آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه کژرفتاری دانش آموزان با تمایل به ترک خدمت معلمان با میانجیگری خستگی هیجانی و نقش تعدیل کننده تنظیم هیجانی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سمنان بود که در سال تحصیلی 1400_1401 مشغول به کار بودند (723 نفر). شرکت کنندگان 150 معلم (84 معلم زن و 64 معلم مرد) بودند. از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. همه آنها پرسشنامه خستگی هیجانی جانگ (1995)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003)، پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کیم و همکاران (2007) و پرسشنامه کژ رفتاری دانش آموزان رستمی و راد (1392) را تکمیل کردند. فرضیه ها با مدل تحلیل مسیر و تحلیل فرآیند شرطی آزمون شدند. یافته ها نشان داد که کژرفتاری دانش آموزان اثر ساختاری مستقیم بر خستگی هیجانی و تمایل به ترک خدمت معلمان داشت. خستگی هیجانی در رابطه بین کژرفتاری دانش آموزان با تمایل به ترک خدمت معلمان نقش میانجی ایفا می کرد. نقش تعدیلگر تنظیم هیجانی در رابطه میانجی خستگی هیجانی تأیید شد. در سطوح پایین تنظیم هیجان رابطه خستگی هیجانی با تمایل به ترک خدمت بسیار ملایم و معنادار بود، اما در سطوح بالای تنظیم هیجان، خستگی هیجانی با شدت بیشتری تمایل به ترک خدمت را پیش بینی می کرد. نتیجه آنکه پیشایندهای میل به ترک خدمت روابط ساختاری پیچیده ای دارند.

The relationship between students' misbehavior and teachers' intention to turnover with the mediation of emotional exhaustion: the moderating role of emotional regulation

The purpose of this research was to investigate the relationship between students' misbehavior and the desire to leave the service of teachers with the mediation of emotional exhaustion and the moderating role of emotional regulation. The current research was correlational. The statistical population of this research included all the elementary school teachers of Semnan city who were working in the academic year of 2011-2014 (723 people). The participants were 150 teachers (84 female teachers and 64 male teachers). A simple random sampling method was used. All of them completed the Jang (1995) emotional exhaustion questionnaire, the Gross and John (2003) emotional regulation questionnaire, the Kim et al. (2007) intention to quit questionnaire, and the Rostami and Rad students' behavioral bias questionnaire (2012). Hypotheses were tested with path analysis model and conditional process analysis. The findings showed that students' misbehavior had a direct structural effect on emotional exhaustion and the tendency to leave the service of teachers. Emotional exhaustion played a mediating role in the relationship between students' misbehavior and teachers' desire to leave. The moderating role of emotional regulation in the mediating relationship of emotional exhaustion was confirmed. At low levels of emotion regulation, the relationship between emotional exhaustion and the desire to leave the service was very mild and significant, but at high levels of emotion regulation, emotional exhaustion more strongly predicted the desire to leave the service. As a result, the antecedents of the desire to leave the service have complex structural relationships.

تبلیغات