شناسایی عناصر سازنده بلوغ دیجیتال برای ترسیم استراتژی صنعت 0/4: با ابزارهای فراداده توصیفی و متن کاوی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: مدل بلوغ دیجیتالی به عنوان یک عامل موفقیت حیاتی، سازمان ها را قادر می سازد تا وضعیت فعلی خود را ارزیابی کرده و نقشه های راه را مطابق با اهداف خود ایجاد کنند. مدل بلوغ برای شرکت هایی که قصد دارند به صنعت 0/4 تبدیل شوند و به دنبال ارزیابی فرآیندها، محصولات و سازمان های خود هستند، مناسب است.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی است و نخست با بهره گیری از رویکرد PRISMA (متاآنالیز) و ابزار تجزیه و تحلیل کتاب سنجی و متن کاوی و با استفاده از نرم افزارهای Harzing’s Publish or Perishv8 در بازه زمانی سال های 2010 تا 2023 بر روی 1211 مقاله به بررسی ادبیات سیستماتیک جامع و به روز می پردازد و سپس با کمک ابزار Voyant عناصر سازنده بلوغ دیجیتال را خوشه بندی می کند.یافته ها: در پژوهش حاضر 191 پیکره آماری مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس با رویکرد متن کاوی 10 خوشه اصلی استراتژی دیجیتال، فرآیندهای دیجیتال، ارزش دیجیتال، مشتری دیجیتال، فناوری دیجیتال و داده، حاکمیت دیجیتال، افراد و مدیر دیجیتال، محصول و خدمات دیجیتال و تحول دیجیتال شناسایی شد.نتیجه گیری: سازمان ها نیازمند ایجاد یک نقشه راه دقیق هستند تا بتوانند بقای خود را تضمین کنند، از اینرو مدل بلوغ دیجیتال یک عامل موفقیت حیاتی است؛ زیرا به سازمان ها امکان ارزیابی وضعیت فعلی شان را می دهد.Building a Successful Strategy for Industry 4.0: Identifying the Key Elements of Digital Maturity through Descriptive and Text Mining, Meta-Analysis Tools
Objective: The digital maturity model is a critical success factor as it enables organizations to assess their current state and create roadmaps to align with their objectives. Moreover, with the expansion of digital transformation and the changes brought about by Industry 4.0, a shift in business models and value propositions has emerged, which requires senior management support for projects and investments. Therefore, the maturity model is suitable for companies looking to change their business and operations for Industry 4.0 and seeking to evaluate their processes, products, and organizations and understand their maturity level.Method: This study is a practical one in terms of its objective, and initially, it uses the PRISMA approach (meta-analysis) and bibliometric analysis and text mining tools, using Excel and Harzing's Publish or Perish v8 software to review systematic literature from 2010 to 2023 on 1211 articles and then uses Voyant tools to cluster the building blocks of digital maturity.Findings: In this study, 191 statistical units were analyzed, and with the text mining approach, the following ten main clusters of digital maturity building blocks were identified: digital strategy, digital processes (marketing, finance, and processes), digital value, digital customer (travel and customer experience), digital technology and data, digital governance, digital individuals and digital managers, digital products and services, and digital transformation.Result: Organizations need to create a precise roadmap to ensure their survival, and therefore, the digital maturity model is a critical success factor as it enables organizations to assess their current state.