متغیره و داده های ترکیبی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد، شفافیت اطلاعات اثر مثبت و معنی داری بر میزان مخارج تحقیق و توسعه شرکت دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد هنگامی که ریسک شغلی بالا است، شفافیت تاثیر مثبت بر مخارج تحقیق و توسعه دارد. افزون بر این، نتایج به دست آمده حاکی از این است که فرصت های سرمایه گذاری، بر رابطه بین شفافیت اطلاعات و مخارج تحقیق و توسعه تاثیر معنی داری ندارد. در کل نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت ها می توانند با افزایش شفافیت اطلاعاتی میزان مخارج تحقیق و توسعه شرکت را افزایش دهند و ریسک شغلی بالا می تواند این تاثیر را تقویت نماید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