رابطه ترومای کودکی با افکار خودکشی در دانش آموزان: نقش میانجی ذهنی سازی و ذهن آگاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوه ش حاض ر ب ا ه دف رابط ه تروم ای کودک ی ب ا اف کار خودکش ی ب ا توج ه ب ه نق ش میانجی ذهنی سازی و ذهن آگاهی در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان دوره متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 1403- 1402بود که تعداد 330 دانش آموز به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیر های پژوهش از پرسش نامه ترومای کودکی (2003)، پرسش نامه اف کار خودکش ی بک (1998)، مقیاس کن ش وری تأمل ی (2016)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی (2006)، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS25 ، AMOS24 استفاده شد. یافته ها نشان داد ترومای کودکی (21/0 =β)، ذهن آگاهی (32/0- =β) ذهنی سازی اطمینان (25/0- =β)، ذهنی سازی غیراطمینان (18/0=β)، اثر مستقیم و معناداری بر افکارخودکشی داشت (01/0> P). هم چنین ترومای کودکی بر ذهن اگاهی (85/0- =β)، ذهنی سازی اطمینان (81/0- =β)، ذهنی سازی اطمینان (81 /0=β)، اثر مستقیم و معناداری داشت (01/0> P). در نهایت ترومای کودکی از طریق ذهن آگاهی (27/0 =β)، ذهنی سازی اطمینان (20/0 =β)، ذهنی سازی غیر اطمینان (14/0 =β) بر افکار خودکشی اثر غیر مستقیم و معنادار داشت (01/0> P). برنامه ریزی در جهت تقویت ظرفیت ذهنی سازی و مهارت های ذهن آگاهی می تواند افکار خودکشی را در این گروه از دانش آموزان آسیب دیده کاهش دهد.The relationship between childhood trauma and suicidal thoughts in students:the mediating role of mentalization and mindfulness
This study aimed to investigate the relationship between childhood trauma and suicidal thoughts, considering the mediating roles of mentalization and mindfulness in a students. The research method was descriptive correlational (structural equations). The statistical population included all boy and geirl high school students in Mashhad during the 2023-2024 academic year, with 330 students selected as the sample using multi-stage cluster random sampling. To measure the research variables, the Childhood Trauma Questionnaire (2003), Beck's Suicide Ideation Scale (1998),Reflective Functioning Questionnaire (2016), and Five Facet Mindfulness Questionnaire (2006) were used. Data analysis was conducted using SPSS25 and AMOS24 software. The findings showed that childhood trauma (β= 0.21), mindfulness (β= -0.32 certainty Mentalization factor (β= -0.25), and Uncertainty Mentalization factor (β=0.18) had a direct and significant effect on suicidal thoughts (P<0.01). Additionally, childhood trauma had a direct and significant effect on mindfulness (β=-0.85), certainty Mentalization factor (β = -0.81), and Uncertainty Mentalization factor (β=0.81) (P< 0.01). Regarding the indirect effect, childhood trauma through mindfulness (β=0.27), certainty Mentalization factor (β=0.20), and Uncertainty Mentalization factor (β= 0.14) had an indirect effect on suicidal thoughts (P< 0.01). Planning to enhance mentalization capacity and mindfulness skills can reduce suicidal thoughts in this group of affected students.