آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

جدا از قابلیت های فلسفی در مفهوم کوچ گری، جامعه عشایری یا کوچ نشین ازجمله شبکه های انسانی است که کنش های انطباقی، سرمایه ای و انضباطی یا حکمروایی متفاوت در آن باعث بروز ظرفیت های دیگری از دوام، تجارب، فرهنگ و مواردی این چنینی نسبت به زندگی شهرنشینی می شود. این قابلیت ها فرصتی در بازبینی مفهوم تاب آوری اجتماعی مبنی بر کوچ نشینی فراهم می سازد. نظر به بحران ها و نابرابری های اجتماعی در سال های اخیر ضروری است تا مدل های تاب آوری اجتماعی با هدف کارآمدی بازتفسیر شوند.  این پژوهش به دنبال تفسیری از مدل تاب آوری اجتماعی در اندیشه کوچ گری با روش فراترکیب است. راهبرد پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف بنیادی و از نگاه ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و دارای هدف و راهبرد بنیادی –کیفی است. همچنین در این پژوهش از روش نظریه برپایه ای (داده بنیاد) در تفسیر مدل با کمک کدگذاری سه گانه 42 واقعه در 28 مفهوم، هشت مقوله فرعی و سه مقوله اصلی استفاده شده است. از تکنیک فراترکیب نیز برای غربالگری منابع این گونه استفاده شده که متون مرتبط بین سال های 1990 تا 2021 از پایگاهای معتبر طی پنج گام مورد بررسی قرارگرفته اند. تفسیر تاب آوری اجتماعی با خوانش مفهوم کوچ نشینی، سه مؤلفه اصلی را در این پژوهش پیشنهاد می نماید که در سیالیت و کنش شدنی قابل فهم است: مؤلفه نخست «انطباق» است که به کنشگری های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی وابسته است. مؤلفه دوم «سرمایه اجتماعی» است که تجمل گرا و زینتی نبوده بلکه درونی و متکی به دانش، نوآوری و خطرپذیری است. «حکمروایی»، مؤلفه سوم مدل، پیشنهاد شده که با شاخص هایی مثل ظرفیت سازی نهادی یا مشارکت در پیوند است و بیانگر نوعی حکومت شدنی به جای بودنی است. مفاهیم اجتماعی اصیل همچون کوچ گری و کوچ نشینی دارای قابلیت ها و تنش های معنایی عمیق و غنی هستند و بر مبنای آن می توان مدل های معاصر اجتماعی مانند تاب آوری را که دارای پیچیدگی و پویایی است، بازخوانی و تفسیر نمود. با توجه به ماهیت پژوهش های تفسیری و مدل ساز ، با درهم تنیدگی مفاهیم و ترکیب آن ها می توان با تفکر عمیق بر روی مفهوم سیال مثل کوچ گری و اعمال نظرات صاحب نظران مختلف، درک نوین از مدل های اجتماعی داشت.

Nomadism: An Interpretation of the Urban Social Resilience Model with a Meta-Synthesis Technique

The concept of nomadism or nomadic society, aside from its philosophical aspects, represents a human network in which adaptive, capital, and disciplinary processes and actions give rise to powers that are different from sedentary societies. These capabilities have provided an opportunity to reevaluate the concept of social resilience based on migration. In light of social crises and inequalities over many years, social resilience models are being reinterpreted for effectiveness. This research aims to create a model for social resilience in nomadism by comparing rhizomatic and Eastern approaches. In this research, we used the Grounded Theory Method to interpret a model by triple coding 42 events into 28 concepts, 8 sub-categories, and 3 main categories. We also employed the meta-synthesis technique to screen sources, examining related texts from a reliable database between 1990 and 2021 in five steps. The concept of social resilience, as understood through the lens of nomadism, encompasses three main components that can be viewed in terms of adaptability and practicality. The first component is "adaptation," which depends on social, cultural, economic, and environmental activism. The second component, "social capital," is not about luxury or appearance, but rather about internal knowledge, innovation, and willingness to take risks. The third component of the proposed model is "governance," which is associated with factors such as institutional capacity building or participation. This indicates a type of governance that involves taking action rather than simply existing. Original social concepts such as nomadism have deep semantic significance and complexity, which can be linked to contemporary social models like resilience. By deeply considering fluid concepts like migration and incorporating the perspectives of different experts, it is possible to gain a modern understanding of social models. 

تبلیغات