نوآوری باز در بنگاههای کوچک و متوسط صنعت طلای یزد مبتنی بر مرور نظام مند و نقشه شناختی فازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بحث نوآوری باز، طی دهه های گذشته به طور وسیعی در ادبیات مدیریت نوآوری موردبحث بوده که این امر موجب شناسایی هرچه بیشتر مزیت های آن، ازجمله سرعت بخشیدن به نوآوری های داخلی شرکت ها و گسترش بازار برای بهره گیری های خارجی از نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط می باشد. در این پژوهش، باهدف دستیابی به یک ساختار و مدل مناسب برای صنعت طلای استان یزد به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های تولید مصنوعات طلا و جواهر در کشور، در ابتدا با مرور نظام مند ادبیات پژوهش، 54 مقاله مرتبط انتخاب گردید. با بررسی محتوای مقالات، متغیرهای موردنظر و روابط بین آن ها شناسایی شده و در قالب یک چارچوب مفهومی ترسیم گردید. در ادامه برای تطبیق چارچوب شناسایی شده با واقعیت، مصاحبه با خبرگان و راستی آزمایی صورت پذیرفته و چندین متغیر جدید مانند میزان تغییرپذیری مدیران و فرهنگ انحصارطلبی دانش و شایستگی به چارچوب جدید اضافه گردید و با شناسایی نهایی 32 مقوله، پرسشنامه مربوطه تدوین و در بین ذینفعان توزیع گردید. درنهایت با استخراج نتایج و بهره گیری از تکنیک ترسیم نقشه نگاشت فازی و نرم افزارهای FCMapper و Pajek اقدام به طراحی مدل ارتباط دهنده بین عوامل نموده و با تحلیل نتایج مربوطه سناریوهای تأثیرگذار در پژوهش شناسایی گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که در صورت تمرکز بر سه فاکتور اعتمادسازی در همکاری و مشارکت، تقویت رژیم صیانت پذیری و هم چنین تمرکز بر روی فاکتور توانمندسازی مدیران، می توان شاهد بهبود فرآیند نوآوری باز و تأثیر مثبت بر عملکردهای شرکت و عملکردهای نوآورانه در صنعت طلای یزد بود.Open innovation in small and medium enterprises of Yazd gold industry based on systematic review and fuzzy mapping
Open innovation in small and medium enterprises of Yazd gold industry based on systematic review and fuzzy mapping Habib Zare ahmadabadi1*, Ali Karimi Zarchi2, seyed Habibollah Mirghafoori3, Seyed Haidar Mirfakhradini4 1*- Corresponding Author: Assistant Professor at Yazd university, Iran. zarehabib@yazd.ac.ir 2- PhD student, Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Iran.3- Associate Professor at Department of Management, Yazd University, Iran.4- Professor, Industrial Management, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Iran. AbstractThe issue of open innovation has been widely discussed in the innovation management literature in recent decades, which leads to their increasing recognition, including accelerating the internal innovations of companies and expanding the market to take advantage of external innovations in small and medium enterprises. For this purpose, at first, a systematic review of the literature was done in order to achieve a properly enough research background and then a sample of 54 articles was chosen and examined by using Systematic review approach. After the identification of the related variables, the relations between them were examined and drawn as a conceptual framework based on the research background. Then, in order to adapt the identified framework to reality, interviews with experts were done and after verification, several new variables, such as the degree of variability of managers, the culture of monopoly of knowledge, and competence; were added to the new framework and with the final identification of 32 categories, the relevant questionnaire was developed and distributed among stakeholders. Finally, by extracting the results and using the fuzzy mapping technique and also two soft wares of FCMapper and Pajek, a correlation model was designed between the factors and by analyzing the relevant results, effective scenarios were identified in the research. The results of this study showed that if we focus on the three factors of trust-building in cooperation and partnership, strengthening the appropriability regime and also empowering managers, we can see the improvement of open innovation process and a consequent positive impact on the company performance as well as innovative performance in Yazd gold industry.