آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

تمرین و فعالیت بدنی منظم در تمامی دوره های زندگی به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی، نقش مهمی در تعیین تندرستی و سبک زندگی آتی افراد دارد بدین جهت که شناخت استعدادها و توانایی های بدنی در این دوره شکل گرفته و طی زندگی آتی فرد تکمیل می شود.لذا هدف پژوهش حاضر مدل سازی ابعاد بازاریابی اجتماعی در گرایش دانش آموزان به فعالیت ورزشی و کنترل وزن بود .تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را مدیران ارشد دفتر تربیت بدنی وزارت و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها بودند. نمونه آماری بصورت کل شمار 150 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی و همچنین به منظورتعیین بین متغیرها از طریق آزمون فریدمن از نرم افزار SPSS23 و در بخش آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. براساس نتایج مدل تحقیق مشاهد شد که ابعاد بازاریابی اجتماعی در گرایش به فعالیت ورزشی و کنترل وزن برازش مطلوب و معنی داری دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد اولویت ابعاد بازاریابی اجتماعی در گرایش دانش آموزان به فعالیت های ورزشی و کنترل وزن به ترتیب شامل عموم مردم ، پیشنهاد، قابلیت دسترسی، هزینه مشارکت، ایجاد شرکا، سیاست و خط مشی و ارتباطات اجتماعی می باشد. امید است که مربیان و معلمان و عوامل ورزشی کشور از این رویکرد جهت ارتقاء سلامتی دانش آموزان بیشتر استفاده کنند.

Modeling the Social Marketing Dimensions in Students' Tendency to Exercise and Weight Control

Regular exercise and physical activity in all stages of life,especially in childhood and adolescence,has an important role in determining the health and future lifestyle of individuals because the recognition of physical talents and abilities is formed in this period and is completed during the future life.Therefore,the purpose of this study was to model the dimensions of social marketing in students' tendency to exercise and weight control.The present study was applied in terms of purpose and descriptive-survey data collection.The statistical population of the study was the senior managers of the Physical Education Office of the Ministry and the General Departments of Education of the provinces.The statistical sample was a total of 150 people.The data collection tool was a researcher-made questionnaire.To analyze the research data, descriptive statistics were used to determine the variables through Friedman test using SPSS23 software and in inferential statistics section,structural equation modeling using Smart PLS software was used.Based on the results of the research model,it was observed that the dimensions of social marketing in the tendency to exercise and weight control have a desirable and significant fit.The results also showed that the priority of social marketing dimensions in students' tendency to sports activities and weight control,including the general public,offer,accessibility,participation costs, partner creation,policy and policy and social communication,respectively.It is hoped that coaches,teachers and sports agents in the country will use this approach to further improve the health of students.

تبلیغات