آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: نظریه های عصب روان شناختی مختلفی برای تبیین اختلال طیف اُتیسم ارایه شده است، لذا هدف مقاله حاضر مرور و مقایسه سه نظریه : فقدان نظریه ی ذهن، نقص در کارکردهای اجرایی و انسجام مرکزی ضعیف و راهبردهای درمانی آموزشی پیشنهادی مرتبط با هر الگو بود که مورد بررسی قرار گرفت. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش مروری تحلیلی-مقایسه ای نظریه های عصب روان شناختی و دلالت های آنها در طراحی بازی درمانی و مداخلات بازی محور برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم تدوین شد. یافته ها: بررسی و وا کاوی رایج ترین نظریه های عصب روان شناختی تبیینک ننده ویژگی ها و مشکلات کودکان با اختلال طیف اُتیسم نشان می دهد، الگوی انسجام مرکزی ضعیف برای برخی عملکردهای نشانگان ساوانت و کودکان اُتیستیک با عملکرد بالا مانند خواندن زودهنگام و سردرگمی در انتزاع و فهم اصل موضوع و وا کنش های حسی به ازدحام، توضیح مناسبی ارایه می کند و الگوی فقدان نظریه ذهن کاستی های کودکان اُتیستیک در تبیین نقص در ارتباط و شناخت اجتماعی، کاستی های درک استعاره و مشکل در شوخ طبعی را تبیین می کند و الگوی نقص در کارکردهای اجرایی نیز توضیح مناسبی برای مشکل رفتارهای کلیشه ای، انعطاف ناپذیری، همسان خواهی و مشکلات برنامه ریزی کودکان اُتیستیک فراهم می کند. نتیجه گیری: الگوهای سه گانه ی ذکرشده دلالت هایی را برای بازی درمانی و مداخلات بازی محور در قالب هایی نظیر: ترسیم نقاشی گام به گام، داستان سازی با تصاویر، استفاده از انیمیشن یا فیلم کوتاه، تحریک توجه مشترک با عروسک های دستی، بازی های تقلیدی، پانتومیم و شکلک بازی، داستان های اجتماعی، آموزش ذهن خوانی، نمایش و ایفای نقش، استفاده از کارت های هدایت توجه و کارت های فرایندی اجرای فعالیت های روزمره و بازی های راهبردی را ارایه می کند.

A view to the neuro-psychological patterns of explaining autism spectrum disorders from the perspective of capacities for play therapy and play-based interventions designing

Background and Purpose: Some neuropsychological theories have been offered to explain Autism Spectrum Disorder (ASD), so the purpose of this article is to review and compare three theories: Weak Central Coherence (WCC), Lack of Theory of Mind (ToM) and deficit of Executive Functions (EFs) and strategies Suggested educational treatment related to each pattern is examined. Method: The present article was compiled using an analytical-comparative review of neuropsychological theories and their implications in the design of play therapy and play-based interventions for children with autism. Findings: The review and analysis of the most common neuropsychological theories explaining the characteristics and problems of children with autism spectrum disorder shows that the WCC model is suitable for some functions of savant syndrome and high-functioning autistic children, such as early reading and confusion in ion and understanding. The principle of the subject and sensory reactions to the crowd provides a suitable explanation, and the ToM model explains the deficiencies of autistic children in explaining the deficiencies in communication and social cognition, the deficiencies in understanding metaphors, and the difficulty in humor. The model of deficits in EFs also provides a reasonable explanation for the problem of stereotypes, inflexibility, assimilation and planning problems of autistic children. Conclusion: The mentioned triple models have implications for play therapy and play-based interventions such as: step-by-step drawing, story-making with pictures, use of animation or short film, joint attention stimulation with puppets, imitation paly, pantomime and emoticons, social stories, mind reading training, demonstration and role playing, use of attention cards and process cards for the implementation of activities It offers daily and strategic games.

تبلیغات