آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: ا کتساب مهارت های حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر با کندی صورت می گیرد. بنابراین شناسایی روش های کارآمد و مؤثر برای آموزش مهارت های حرکتی در این افراد جهت ا کتساب و ارتقاء اجرای مهارت های حرکتی، حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین متغیر با آرایش های متفاوت بر تحکیم )مبتنی بر ارتقاء( حافظه حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش: بدین منظور 56 دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر براساس نمرات پیش آزمون در 4 گروه تمرین ثابت، تمرین متغیر با آرایش مسدود، تصادفی و مسدود-تصادفی قرار گرفتند. آزمودنی ها در روز اول براساس روش تمرینی گروه خود به انجام تمرین پاس بسکتبال در 3 بلوک 12 کوششی پرداختند. در انتهای جلسه تمرین، آزمودنی ها بلافاصله در آزمون ا کتساب شامل یک بلوک 12 کوششی پرتاب به هدف شرکت کردند. صبح روز دوم پس از خواب شبانه، آزمون یادداری مشابه با آزمون ا کتساب انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط ) t ،)4در 2 وابسته و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قبل و بعد از خواب شبانه در نمرات دقت پاس 2 گروه تمرین متغیر با آرایش تصادفی و تمرین متغیر با آرایش مسدود-تصادفی تفاوت معنادار آماری وجود دارد. ولیکن بین عملکرد 2 گروه تمرین متغیر با آرایش تصادفی و مسدود-تصادفی بعد از خواب شبانه تفاوتی دیده نشد. نتیجه گیری: بنابراین در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر می توان از شیوه تمرین متغیر با آرایش تصادفی و آرایش مسدود-تصادفی در جهت بهبود تحکیم حافظه حرکتی استفاده کرد.

The effect of variable training on the consolidation of motor memory of mentally retarded children: the role of training arrangement

Background & Purpose: The acquisition of motor skills in mentally retarded children is slow. Therefore, it is important to identify efficient and effective methods for teaching motor skills to these people in order to acquire and improve the implementation of motor skills. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of variable training with different arrangements on the consolidation (based on improvement) of the motor memory of mentally retarded children. Materials and Methods: For this purpose, 56 mentally retarded girls were placed in four groups of fixed training and variable training with blocked, random, and blocked-random arrangements based on the pre-test scores. On the first day, the subjects practiced the basketball pass in 3 blocks of 12 attempts based on the training method of their group. At the end of the training session, the subjects immediately participated in the acquisition test, consisting of a block of 12 target throwing attempts. In the morning of the second day, after a night's sleep, a memory test similar to the acquisition test was performed. For data analysis, a mixed analysis of variance (2x4), a dependent t test, and a one-way analysis of variance were used. Results: The results of the present study showed that before and after night sleep, there is a statistically significant difference in the passing accuracy scores of the two groups of random variable training and blockedrandom variable training. However, no difference was seen between the performance of the two groups of random and blocked-random training after night sleep. Conclusion: Therefore, in mentally retarded children, the method of variable training with random and blockedrandom arrangements can be used to improve the consolidation of motor memory.

تبلیغات