آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش چشم انداز زمان و شفقت به خود در شادکامی معلمان استثنائی بود. روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان مدارس استثنائی شهر مشهد در سال تحصیلی 1399 - 1400 به تعداد 240 نفر تشکیل داده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 240 نفر از معلمان استثنایی شهر مشهد به روش نمونه گیری تمام شماری بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های شادکامی آ کسفورد مایکل آرگیل ) 1989 (، شفقت خود-فرم بلند نف و همکاران ) 2003 ( و سیاهه چشم انداز زمان زیمباردو و بوید ) 1999 ( استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس در نرم افزار 26SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین تمامی ابعاد شفقت به خود و شادکامی رابطه مثبت و معناداری ) 47 / r=0 و 01 / )P>0 وجود دارد. همچنین بین شادکامی و چشم انداز زمانی گذشته مثبت ) 23 / r=0 و 01 / P>0 (، حال لذت گرا ) 35 / r=0 و 01 / )P>0 و آینده ) 42 / r=0 و 01 / P>0 ( رابطه مثبت و معنادار و بین شادکامی و چشم انداز گذشته منفی ) 16 / r=-0 و 05 / P>0 ( و حال قضاوقدری ) 22 / r=-0 و 01 / P>0 ( رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بُعد مهربانی نسبت به خود در برابر قضاوت خود =0/28, t=3/65 , p≥0/001( ( و بُعد بهشیاری در برابر همانندسازی افراطی ) 01 / =0/21 , t =2/83 , p≥ 0 ( به طور معناداری شادکامی را در معلمان مدارس استثنائی پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: چشم انداز زمان و شفقت به خود در شادکامی معلمان استثنائی تأثیرگذار است و مسئولان آموزش و پرورش استثنایی می توانند با برگزاری دوره های آموزش شفقت به خود، میزان شادکامی معلمان را افزایش دهند.

Investigating the Role of Time Perspective and Self-Compassion in the Happiness of Exceptional Teachers

Background and purpose: The purpose of this study was to investigate the role of time perspective and self-compassion in the happiness of exceptional teachers. Method: This research is a descriptive-correlation type. The statistical population of the research is made up of all the teachers of the exceptional schools of Mashhad in the academic year of 2020-2021, numbering 240 people. The statistical sample of this research included 240 exceptional teachers of Mashhad city using the full number sampling method. To collect information, the Oxford happiness questionnaires of Michael Argyle (1989), self-compassion - long form of Neff et al. (2003) and Zimbardo and Boyd's time perspective inventory (1999) were used. Research data were analyzed using Pearson correlation coefficient, regression, independent t-test and analysis of variance in SPSS 26 software. Findings: The findings showed that there is a positive and significant relationship between all dimensions of self-compassion and happiness (r=0.47 and P<0.01). Also, between happiness and positive past time perspective (r=0.23 and P<0.01), hedonistic present (r=0.35 and P<0.01) and future (r=0.42 and P<0.01) There is a positive and significant relationship between happiness and negative past perspective (r=-0.16 and P<0.05) and the present destiny (r=-0.22 and P<0.01). And there is meaningful. The dimension of self-kindness against self-judgment ( =0.001, p≤3.65, t=0.28) and the dimension of compassion against extreme assimilation (p≤2.83, t=21/0.01) =0) significantly predict happiness in exceptional school teachers. Conclusion: The perspective of time and self-compassion is effective in the happiness of exceptional teachers, and the authorities of exceptional education can increase the happiness of teachers by holding self-compassion training courses.

تبلیغات