آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی برازش مدل سیستمی شکوفایی کلاس درس (FCSM) در بین دانش آموزان مقطع دوم متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و به طور خاص تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) بود. با استفاده از روش نمونه گیری خو شه ای چند مرحله ای تعداد 600 نفر از دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر اراک انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشاهده سیستمِی کلاس درس فیش و دین (2000) و پرسشنامه محقق ساخته بهزیستی کلاس درس مبتنی بر مدل بهزیستی آلیسون و همکاران (2020) پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی با روش حداقل مربعات جزیی PLS استفاده شد. روایی مدل با استفاده از روایی محتوا، روایی سازه، روایی واگرا و روایی همگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. نتایج نشان داد مدل از روایی سازه مناسبی برخوردار است به نحوی که بارهای عاملی همه شاخص ها روی عامل مربوط به خود بزرگتر از 4/0 بود. روایی واگرا با استفاده از نسبتHTMT بررسی و همه نسبت هایHTMT کوچکتر از 90/0 بودند، روایی همگرا نیز با استفاده از میانگین واریانس تبیین شده (498/0≤AVE) و قابلیت اطمینان (شاخص رائو بزرگتر از 60/0) مورد تائید قرار گرفت.بر اساس نتایج حاصله می توان برای بررسی شکوفایی کلاس درس و همچنین رشد و توسعه شکوفایی از این مدل و ابزارهای مربوطه بهره گرفت.

Classroom Flourishing : Evaluation of Fitting the Classroom Flourishing System (FCSM) model among high school students

The present study was conducted to investigate the fit of the Classroom flourishing, System (FCSM) model among high school students. The present study was descriptive and correlational studies and in particular factor analysis and structural equation modeling method based on the partial least squares (PLS) approach. Using multi-stage cluster sampling method, 600 high school students in Arak were selected and used for research tools including the Systematic Observation Scale of Fish and Religion Classroom (2000) and a researcher-made questionnaire based on model welfare Welfare Allison et al. (2020) responded. In order to analyze the data, confirmatory factor analysis with partial least squares PLS method was used. Model validity was assessed using content validity, construct validity, divergent validity and convergent validity and its reliability was assessed using Cronbach's alpha and combined reliability. The results showed that the model has good structural validity so that the factor loads of all indicators on their respective factor was greater than 0.4. Divergent validity was checked using HTMT ratio and all HTMT ratios were less than 0.90. Convergent validity was also confirmed using mean variance (≤AVE 0.498) and reliability (RAO index greater than 0.60). Took. Cronbach's alpha reliability and combined reliability for all four second-order components were greater than 0.87, indicating satisfactory reliability. Based on the results, this model and related tools can be used to study the flourishing, of the classroom as well as the growth and development of flourishing.

تبلیغات