آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

مقدمه: هدف این پژوهش شناخت و اولویت بندی اقدام های فرهنگی مؤثر در ارتقای آداب حضور در استادیوم های فوتبال ایران با هدف ارتقای امنیت آنها بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است که در بخش کیفی، اقدامات فرهنگی مؤثر در ارتقای آداب حضور استادیوم های فوتبال ایران طی سیزده مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان و تحلیل محتوای عرفی داده ها شناسایی شد. در بخش کمی پژوهش نیز دوازده نفر از شرکت کنندگان بخش کیفی، اقدامات شناسایی شده را به منظور اولویت بندی، در ماتریس مقایسه های زوجی از نظر اهمیت به صورت دوبه دو مقایسه کردند و داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار Expert choice تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد الگوسازی فرهنگی با وزن نسبی 177/0 مهم ترین اقدام در توسعه آداب حضور افراد در استادیوم های فوتبال ایران است. فرهنگ پذیری، پشتوانه سازی قانونی، نظارت و کنترل، مدیریت و برنامه ریزی، پشتوانه سازی اجرایی، سازماندهی کارگزاران ورزشی، هم اندیشی و شبکه سازی، و ارتقای آکادمیک به ترتیب با وزن های 167/0، 122/0، 121/0، 119/0 و 107/0، 071/0، 068/0 و 048/0 در اولویت های بعدی قرار گرفتند (01/0= نرخ ناسازگاری). نتیجه گیری: به نظر می رسد شناسایی الگوهای رفتاری مناسب و معرفی آنها به جوامع هدف اعم از تماشاگران، ورزشکاران، مربیان و غیره توسط سازمان دهندگان مسابقات فوتبال و همچنین سیاستگذاران حوزه فرهنگی-ورزشی و نیز تخصیص و هزینه کرد درست بودجه های فرهنگی در این مسیر، بتواند در تربیت نسلی نو از هواداران فوتبال و ارتقای امنیت استادیوم های فوتبال در آینده کمک شایانی کند. با این حال، آن دسته از اقداماتی که در اولویت بندی صورت گرفته در رده های پایین قرار گرفته اند، همچنان حائز اهمیت اند و نباید مورد غفلت قرار گیرند. 

Recognition and prioritizing effective cultural measures in promoting etiquette in stadiums

Introduction : The purpose of this study was to identify and prioritize effective cultural measures in promoting attendance etiquette in Iranian football stadiums using a hierarchical analysis method with the aim of improving their security. Methods : This research was of mixed type and in the qualitative phase, cultural measures which are effective on enhancing etiquette at Iranian football stadiums were identified during thirteen semi-structured interviews with experts by conventional content analysis. In the quantitative phase, twelve participants of the qualitative phase completed the AHP pairwise comparison matrix and compared the measures identified in the qualitative phase in pairs in terms of importance and the data were analyzed by analytical hierarchy process and using the Expert Choice software. Results : The findings showed that culture building with relative weighting 0.177 is the most important action in the development of culture and etiquette of the presence of people in football stadiums. Acculturation, legal support, monitoring and control, planning and management, executive support, organizing sports agents, Co-thinking and networking, and academic promotion with weights of 0.167, 0.122, 0.121, 0.119, 0.107, 0.071, 0.068, and 0.048 were placed in the next priorities, respectively (incompatibility rate = 0.01). Conclusions : It seems that identifying appropriate behavioral patterns and introducing them to the target communities, including spectators, athletes, and coaches, etc., by football organizers, as well as cultural and sports policy makers, and also, the proper allocation and spending of cultural budgets in this path can help in educating a new generation of football fans and improving the security of football stadiums in the future. However, those measures that have been prioritized in the lower ranks are still important and should not be neglected.

تبلیغات