آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

تمرکز اصلی پژوهش پیش رو فهم معناشناختی جنبش اسلامی صحوه در دوره های متقدم و متأخر است. در حقیقت، از آنجا که خاورمیانه همواره شاهد تحولات سریع و پی درپی بوده به طوری که تأملات نظری از تحولات عینی عقب می مانند، لذا فهم نظری این تحولات شایان توجه است. از این رو پژوهش حاضر در تلاش برای فهم تغییر و تحولات فکری جنبش اسلامی صحوه -که جزو جنبش های فکری-سیاسی کمتر شناخته شده به زبان فارسی است- با استمداد از چارچوب نظری شبکه ی معناشناسی قرآنی توشیهیکو ایزوتسو، اسلام شناس ژاپنی است. در معناشناسی، معنا از ارتباط علّی و متقابل میان واژگان مختلف حاصل می شود که از دل این ارتباط یک شبکه معنایی شکل می گیرد. با بهره گیری از این چارچوب نظری، گذار از شبکه معناشناختی متقدم صحوه با محوریت اسلام سیاسی در دهه ی 80 و 90 میلادی به شبکه معناشناختی متأخر صحوه با محوریت اسلام مدنی در آستانه ی قرن بیست ویکم قابل رهگیری است. این گذار معناشناختی موجد دگردیسیِ جهان بینیِ معناشناختی -به تعبیر ایزوتسو- جنبش صحوه از خشونت به مدارا است. پژوهش پیش رو این گذار را در میانه ی مناسبات گاه پیچیده میان صحویون، علمای وهابیت رسمی، خاندان پادشاهی سعودی و همچنین نیروهای جهادی در سه دهه ی اخیر پی می گیرد.

The Semantic Understanding of Contemporary Islamic Movements; A Case Study of the Sahwa Movement of Saudi Arabia

The present research has focused on main goal which is the semantic understanding of Sahwa Islamic movement in its early and later periods. Whereas complicated events and frequent changes are always happening in the Middle East, theoretical thinking is always lagging behind objective changes. Hereupon, this article attempts to understand the dynamics of the Sahwa Islamic Movement, which is less known to Iranians, using the Semantics as a theoretical framework according to Toshihiko Izutsu's thinking. In Semantics, the meaning is grasped through causal and inter-connection between words that ultimately leads to forming the semantic network. Using this, the transformation from the early Sahwa semantic network based on Political Islam during the 80th and 90th to the late Sahwa semantic network based on Civil Islam in the early 21 st century is followable. This semantic transformation is causing of the transformation of the semantic worldview -according to Izutsu- of Sahwa from violence to tolerance. Research ahead follows this transformation in the interaction, which is occasionally complicated, between Sahwa scholars, official Wahhabi muftis, the Saudi royal family, and also Jihadi forces in the late three decades.

تبلیغات