تأثیر یادگیری سیار مبتنی بر ﺍﻟﮕﻮﯼ طراحی انگیزشی کِلِر ﺑﺮ یادﮔیری مادام العمر مفاهیم فرهنگی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ﺍﺛرﺑﺨﺸﯽ یادگیری سیار مبتنی بر ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕیﺰﺷﯽ ﮐِﻠِﺮ ﺑﺮ ﯾﺎدﮔیﺮﯼ مادام العمر ﻣﻔﺎﻫیﻢ فرهنگی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت اجرا، از نوع نیمه آزمایشی است که با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 423 نفر بود که تعداد 40 نفر از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و براساس کلاس درس همتا شدند. یک کلاس با 20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و کلاسی دیگر نیز با 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در این پژوهش، به منطور اندازه گیری یادگیری مادام العمر از پرسشنامه استاندارد وتزل و همکاران (2010) با پایایی آلفای کرونباخ 73/0 استفاده شد. آموزش مفاهیم فرهنگی با تأکید بر مؤلفه اخلاق، براساس ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕیﺰﺷﯽ ﮐﻠﺮ طی 6 جلسه 45دقیقه ای برای گروه آزمایش در نرم افزار شاد طراحی و برگزار گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که محیط یادگیری سیار مبتنی بر ﺍﻟﮕﻮﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺍﻧﮕیﺰﺷﯽ ﮐﻠﺮ، تأثیر مثبت و معنا داری ﺑﺮ ﯾﺎدﮔیﺮﯼ مادام العمر ﻣﻔﺎﻫیﻢ ﺍﺧﻼﻗﯽ دانش آموزان دارد (01/0P<). بنابراین، الگوی طراحی انگیزشی کلر باعث ارتقای باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش مفاهیم، مهارت جستجوی اطلاعات مفاهیم و توجه به فرصت های یادگیری مادام العمر مفاهیم فرهنگی با تأکید بر حوزه اخلاق می شود. درنتیجه، کاربست ﺍﻟﮕﻮﯼ طراحی انگیزشی کلر در محیط یادگیری سیار در کنار سایر الگوها می تواند منجربه نتایج مفیدی در بهبود یادﮔیﺮﯼ مادام العمر مفاهیم فرهنگی گردد.The impact of mobile learning based on Keller's motivational design model on lifelong learning of cultural concepts
The aim of the present research was to investigate the impact of mobile learning, based on Keller's motivation educational design model, on the lifelong learning of students' Cultural concepts in the course of social studies. This study adopted a semi-experimental approach, employing a pretest-posttest control group design. The statistical population for this research consisted of all 6th-grade female students attending government primary schools in the 2nd district of Tehran during the academic year 2019-2020, totaling 423 individuals. A sample of 40 students was selected using a multi-stage random sampling method. One class, consisting of 20 students, was designated as the experimental group, while another class, also comprising 20 students, was assigned as the control group. In order to measure lifelong learning, Wetzel's and et al (2010) standard questionnaire was employed in this research, exhibiting a Cronbach's alpha reliability coefficient of 0.73. The educational intervention for teaching ethical concepts, based on Keller's motivational design model, was delivered to the experimental group through six sessions, each lasting 45 minutes, utilizing the Shad app. The results of the covariance analysis revealed that the mobile learning environment, implemented based on Keller's motivation educational design model, exerted a positive and statistically significant impact on the lifelong learning of students' ethical concepts (P<0.01). Therefore, Keller's motivational design model effectively enhances learners' beliefs relating to the acquisition and motivation of moral concepts, their ability to seek information on ethical topics, and their inclination towards embracing opportunities for lifelong learning in the domain of ethical concepts.