آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر مقابله با نشخوار فکری و اضطراب امتحان در دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر تهران بود. با توجه به نیمه آزمایشی بودن روش پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه متوسطه اول شهر تهران بودند که نمونه ای به تعداد 30 نفر را به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و گروه آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. حجم نمونه را از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب کرده و نمونه ها بر اساس نمره موردنظر پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و مورو (1991) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) در دو گروه کنترل و گروه آزمایش قرار گرفتند و گروه آزمایش طی هشت جلسه ی نود دقیقه-ای مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی آموزش دیدند. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی بر مقابله با نشخوار فکری و اضطراب امتحان در دانش-آموزان دختر متوسطه اول شهر تهران مؤثر است و سطح معنی داری نشخوار فکری و اضطراب امتحان کمتر از 05/0 است پس این نشان می-دهد که بین دو گروه کنترل و آزمایش در میزان نشخوار فکری و اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد. آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی با اندازه اثر 675/0 باعث کاهش نشخوار فکری و با اندازه اثر 572/0 باعث کاهش اضطراب امتحان شد بنابراین می توان به عنوان یک مداخله ی مؤثر اعمال کرد.

The Effectiveness of Cognitive Therapy-Based Mindfulness Training on Coping with Rumination and Exam Anxiety

The purpose of the present study is to identify the effectiveness of cognitive therapy-based mindfulness training on rumination and exam anxiety in the first high-school female students in Tehran. Due to the semi-experimental method of the present study, the statistical population of all high school students in Tehran was a sample of 30 people randomly in two groups of control (15 persons) and the experimental group (15 persons). The sample size was selected from the targeted sampling method and the samples were included in the two groups of control and experimental group based on the score of the Rumination Questionnaire Nollen Hoeksema and Moro (1991) and exam anxiety Questionnaire Abolghasemi et al (1375) and the experimental group was trained during eight ninety-minute sessions of mindfulness intervention based on cognitive therapy. Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that cognitive therapy-based mindfulness training is effective in dealing with rumination and exam anxiety in the first high school students in Tehran and the significant level of rumination and less exam anxiety. It is 0/05, so this shows that there is a significant difference between the two groups of control and experimental in the amount of rumination and test anxiety. Cognitive therapy-based mindfulness training with an effect size of 0/675 reduced rumination and reduced exam anxiety by an effect size of 0/572. Therefore it can be used as an effective intervention.

تبلیغات