آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

زمینه و هدف: نظم و امنیت از حیاتی ترین نیازهای صنعت گردشگری است و پلیس نقش کلیدی در این زمینه بر عهده دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناخت و تحلیل عوامل موثر بر امنیت انتظامی صنعت گردشگری در ایران است. روش: تحقیق از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت داده ها از نوع آمیخته، و در چارچوب مراحل کیفی-اکتشافی و پیمایشی دلفی است. در مرحله مطالعه کیفی-اکتشافی مولفه های امنیت انتظامی گردشگری شناسایی شد. یافته های به دست آمده از مرحله کیفی مبنای طراحی پرسشنامه دلفی به عنوان ابزار پژوهش در مرحله کمّی قرار گرفت. پیمایش دلفی با مشارکت 40 نفر از متخصصان و خبرگان به انجام رسید. اعضای پانل دلفی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. آمارهای توصیفی و ضریب توافقی کندال برای تجزیه و تحلیل داده ها در مرحله پیمایش دلفی به کار رفت. یافته ها: عوامل موثر بر امنیت انتظامی صنعت گردشگری در ایران عبارت اند از: رصد، پایش و نظارت انتظامی پلیس بر نظم و امنیت گردشگری؛ پیشگیری از جرم و بی نظمی در بخش گردشگری؛ تقویت مدیریت حمل و نقل ترافیک در مسیرها و مناطق گردشگرپذیر؛ تعامل، مشارکت و هماهنگی در ایجاد نظم و امنیت گردشگری؛ رسیدگی به پرونده های جرم در گردشگری؛ ارایه خدمات انتظامی به گردشگران؛ توانمندسازی و آموزش تخصصی کارکنان در زمینه امور نظم و امنیت گردشگری؛ کنترل انتظامی و مقابله با قانون گریزی در گردشگری با ضر یب توافقی؛ اشراف اطلاعاتی بر عوامل مخل نظم و امنیت گردشگری؛ اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای در حوزه نظم و امنیت گردشگری. در مرحله نهایی پیمایش دلفی ضریب توافقی در همه ابعاد یاد شده بالاتر از 7/0 به دست آمد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج مشارکت درون سازمانی اغلب پلیس های تخصصی برای تحقق اهداف نظم و امنیت گردشگری آشکار به نظر می رسد. همچنین امنیت انتظامی گردشگری در عمل نیازمند تشریک مساعی، تعامل و همکاری سازنده پلیس با مجموعه سازمان ها و نهادهای مرتبط با گردشگری است.

Identifying and analyzing the factors affecting the policing security of the tourism industry in Iran: a Delphi study

Background and purpose: order and security is one of the most vital needs of the tourism industry, and the police plays a key role in this field. Therefore, the aim of the current research is to identify and analyze the factors affecting the security of the tourism industry in Iran.Method:The research is of a mixed type in terms of the applied purpose, in terms of the nature of the data, and in the framework of the qualitative-exploratory and survey-Delphi stages. In the phase of qualitative-exploratory study, the components of tourism police security were identified. The findings obtained from the qualitative phase were the basis for designing the Delphi questionnaire as a research tool in the quantitative phase. The Delphi survey was carried out with the participation of 40 specialists and experts. Delphi panel members were selected by purposive sampling method. Descriptive statistics and Kendall's coefficient of agreement were used to analyze the data in the Delphi survey stage. Findings: The effective factors on the regulatory security of the tourism industry in Iran are: monitoring, monitoring and disciplinary supervision of the police on the order and security of tourism; Prevention of crime and disorder in the tourism sector; Strengthening traffic management in tourist routes and areas; interaction, participation and coordination in creating tourism order and security; Dealing with criminal cases in tourism; providing administrative services to tourists; Empowerment and specialized training of employees in the field of tourism order and security; Police control and dealing with evasion in tourism with an agreed ratio; Information elites on the factors disturbing the order and security of tourism; Information and media activity in the field of order and security of tourism. In the final stage of the Delphi survey, the agreement coefficient in all the mentioned dimensions was higher than 0.7Conclusion: According to the results of the intra-organizational participation of most of the specialized police to realize the objectives of order and security of tourism, it seems obvious. Also, the security of tourism in practice requires joint efforts, interaction and constructive cooperation of the police with the set of organizations and institutions related

تبلیغات