آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

هدف این مطالعه تعیین رابطه خلق وخوی کودک با کیفیت رابطه مادر کودک و مشخص ساختن نقش تعدیل گرانه ظرفیت تأملی مادر در رابطه بین این دو متغیر بود. نمونه آماری شامل 270 مادر بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سه پرسش نامه مزاج کودکی میانه، ظرفیت تأملی والدین و مقیاس رابطه کودک مادر پاسخ دادند.  برای تحلیل داده ها از ضریب هم بستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. تحلیل یافته ها نشان داد که به جز مؤلفه حواس پرتی، بقیه مؤلفه های خلق وخوی کودک رابطه معناداری با کیفیت رابطه مادر کودک داشتند. همچنین هر سه مؤلفه ظرفیت تأملی مادر شامل پیش ذهنی سازی، اطمینان به وضعیت ذهنی و علاقه و کنجکاوی به حالات ذهنی، ارتباط معناداری با کیفیت رابطه مادر کودک داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون برای بررسی فرضیه تعدیلگری ظرفیت تأملی مادر نشان داد که پیش ذهنی سازی مادر تعدیلگر معنادار رابطه سطح فعالیت کودک، پیش بینی پذیری و ثبات فراخنای توجه با کیفیت رابطه مادر کودک بود. همچنین علاقه و کنجکاوی به حالات ذهنی در مادر نیز به طور معناداری تعدیل کننده رابطه پیش بینی پذیری و ثبات فراخنای توجه با کیفیت رابطه مادر کودک بود. در بقیه موارد، تعدیلگری مؤلفه های ظرفیت تأملی مادر در ارتباط مؤلفه های خلق و خوی کودک با کیفیت رابطه مادر-کودک تأیید نشد.  

The Moderating Role of Mother's Reflective Functioning in the Relationship Between Child's Temperament and Quality of Mother-Child Relationship

The aim of this study is to determine the relationship between child temperament and the quality of mother-child relation-ship and to determine the moderating role of the mother's reflective functioning in the relationship between these two vari-ables. The statistical sample consisted of 270 mothers who were obtained by convenie-nce sampling method and answered three questionnaires of middle childhood temp-erament, parental reflective functioning and child-mother relationship scale. Pear-son correlation coefficient and regression were used to analyze the data. The ana-lysis showed that with the exception of the component of distractibility, all other components of the child's temperament and all three components of mother's refl-ective functioning had a significant relat-ionship with the quality of mother-child relationship. The results of regression ana-lysis to examine the moderation hypoth-esis of mother's reflective functioning showed that mother's prementalizing mod-es was a significant moderator of the rela-tionship between child level activity, rhy-thmicity and attention span and per-sistence with the quality of mother-child relationship. interest and curiosity in men-tal states also significantly modified the relationship between rhythmicity and attention span and persistence with the quality of mother-child relationship.  

تبلیغات