آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۲

چکیده

هدف این پژوهش، تعیین نقش سبک های دلبستگی و بیگانگی از والدین در تبیین نشاط ذهنی دانش آموزان دختر با میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی ابود. جامعه آماری این پژوهش توصیفی – همبستگی حدودا 3300 نفر و شامل همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تبریز (1400-1401) بود که 250 نفر آنان به روش نمونه-گیری دردسترس انتخاب و به صورت آنلاین به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های نشاط ذهنی ریان و فردیک (1997)، سبک های دلبستگی هازن و شیور (1987)، بیگانگی از والدین گاردنر (2001) و نیازهای اساسی روانشناختی گاردیا، دسی و رایان (2000) پاسخ دادند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS-16 و AMOS24 نشان داد که ضمن برازش خوب مدل پژوهشی (05/0 = RMSEA)، سبک های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا اثرمستقیم و به واسطه نیاز روانشناختی ارتباط اثرغیرمستقیم بر نشاط ذهنی داشتند (05/0< P). بیگانگی از والدین فقط اثرمستیقیم بر نشاط ذهنی داشت (01/0< P). بین سبک ایمن و نیازهای اساسی روانشناختی (ارتباط، شایستگی و خودمختاری) با نشاط ذهنی دانش آموزان دختر رابطه مثبت بدست آمد؛ این رابطه بین سبک های اجتنابی و دوسوگرا و بیگانگی از والدین با نشاط ذهنی منفی بود (01/0< P). با در نظر گرفتن یافته های پژوهشی، سیاستگذاری های کلان مناسب و برگزاری کارگاه های آموزشی برای گروه های هدف در راستای تقویت سبک های دلبستگی ایمن، کاهش بیگانگی از والدین و تامین نیازهای روانشناختی در ارتقای نشاط ذهنی دختران نوجوان اهمیت دارد.

The Subjective Vitality of Female Students: The Role of Attachment Styles and Alienation from Parents with the Mediation of Basic Psychological Needs

The aim of this research was to determine the role of attachment styles and alienation from parents in explaining the subjective vitality of female students through the mediation of basic psychological needs.The statistical population of this descriptive-correlational research was about 3300 people and included all female students of public highschools in Tabriz city (2022), of which 250 people were selected by available sampling method and answered to the research instrument by online which was included questionnaires of Ryan and Fredick's subjective vitality (1997), Hazen and Shaver's attachment styles (1987), alienation from parents of Gardner (2001), and the basic psychological needs of Guardia, Deci and Ryan (2000). The results of data analysis useing of SPSS16 and AMOS24 softwares showed that In addition to the good fit of the research model (RMSEA = 0.05), attachment styles had a direct effect and an indirect effect on subjective vitality due to the psychological need for communication (P < 0.05). Alienation from parents only had a direct effect on subjective vitality (P < 0.01). A positive relationship was found between secure style and basic psychological needs with the Subjective vitality of female students; this relationship between avoidant and ambivalent styles and alienation from parents was negative (P < 0.01). Considering the research findings, it is important to make suitable policies and hold educational workshops for the target groups in order to strengthen secure attachment styles, reduce alienation from parents and meet psychological needs in promoting the subjective vitality of adolescent girls.

تبلیغات