مطالعات علوم مدیریت دریایی

مطالعات علوم مدیریت دریایی

مطالعات علوم مدیریت دریایی دوره 3 بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 7) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش درک شده مشتری بر لذت مشتری با نقش میانجی تصویر برند و هزینه های تبلیغات در صنایع هتلداری و خدماتی گردشگری دریایی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازاریابی رسانه های اجتماعی ارزش درک شده مشتری تصویر برند هزینه های تبلیغات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 179 تعداد دانلود : 576
هدف مشتری عاملی کلیدی برای موفقیت سازمان ها و شرکت های مختلف تولیدی و خدماتی است. بدین جهت سازمان ها همواره در پی راه هایی برای جلب رضایت مشتری هستند تا بدین وسیله بتوانند رابطه ای بلند مدت با مشتریان برقرار کرده و در نهایت سودآوری خود را بهبود بخشند. از همین رو در این مقاله به بررسی اثر بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش درک شده مشتری بر لذت مشتری با نقش میانجی تصویر برند و هزینه های تبلیغات در صنعت هتلداری پرداخته شد. روش این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده ها، کمی می باشد. برای انجام تجزیه وتحلیل از از نرم افزار PLS  و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا  استفاده شد. یافته ها یافته های پژوهش نشان دهنده این است که بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش ادارک شده مشتری بر لذت مشتری تأثیر معناداری دارد. همچنین تأثیر بازاریابی رسانه های اجتماعی و ارزش ادارک شده مشتری از طریق نقش میانجی متغیرهای تصویر برند و هزینه تبلیغات بر متغیر وابسته نهایی لذت مشتری مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری نتیجه حاصل از تحقیق حاکی از آن بود که در صورت استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی و داشتن درک درست از مشتری می توان شاهد افزایش رضایت مشتری بود و همچنین ب کارگیری استراتژی درست تصویر برند و کاهش هزینه های تبلیغاتی می تواند به این موضوع کمک نماید.
۲.

رابطه بین خلاقیت سازمانی با بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خلاقیت سازمانی بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 802 تعداد دانلود : 614
هدف : هدف این مطالعه بررسی رابطه بین خلاقیت سازمانی و بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بوده است. روش : پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان معاونت توسعه منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران به تعداد 220 نفر بودند. نمونه آماری از طریق فرمول کوکران، 140 نفر تعیین و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب مدرک تحصیلی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد خلاقیت سازمانی رندسیپ (۱۹۷۹) و بهره وری گلداسمیت (1988)  استفاده شده است. پایایی آن ها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 95/0 و 85/0 به دست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها: داده ها نشان داد که بین خلاقیت سازمانی با بهره وری کارکنان در سطح 05/0 P < رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج رگرسیون نشان داد که سهم هر یک از ابعاد خلاقیت سازمانی در پیش بینی بهره وری کارکنان متفاوت است. نتیجه گیری: بین خلاقیت سازمانی و بهره وری کارکنان رابطه معناداری وجود دارد؛ بنابراین با افزایش خلاقیت سازمانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی می توان بهره وری آنان را نیز افزایش داد. هم چنین ابعاد خلاقیت سازمانی می توانند بهره وری کارکنان را پیش بینی کنند.
۳.

