آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف مطالعه ی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبه-آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای القاء بار برونزاد از اثر ناسیالی متن استفاده گردید. بدین صورت که در مرحله پیش آزمون، متنی با فونت سیال (خوانا) به هر دو گروه داده شد تا به مدت 10 دقیقه مطالعه کنند. سپس از آنها خواسته شد تا ارزیابی خود را از متن با پاسخ دادن به پرسشنامه بار شناختی (Klepsch et al, 2017) و خرده مقیاس درگیری شناختی (Reeve, 2013) مشخص کنند. در مرحله بعد، متنی موازی با متن پیش آزمون به آزمودنی ها داده شد با این تفاوت که فونت متن گروه آزمایش به صورت کمتر خوانا دستکاری شد. سپس از هر دو گروه خواسته شد تا به پرسشنامه بار شناختی و درگیری شناختی پاسخ دهند. داده های پژوهش با روش MANCOVA تحلیل گردید. نتایج نشان داد تفاوت معناداری به لحاظ درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب بین گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. از این رو به نظر می رسد حدی از بار برونزاد، با ایجاد درگیری شناختی می-تواند پردازش شناختی مطلوب را در یادگیرندگان برانگیزد.

The Effect of Extraneous Cognitive Load on Cognitive Engagement and Germane Cognitive Load of Students: The Effect of Desirable Difficulty

The purpose of this study was to investigate the effect of extraneous cognitive load on cognitive engagement and germane cognitive load of students: the effect of desirable difficulty. The design of this study was quasi-experimental with pre-test-post-test and control group, and the statistical population of the research included female students of high school in Esfahan in the academic year 2021-2022. 30 participants were selected by the available sampling method and assigned randomly to control and experimental groups. To induce extrinsic load, the text's disfluency effect was used. Thus, in the pre-test stage, both groups were given a text with fluent (readable) font to read for 10 minutes. They were then asked to indicate their evaluation of the text by answering the Cognitive Load Questionnaire (Klepsch & Seufert, 2017) and the Cognitive Engagement Subscale (Reeve, 2013). In the post-test, a text parallel to the pre-test text was given to the participants, with the difference that the text font of the experimental group was manipulated to be less readable. Then both groups were asked to answer the cognitive load and cognitive engagement questionnaires. Data were analyzed using MANCOVA. The results indicated a significant difference between experimental and control groups in terms of cognitive engagement and germane load. Therefore, it seems that a certain amount of extraneous load can stimulate a germane cognitive process, by creating cognitive engagement.

تبلیغات