آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های شخصیت (گاسلینگ و همکاران، 2003)، سکوت سازمانی (واکولا و بورادوس، 2005) و بی تفاوتی سازمانی (دانایی فرد و همکاران، 1389) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بر اساس نتایج ویژگی های شخصیتی بر بی تفاوتی سازمانی اثر منفی معناداری (001/0=Sig، 520/8-=t) دارد؛ ویژگی های شخصیتی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی معناداری دارد (001/0=Sig، 679/2-=t)؛ سکوت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی تأثیر مثبت معناداری (001/0=Sig، 507/2=t) دارد. همچنین مشخص شد که ویژگی های شخصیتی از طریق متغیر میانجی سکوت سازمانی بر بی تفاوتی سازمانی معلمان تربیت بدنی اثر معناداری دارد. همانطور که مشخص شد عامل شخصیت تعیین کننده میزان بی تفاوتی سازمانی و سکوت سازمانی معلمان تربیت بدنی است لذا پیشنهاد می شود که در زمان استخدام معلمان، از آزمون های شخصیت استفاده شود تا تناسب شخصیت و مشاغل به بیش ترین حد ممکن برسد.

The Relationship between Personality Traits and Organizational apathy with the Mediating Role of Organizational Silence (Case Study: Physical Education Teachers)

The aim of this study was to investigate the effect of personality traits on organizational apathy with the mediating role of organizational silence (Case study: physical education teachers). The population included all physical education teachers in 19 districts of Tehran (1600 people). Due to the limited research community, based on the Cochran's formula, 351 teachers were randomly selected as a sample. In this study, questionnaires of personality (Gosling et al., 2003), organizational silence (Vacola and Borados, 2005) and organizational apathy (Danaee Fard et al., 2010) were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods were used. Based on the results, personality traits have a significant negative effect on organizational apathy (Sig = 0.001, t = 8-520); Personality traits have a significant negative effect on organizational silence (Sig = 0.001, t = -2.679); Organizational silence has a significant positive effect on organizational apathy (Sig = 0.001, t = 2.507). It was also found that personality traits through the mediating variable of organizational silence have a significant effect on organizational apathy of physical education teachers. As it turned out, the personality factor determines the degree of organizational apathy and organizational silence of physical education teachers, so it is recommended to use personality tests when hiring teachers to maximize the fit of personality and jobs.

تبلیغات