آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

مقدمه: یکی از نظریه های مهم و کاربردی در زمینه یادگیری سازمان، نظریه ظرفیت جذب  است. هدف از این پژوهش توسعه و کاربست نظریه ظرفیت های جذب در کسب وکارهای ورزشی بود. روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش کیفی انجام گرفت. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۲۴ نفر از مدیران و کارآفرینان صنعت ورزش جمع آوری شد. فرایند انجام مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. برای اعتباربخشی به فرایند تحقیق از راهبردهای همسوسازی، اعتباریابی پاسخ دهنده، و بررسی همتایان استفاده شد. داده ها در دو مرحله کدگذاری شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد الگوی بسط یافته ظرفیت های جاذب شامل سه تم اصلی ۱. منابع کسب دانش، ۲. درک، تبدیل و به کارگیری دانش و ۳. عواید و پیامدهای توسعه دانش در کسب وکارهای ورزشی است.  نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد یک شرکت یا کسب وکار ورزشی می تواند توانایی های راهبرد، نوآورانه و بازاریابی خود را با ایجاد، ذخیره سازی و انتشار مؤثر دانش بهبود بخشد. بهره گیری از این نظریه به مدیران سازمان های ورزشی کمک می کند تا با جذب دانش جدید، ایده ها و ابداعات جدیدتری در خدمات و محصولات خود ارائه دهند و این امر از منظر برندسازی و اقتصادی به نفع سازمان و شرکت خواهد بود.

Development and Application of the Theory of Absorptive Capacity in Sport Business

Introduction: One of the important and practical theories in the field of organizational learning is the theory of absorptive capacity. The purpose of this research was to develope and apply the theory of Absorptive capacity in sport business. Methods: The research was applied in terms of purpose. It was done qualitatively. Data was collected using semi-structured interviews with 24 managers and entrepreneurs in the sport industry. The interviewing process continued until theoretical saturation was reached. The researchers used triangulation, respondent validation, and peer examination strategies to validate the research process. The data was coded in two steps. Results: The findings of the research showed that the expanded model of absorptive capacities includes three main themes: 1- sources of knowledge acquisition, 2- understanding, transformation and application of knowledge, and 3- benefits and consequences of knowledge development in sports business. Conclusion: The findings of this research show that a sports company or business can improve its strategic, innovative and marketing capabilities by creating, storing and effectively disseminating knowledge. Taking advantage of this theory helps managers of sports organizations to provide new ideas and innovations in their services and products by absorbing new knowledge, and this will benefit the organization and the company from the point of view of branding and economy.

تبلیغات