آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

این مطالعه باهدف بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بین خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت 2×3 و انگیزش درونی- بیرونی دانش آموزان متوسطه دوم شهر انار انجام گرفت. این مطالعه از نوع همبستگی است و 270 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به سؤالات مقیاس انگیزش پیشرفت Vallerand و همکاران (1992)، خرده مقیاس خودکارآمدی تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) Pintrich & Degroot (1990) و پرسشنامه اهداف پیشرفت 2×3 Elliot و همکاران (2011) پاسخ دادند، داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل مسیر تحلیل شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، خود-گرایش، خود-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب، انگیزش درونی و بیرونی معنی دار است. نتایج دیگر نشان داد اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش، خود-گرایش، خود-اجتناب و دیگری-اجتناب بر انگیزش درونی معنی دار اما اثر مستقیم اهداف تکلیف-اجتناب و دیگری-گرایش معنی دار نبود. اثر مستقیم اهداف خود-اجتناب بر انگیزش بیرونی معنی دار اما اثر مستقیم اهداف تکلیف-گرایش، تکلیف-اجتناب، دیگری-گرایش، دیگری-اجتناب و خود-گرایش معنی دار نبود. نتایج واسطه ای نیز نشان داد اهداف تکلیف-گرایش، اهداف خود-گرایش و خود-اجتناب نقش واسطه ای معنی دار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش درونی دارند، همچنین اهداف خود-اجتناب نقش واسطه ای معنی دار در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش بیرونی داشتند. این نتایج نشان داد نوع اهداف پیشرفتی که یادگیرندگان اقتباس می کنند، می تواند بر رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و نوع انگیزش یادگیرنده به خصوص انگیزش درونی اثرگذار باشد.

Model Fit Test in the Relationship Between Academic Self-Efficacy, 3×2 Achievement Goals, and Intrinsic- Extrinsic Motivation of Students

This study has been done with the purpose the investigating the direct and indirect effects between academic self-efficacy, 3×2 achievement goals, and intrinsic-extrinsic motivation of secondary school students in Anar city. In this correlational study, 270 students were selected by multistage cluster sampling method and responded to items of the achievement motivation scale by Vallerand et al (1992), the academic self-efficacy subscale of Motivated Strategies for Learning Questionnaire by Pintrich & Degroot (1990), and 3×2 achievement goals questionnaire by Elliot, Murayama, and Pekrun (2011). Data were also analyzed using the path analysis method. The results showed that the direct effect of academic self-efficacy on task-approach, task-avoidance, self-approach, self-avoidance, other-approach, other-avoidance goals, and intrinsic and extrinsic motivation was significant. Other results showed that the direct effect of task-approach, self-approach, self-avoidance, and other-avoidance goals on intrinsic motivation was significant but the direct effect of task-avoidance and other-approach goals was not significant. the direct effect of self-avoidance on extrinsic motivation was significant but the direct effect of task-approach, task-avoidance, other-approach, other-avoidance, and self-approach goals was not significant. The mediating findings also showed that task-approach, self-approach, and self-avoidance goals had a significant mediating role in the relationship between academic self-efficacy and intrinsic motivation. As well as self-avoidance goals had a significant mediating role in the relationship between academic self-efficacy and extrinsic motivation. These results indicate that the type of achievement goals that learners adopt, can affect the relationship between academic self-efficacy and the type of learner motivation, especially the effect on intrinsic motivation..

تبلیغات