آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

در این مقاله مفهوم «ره نگاشت» بازتعریف شده است. دانشمندان «ره نگاشت» تعاریف زیادی از این مفهوم ارائه کرده اند که گاه مشابه و در برخی موارد متفاوت از یکدیگرند. در حالی که برخی دانشمندان مانند «رابرت فال» آن را یک ابزار معرفی می کنند، برخی دیگر مانند «گالوین» آن را یک رویکرد می دانند. از طرف دیگر نسبت «ره نگاشت» و «راهبرد» که هر دو از مقولات راهبردی مهم هستند، چندان شفاف نشده است. در برداشت کارشناسان مرتبط با تهیه ره نگاشت نیز چنین تفاوتی وجود دارد. تفاوت و بعضاً نقصان در دریافت از مفهوم «ره نگاشت» می تواند موجب برنامه ریزی های نادرست در این زمینه شود. در این مقاله، تعاریف دانشمندان ره نگاشت و همچنین برداشت کارشناسان تهیه ره نگاشت با روش تحلیل مضمون واکاوی شده است. جامعه کارشناسان برای نظرسنجی از میان مدیران و کارشناسان تهیه ره نگاشت انتخاب شده است. مطابق نتیجه این تحلیل، «ره نگاشت» عبارت است از ابزار یکپارچه برنامه ریزی تحقق راهبرد که در این تعریف، هم مفهوم ره نگاشت، هم نسبت ره نگاشت با راهبرد و به تبع آن، هم جایگاه ره نگاشت در فرایند طرح ریزی راهبردی شفاف شده است.  

Redefining roadmap concept using content analysis method

In this article, the concept of roadmap has been redefined. Many definitions have been put forward by roadmap scientists and these definitions are sometimes similar to each other and in some cases different from one another. While some scientists, like Robert Fall, call it a tool, others like Galvin regard it as an approach. On the other hand, roadmap and strategy, both of which are important strategic issues, are also not very transparent. There is also a difference in the perception of experts in mapping. Differences or deficiencies in the concept of roadmap can lead to inaccurate planning. In this paper, the definitions of scientists as well as the experts’ perceptions are mapped by thematic analysis. The community of experts has been selected for the survey from managers and roadmap experts. According to the results of the analysis, roadmap is an integrated planning tool for strategy realization. In this definition, the concept of roadmap, its relationship to the strategy, and consequently its position in the strategic planning process have been clarified.

تبلیغات