الگوی تعامل راهبردی ناجا و رسانه ملی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
همکاری رسانه ملی با نیروی انتظامی در دهه های اخیر، با فراز و فرودهایی همراه بوده است. این مسئله گاه موجب تنزل جایگاه برنامه های پلیسی در سبد مصرفی محتوای رسانه ای جامعه شده و متعاقب آن، از تداوم موفقیت این برنامه ها در "فرهنگسازی انتظامی" کاسته است. رسالت دوجانبه صدا و سیما و ناجا ایجاب می کند که روند همکاری و تعامل این دو سازمان به صورت راهبردی سیاست گذاری شود و مورد توجه کارگزاران دو سازمان قرار گیرد. این تحقیق با هدف طراحیِ الگوی تعامل راهبردی ناجا و رسانه ملی انجام گرفته است. پژوهش پیش رو، از نظر هدف، راهبردی است که به روش دلفی، مصاحبه عمقی و توزیع سه مرحله پرسشنامه بین دو سطح از مدیران و کارشناسان ارشد رسانه ملی و فرماندهان و مدیران ارشد و میانی ناجا، 14 مؤلفه ساختاری، 12 مؤلفه محیطی و 7 مؤلفه رفتاری انجام شده است. پس از رتبه بندی مؤلفه ها، "تدوین تفاهمنامه همکاری رسانه ای" بین رسانه ملی و ناجا، "ترسیم نقشه راهبردی مشترک رسانه ای برای تعالی سازمانی" و " اختصاص ردیف بودجه تولید محتوای رسانه ای در ساختار و بودجه بندی سازمانی" به عنوان مهم ترین و اساسی ترین مؤلفه ها در تدوین راهبرد تعامل نیروی انتظامی و رسانه ملی استخراج شدند.NAJA and IRIB’s strategic cooperation pattern
IRIB cooperation with NAJA over the last decades has had ups and downs. This has sometimes resulted in the downgrade of policing programs in the community media content consuming basket and has subsequently resulted in low success of these programs in law enforcement acculturation. The bilateral mission of IRIB and NAJA necessitates that the trend of cooperation between these two organizations be strategically planned and be the focus of the two organization’s stewards. This study aimed at designing a strategic interaction pattern for IRIB and NAJA. The current study has strategic goals and was done using Delphi Method. Also, deep interviews and distributing questionnaires at three stages between two levels of IRIB’s high level managers and NAJA’s experts and high-level and middle-level managers and commanders were employed and environmental factors and 7 behavioral factors were taken into account. After ranking these factors, “developing media cooperation agreement” between IRIB and NAJA, “drawing up a common media strategic plan for organizational excellence” and “assigning a budget line to produce media content in organizational structure and budgeting” were extracted as the most important and essential factors in developing interaction strategy between IRIB and NAJA.