آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۱

چکیده

در سال های اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسب وکارها تبدیل شده است. یکی از مهم ترین سوالات درباره مسئولیت پذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهش ها به بررسی این رابطه پرداخته اند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن به دست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و به طور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکت های تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایه گذاری» در تهران است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ داده اند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل داده ها با نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان می دهد مسئولیت پذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد می شود این شرکت ها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیاده سازی برنامه های تقویت کننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.  

تبلیغات