آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، شناسایی پیشران ها و موانع موفقیت پروژه های تحقیق و توسعه سازمان های پژوهش و فناوری (موردمطالعه: جهاد دانشگاهی) می باشد که برای دستیابی به هدف مذکور، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی از نوع توصیفی استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران پروژه جهاد دانشگاهی می باشد که به روش هدفمند، تعداد 29 نفر از 6 حوزه علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. همچنین اطلاعات در قلمرو زمانی 1399-1398 و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته تا زمان دستیابی به اشباع نظری جمع آوری گردید. درنهایت نیز، داده ها مبتنی بر راهبرد هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش در بخش پیشران ها، 190 مفهوم مجزا و 27 ملاک فرعی در قالب 6 عامل اصلی شامل دانش فنی و تجربه عملی مدیریت پروژه، مهارت های حرفه ای مدیر پروژه، ویژگی های اخلاقی و رفتاری مدیر پروژه، توانایی های فکری مدیر پروژه، ساختار و فرآیندهای سازمانی و فرهنگ و نگرش های سازمانی شناسایی شدند. همچنین در بخش موانع، 120 مفهوم مجزا و 21 ملاک فرعی در قالب 6 عامل اصلی دانش ناکافی مدیر پروژه، ناکارآمدی مهارتی مدیر پروژه، طرح و ساختار ناکافی سازمان، ضعف کنش های نظام مند سازمان، محدودیت منابع سازمان و چالش های فراسازمانی شناسایی گردید.

The drivers and obstacles to the success of R&D projects of RTO(Case Study: acecr)

The purpose of this study is to identify drivers and obstacles to the success of R&D projects of RTO (Case study: acecr). In order that achieve this goal, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method have been used. The statistical population of the research is the acecr project managers, from which 29 people in 6 different scientific fields of basic sciences, humanities, technical and engineering, medicine, veterinary and agriculture. Data were also collected in the period of 2019-2020 using semi-structured interview tools until the achievement of theoretical saturation. The data were analyzed based on seven-step Colaizzi strategy. According to the research findings in the drivers section,190 separate concepts and 27 sub-criteria in the form of 6 main factors including technical knowledge and practical experience of project management, project manager's professional skills, project manager's ethical and behavioral characteristics, intellectual abilities Project manager, organizational structure and processes, and organizational culture and attitudes were identified. Also in the obstacles section, 120 separate concepts and 21 sub-criteria in the form of 6 main factors including insufficient knowledge of the project manager, skills inefficiency of the project manager, insufficient design and structure of the organization, Weakness of systematic actions of the organization, limited organizational resources and extra-organizational challenges were identified.

تبلیغات