آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

این تحقیق توصیفی کاربردی با هدف شناسایی و دسته بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی به صورت پیمایشی و با تکنیک دلفی در سه مرحله به انجام رسید. بدین منظور، گروهی از اعضای هیئت علمی کشاورزی (23 نفر) دارای تجربه تجاری سازی به صورت هدفمند (تلفیقی از نمونه گیری بارز و زنجیره ای) برای مشارکت در این مطالعه انتخاب شدند. در مرحله اول، 27 مانع پیش روی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی شناسایی شد. پایایی بخش های مختلف پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معین شد (69/. تا 81/.=α). در مرحله سوم به اولویت بندی موانع به شیوه تاپسیس اقدام شد. موانع استخراج شده بر اساس الگوی سه شاخگی در سه گروه زیر دسته بندی شد: (1) موانع ساختاری (18 مورد)؛ (2) موانع فرآیندی- رفتاری (21 مورد)؛ (3) موانع زمینه ای- محتوایی (16 مورد). بر اساس نتایج تحقیق مهم ترین موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی عبارتند از: کیفیت و قابلیت عرضه تجاری پایین دانش و فناوری برخاسته از تحقیقات دانشگاهی (ساختاری)، نبود فرآیند و رویه تعریف شده برای تجاری سازی یافته های تحقیقاتی (فرآیندی)، و عدم بهره مندی مناسب اعضای هیئت علمی از خدمات حمایتی (محیطی).

Commercialization of University Research in Agricultural Higher Education: Barrier Analysis

تبلیغات