آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

هدف: امروزه لازمه موفقیت در عرصه رقابت برای سازمان ها، جذب و حفظ مشتریان وفادار است. نتیجه تمامی فعالیت های آمیخته بازاریابی، مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که پاسخگوی بازار مورد هدف باشد. شناسایی سریع و دقیق رفتار مشتریان و دسته بندی آن ها در طبقات مروج، منفعل و بدگو به مدیران کمک می کند تا متناسب با بازخورد مشتریان اقدامات به موقعی را انجام دهند. در این پژوهش ضمن شناسایی مهم ترین معیارهای آمیخته بازاریابی به ارزیابی و کلاسه بندی مشتریان یک فروشگاه زنجیره ای با استفاده از تکنیک نوین فرصت از دست رفته بر مبنای فاصله در فضای قطبی( OPLO- POCOD SORT) پرداخته می شود.روش شناسی: تکنیک OPLO- POCOD SORT به عنوان یکی از تکنیک های نوین کمی در حوزه تصمیم گیری چند معیاره است. با جمع آوری نظر مشتریان و ارزیابی آن ها تلاش شده تا کلاسه بندی مشتریان به نمایه ها و گزینه های مرجع مروج، منفعل و بدگو صورت گیرد.یافته ها: این تحقیق در قالب مطالعه موردی یکی از فروشگاه های زنجیره ای شاهرود و با ارزیابی نظرات 20 مشتری صورت گرفته است. به منظور ارزیابی و کلاسه بندی سریع مشتریان بر اساس تکنیک به کار گرفته شده، مشتریان در سه دسته استراتژیک مروج، منفعل و بدگو قرار گرفته و با توجه به منفی شدن شاخص مروجین خالص به میزان 0.25- نیازمند اصلاحات اساسی است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، مدیران می توانند با استفاده از تکنیک پیشنهادی ارزیابی سریع مشتریان و کلاسه بندی آن ها، فرایند اقدامات لازم جهت حفظ مشتریان وفادار و کاهش مشتریان ناراضی و بدگو را انجام دهند.

Rapid assessment of customers and their classification with the OPportunity LOsess Based POlar COordinate Distance Sort (OPLO-POCOD SORT) and Net Promoter Score (NPS)

Objective:Today, attracting and retaining loyal customers is a requirement for success in the field of competition for organizations. The result of all marketing mix activities is a set of controllable marketing tools that respond to the target market. The quick and accurate identification of customers' behavior and their arrangement in the categories of Promoters, Passives and Detractors helps managers to take timely actions according to the feedback of customers. In this research, while identifying the most important marketing mix criteria, the evaluation and arrangement of customers of a chain store is discussed using the new OPLO-POCOD SORT technique.Methodology:This technique is one of the quantitative techniques in the field of multi-criteria decision-making. By collecting the opinions of customers and evaluating them, an attempt has been made to sorting customers into profiles and reference options of Promoters, Passives and Detractors.Findings:This research was conducted in the form of a case study of one of the chain stores in Shahrood and by evaluating the opinions of 20 customers. In order to quickly evaluate and sort the customers based on the technique used, the customers are placed in three strategic categories of Promoters, Passives and Detractors, and due to the negative effect of the Net Promoter Score by -0.25, fundamental reforms are needed.Conclusion:Based on the results of this research, managers can use the proposed technique of quick evaluation of customers and their classification, to carry out the process of necessary measures to maintain Promoters customers and reduce dissatisfied and Detractors customers.

تبلیغات