ارائه مدل زمینه ای توسعه بهره وری دانش آموختگان رشته مدیریت ورزش به مثابه بهره وری فردی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل زمینه ای برای توسعه بهره وری دانش آموختگان حوزه مدیریت ورزش به مثابه بهره وری فردی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری در زمره پژوهش های آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران حوزه مدیریت ورزشی در حوزه دانشگاه، حوزه اجراء و دانش آموختگان مدیریت ورزشی تشکیل دادند. جهت نمونه گیری در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد و مصاحبه ها تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 15 مصاحبه انجام گرفت. در بخش کمی نیز تعداد 465 فارغ التحصیل به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با تحلیل مصاحبه ها در مرحله کدگذاری باز تعداد 93 مفهوم یا کد اولیه شناسایی شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 15 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی شامل عوامل درونی و عوامل بیرونی تشکیل گردید و روایی و پایایی آن در بخش کمی تأیید گردید. با استناد به مقوله های تشکیل شده بهره وری فردی دانش آموختگان در حوزه مدیریت ورزشی تابع اثرات منفی و مثبت عوامل درونی و عوامل بیرونی است. نتایج این تحقیق نشان داد که توسعه بهره وری دانش آموختگان رشته مدیریت ورزشی اتفاقی نیست و زمانی می توان انتظار بهره وری را برای دانش آموختگان این حوزه داشت که به پیشران های آن در دو بعد بیرونی و درونی توجه شود.Provide a background model for the development of productivity of graduates in the field of sports management as individual productivity
The purpose of this study was to provide a background model for developing the productivity of sports management graduates as individual productivity. This research is in the category of mixed research (qualitative-quantitative) in terms of applied purpose and in terms of collection method. The statistical population of this study consisted of experts in the field of sports management in the field of university, implementation and graduates of sports management. For qualitative sampling, purposive sampling method was used and sampling continued until the theoretical saturation limit, based on 15 interviews were conducted. In the quantitative section, 465 graduates were selected by simple random sampling. By analyzing the interviews in the open coding stage, 93 concepts or initial codes were identified. Then, in the axial coding stage, considering the semantic similarity of the identified concepts, 15 sub-categories and 2 main categories including internal and external factors were formed and its validity and reliability were confirmed in a quantitative part. According to the formed categories, the individual productivity of graduates in the field of sports management is subject to the negative and positive effects of internal and external factors. The results of this study showed that the development of productivity of graduates in the field of sports management is not accidental and productivity can be expected for graduates in this field when its propulsion in both external and internal dimensions is considered.