اثربخشی خود افشایی اساتید بر کم رویی در بین دانشجویان رشته زبان انگلیسی: نقش میانجی امنیت روان شناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر خود افشایی اساتید بر کم رویی دانشجویان رشته زبان انگلیسی با نقش میانجی امنیت روانشناختی می-باشد. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه-های استان مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تخمین زده شد. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ به تایید رسید. همچنین، برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل و جهت سنجش معنی داری از آزمون سوبل بهره گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که خودافشایی اساتید و کم رویی دانشجویان دارای همبستگی معنادار اما معکوس هستند. بعلاوه، مشخص شد که خودافشایی اساتید بر کمرویی دانشجویان و نیز امنیت روانشناختی ایشان تاثیر معناداری دارد. همچنین، با توجه به نتیجه آزمون سوبل، مشخص شد که خودافشایی بر کم رویی با نقش میانجی امنیت روانشناختی اثر غیرمستقیم دارد. در نتیجه، با توجه به بیشتر بودن اثر مسیر غیرمستقیم از مسیر مستقیم و نتایج آزمون معناداری می توان گفت وجود متغیر میانجی تاثیر را افزایش داده و نقش میانجی امنیت روانشناختی مورد تایید واقع می شود.The Effectiveness of Teacher Self-disclosure on College EFL Learners’ Shyness: The Mediating Role of Psychological Security
The aim of the present study was to investigate the impact of teacher self-disclosure on college EFL learners’ shyness with the mediating role of psychological security. It was a descriptive-correlational study with a survey method of research. The population consisted of all college EFL students in Mazandaran universities. Using Morgan’s Table, the sample size included 384 individuals. In order to collect the data, three questionnaires were utilized. The validity and reliability of the questionnaires were secured by using confirmatory factor analysis and Cronbach’s α. Moreover, to answer the research questions, structural equation modeling via LISREL software and to test the significance of the results, the Sobel Test was conducted. The findings demonstrated that teachers’ self-disclosure had a significant but reverse correlation with students’ shyness. Additionally, it was found that teachers’ self-disclosure had a significant impact on students’ shyness and psychological security. Also, considering the result of the Sobel Test, it was found that self-disclosure has an indirect effect on shyness with the mediating role of psychological security. Considering the greater magnitude of the indirect path over the direct path, it can be concluded that the mediating variable augmented the impact, thus confirming the mediating effect of psychological security.