آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

The study of request speech act has been considered by many researchers in various cultures and communities. In line with the goals of these studies, the cuurent article aims to extract and categorize the request speech act strategies used by Iranian teenager students (ITS) based on Cross Cultural Speech Act Realization Project (CCSARP) coding scheme proposed by Blum-Kulka, House and Kasper (1989) with regard to the relationship between the social dominance (power) of the addressees on the type and number of request strategies. The data were collected via Discourse Completion Test (DCT) and role-play filled and performed by 100 Birjandi high school students of Persian (50 girls and 50 boys). The results of the Chi-square test and also the two data collection methods employed showed that there was a significant relationship between the addressee’s social dominance and the type and number of request strategies used by ITS. In addition,“Alerters”, “preparatories” and “grounders” were the most employed strategies by the participants in both DCTs and role-plays. Besides, the lower social dominance of the speaker towards the addressee resulted in the application of complex strategies. So, it seems, with regard to politeness, Iranian cultural system to be hierarchical. Moreover, regarding the use of the request strategies by ITS, the findings didn’t show any difference between the two corpora, i.e., the data gathered via DCTs and role-plays.

رابطه بین تسلط اجتماعی مخاطب و کاربرد راهبردهای درخواست توسط دانش آموزان نوجوان ایرانی

پژوهشگران بسیاری به بررسی کنش گفتاری درخواست در فرهنگ ها و جوامع گوناگون پرداخته اند. همسو با هدف های این پژوهش ها، مقاله حاضر در پی استخراج و مقوله بندی راهبردهای (کنش گفتاری) درخواست به کاربرده شده به وسیله دانش آموزان نوجوان ایرانی بر اساس الگوی درک کنش گفتاری بین فرهنگی مطرح شده توسط بلوم-کولکا، هاوس و کاسپر (1989) با در نظر گرفتن رابطه بین تسلط اجتماعی (قدرت) مخاطب بر نوع و تعداد راهبردهای درخواست است. داده ها از طریق پرسشنامه تکمیل گفتمان و ایفای نقش گردآوری شد که به وسیله 100 دانش آموز نوجوان دبیرستانی بیرجندی (50 دختر و 50 پسر) تکمیل و اجرا شد. یافته های آزمون خی دو و همچنین دو روش گردآوری داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین تسلط اجتماعی مخاطب و نوع و تعداد راهبردهای درخواست به کاربرده شده به وسیله این نوجوانان وجود دارد. افزون بر این، «آگاه کننده ها»، «آماده سازها» و «زمینه سازها» بیشترین راهبردهای به کاررفته در داده های پژوهش، چه در پرسشنامه تکمیل گفتمان و چه در ایفای نقش بودند. همچنین، تسلط اجتماعی پائین تر گویشوران نسبت به مخاطب منجر به کاربرد راهبردهای پیچیده شد. بنابراین به نظر می رسد که نظام فرهنگ ایرانی با درنظر گرفتن ادب زبانی شکل سلسله مراتبی داشته باشد. همچنین، از جنبه کاربرد راهبردهای درخواست توسط نوجوانان بیرجندی تفاوتی بین دو پیکره، یعنی داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه تکمیل گفتمان و ایفای نقش وجود نداشت.

تبلیغات