آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

با عنایت به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبانگیر جامعه، یکی از انتظارات عموم مردم به ویژه متدینین کنشگری اثربخش حوزه های علمیه است. مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با حدود 500 مدرسه در سطح کشور و بیش از 120 هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در سطح دو حدود یک سوم از جمعیت طلاب کشور را تشکیل می دهد. در این بین تمرکز بر راهکاری ریشه ای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تحقیق پیش رو توانمندسازی از طریق آموزش های مهارتی مورد نیاز را یکی از همان راه های اساسی می داند که می تواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در جامعه بانوان منجر گردد. افزایش بهره وری و کارایی وظایف مرتبط با طلبگی مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، پژوهش، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز گردیده است. در این پژوهش تلاش شد با روش اسنادی و مصاحبه با صاحب نظران ضمن تبیین اهمیت مهارت آموزی در بین طلاب خواهر، با نسبت سنجی مقایسه ای بین سرفصل های ارائه شده میان دروس دانشی و مهارتی، سهم پایین آموزش های مهارتی بیان گردد. سپس مهارت های مورد نیاز طلاب خواهر تبیین شد و با توجه به این مهارت های مورد نیاز، فاصله بین وضع موجود وضع مطلوب مشخص گردید و در نهایت با ارائه الگوی مهارت افزایی تثقیف، راه های تقویت مهارت آموزی بیان شد.

تبلیغات