آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت های جنسیتی در هیجان های تحصیلی پرداخته-اند ولی نتایج بسیاری از آن ها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری به نظر می رسید. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهش های موجود در زمینه تفاوت های جنسیتی در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری کلیه پژوهش های منتشرشده در کشور بین سال-های 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهش های اولیه بر اساس ملاک های ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 80 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از چک لیست مصرآبادی (1395) و به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، از اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی، تحلیل حساسیت، فرارگرسیون استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخص-های d از شاخص g هجز استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت به دست آمده در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجان ها، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایین تر از سطح کوچک است. با توجه به ناهمگنی اندازه های اثر، به تحلیل زیر مؤلفه ها پرداخته شد. مبتنی بر اندازه های اثر به دست آمده بین دختران و پسران در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجان ها تفاوتی وجود ندارد.

Meta-Analysis of Gender Differences in Academic Emotions

During the last three decades, many researchers have investigated gender differences in academic emotions, but many of their results have been contradictory; Therefore, it is necessary to conduct a meta-analysis to achieve a comprehensive result in this field. In this regard, the aim of the current research is to combine the results of existing researches in the field of gender differences in academic emotions. The method used in this research is meta-analysis. The statistical population was all the researches published in the country between 1370-1400. After reviewing the primary studies based on the inclusion and exclusion criteria, 146 effect sizes from 80 selected studies were included in the analysis process. In order to collect information from the Mesrabadi checklist (1395) and to analyze the data, combined effect size with two fixed and random models, funnel plot, sensitivity analysis, and regression were used. In this research, Hedges g index was used among the types of d indices. The results showed that the difference obtained in the index of total academic emotions and types of emotions, according to the interpretation of Cohen's d criterion, is lower than the small level. Considering the heterogeneity of the effect sizes, sub-components were analyzed. Based on the obtained effect sizes, there is no difference between girls and boys in all kinds of academic emotions...

تبلیغات