آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

کنترل راهبردی درصدد تحقق ارکان جهت ساز و اهداف سازمان است و راهبردهای سازمانی را نشانه گرفته و عامل موفقیت هر سازمانی در رسیدن به اهدافش می باشد. به نوعی می توان گفت که کنترل راهبردی به استفاده از معیارهای دراز مدت و راهبردی مرتبط با ارزیابی اقدامات مدیریتی و عملکرد اشاره دارد. مبحث کنترل راهبردی- با توجه به پیچیدگی های آن- از جمله موضوعات مدیریتی است که کمتر از حوزه های دیگر مورد توجه محققین قرار گرفته است؛ به همین دلیل، هدف این پژوهش، ارائه دیدی جامع در حوزه کنترل راهبردی است و به روش مرور نظام مند ادبیات انجام پذیرفته است. در ابتدا، جهت ایجاد درکی مشترک از موضوع، تعریف کنترل، انواع کنترل و تفاوت بین ارزیابی، نظارت و کنترل مطرح گردیده و در ادامه، با تمرکز بر موضوع کنترل راهبردی، به بررسی مفهوم، الگوها و دیدگاه های مربوط از منظر نظریه پردازان مختلف داخلی و خارجی و دسته بندی های ارائه شده از سوی آنها پرداخته شده است. در انتها نیز پس از بیان مزایا و معایب الگو ها و دیدگاه ها، پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی، ارائه گردیده است.

An Analytical analysis of strategic control, models

Strategic control seeks to realize the elements of the organization’s goals and objectives, focuses on organizational strategies and contributes to the success of any organization in achieving its goals. Strategic control refers to the use of long-term and strategic criteria for evaluating managerial and performance measures. But the topic of strategic control, due to its complexity, is one of the management issues that has received less attention compared with other areas. As a result, the purpose of this study is to provide an overall overview of strategic control area through systematic literature review. First, the article establishes a common understanding of the control topic, the types of control and the difference between evaluation, monitoring, and control, and then focuses on the topic of strategic control and examines the concept, models, and perspectives of different local and foreign external theorists and their proposed categorization. Finally, the advantages and disadvantages of models and perspectives are summarized and some suggestions for further research are offered.

تبلیغات