تاثیر انواع شبکه های حمل و نقل (دریایی، ریلی، زمینی، هوایی) بر جذب گردشگران خارجی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: حمل و نقل زمینی حمل و نقل هوایی حمل و نقل ریلی حمل و نقل دریایی گردشگری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 846 تعداد دانلود : 104
هدف: امروزه در کشور به دلایلی از جمله افزایش جمعیت و به دنبال آن بالارفتن نیاز برای گردشگری و از طرفی بیشتر شدن استفاده از شبکه های حمل و نقل، بویژه شبکه حمل و نقل زمینی، نیاز برای گسترش و رشد دیگر سیستم های حمل و نقل برای گردشگران بیشتر احساس شده است. در این پژوهش به بررسی تاثیر انواع شبکه های حمل و نقل بر جذب گردشگران خارجی پرداخته ایم. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات نیز توصیفی تحلیلی می باشد. روش های کتابخانه ای و میدانی به منظور گردآوری اطلاعات در این پژوهش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران بخش راهداری و گردشگری کشور (در دو سازمان حمل و نقل و وزارت میراث فرهنگی) با تعداد 1420 نفر در نظر گرفته شده است. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 302 نفر به دست آمد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد. پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 سوال که به منظور بررسی نقش شبکه های حمل و نقل در کشور بر جذب گردشگران خارجی طراحی شد، ابزار گردآوری اطلاعات و داده های موردنیاز در این پژوهش بوده است. یافته ها: نتایج حاکی از تایید هر چهار فرضیه اصلی می باشد که نشان داد شبکه حمل و نقل هوایی با ضریب 646/0، زمینی با ضریب 632/0، ریلی با ضریب 592/0 و دریایی با ضریب 340/0 به ترتیب بیشترین تاثیر را در جذب گردشگران خارجی داشتند. نتیجه: شبکه حمل و نقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی) به عنوان یکی از مولفه های مهم صنعت گردشگری می تواند در جذب گردشگر و جریان گردشگری در مقاصد گردشگری موثر باشد. گردشگری و شبکه حمل و نقل غالباً دارای اثرات متقابلی بر یکدیگر بوده و جداسازی آن ها از هم بسیار مشکل می باشد.  
۴.

بهبود فرآیند خرید اقلام و تجهیزات در مدیریت زنجیره تامین سازمانهای دریایی (مطالعه موردی :نیروی دریایی راهبردی ارتش)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: زنجیره ی تأمین لجستیک فرآیند تأمین اقلام نیروی دریایی ارتش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 491 تعداد دانلود : 864
هدف: هدف از انجام این پژوهش بهبود فرآیند خرید اقلام و تجهیزات در مدیریت زنجیره تأمین سازمان های دریایی و ارائه راهکارهای اولویت بندی شده مناسب به سازمان های دریایی می باشد. جامعه ی آماری شرکت کننده در این پژوهش، شامل 96 نفر از کارشناسان سامانه آمادوپشتیبانی نداجا، 12 نفر خبرگان فرماندهی و معاونت های مرتبط با فرماندهی خرید آمادوپشتیبانی نداجا و 6 نفر از خبرگان عالی نداجا است که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر رویکرد آمیخته (کیفی–کمی) است. روش جمع آوری داده ها مطالعات کتابخانه ای با بهره گیری از کتاب ها و مقالات علمی تخصصی فارسی و لاتین، پایان نامه ها و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، مستندات، سوابق، کتاب ها و مدارک موجود در معاونت آمادوپشتیبانی نداجا و استفاده از پرسش نامه تائید شده توسط خبرگان عالی برای جمع آوری اطلاعات در روش میدانی به منظور رسیدن به داده های موردنظر است. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار SPSS و EXCEL و در اولویت بندی راهکارها از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته ها: تعداد 80 راهکار پیشنهادی ابتدایی بعد از نظرسنجی از خبرگان به  24 مورد که دارای فراوانی بالای 50درصد بوده کاهش یافته و سپس با نظرات خبرگان عالی برای اولویت بندی راهکارهای اساسی دسته بندی شده اند. نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش استخراج 12 راهکار اولویت بندی شده است که نشان داد برآورد دقیق نیازها و اولویت بندی خریدها بر اساس ضرورت خرید و زمان خرید، پرداخت به موقع مطالبات فروشندگان به منظور افزایش رقابت درفروش و ترغیب فروشندگان به انجام معاملات آتی، مکانیزه شدن سامانه تنظیم اسنادمالی خرید، ارزیابی دقیق و کارشناسانه کیفیت اقلام قبل از بازگشایی پاکت های پیشنهاد ها در مناقصه ها، نظارت دائم بر عملکرد عاملین خرید از سوی مسئولین و انجام خرید نقدی تا حد امکان به منظور استفاده از تخفیفات و غیره از راهکارهای اساسی بهبود فرایند خرید اقلام وتجهیزات در نداجا است.
۵.

تاثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی نسبت به محیط با نقش میانجی باورهای محیطی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری تحول آفرین محیطی رفتار شهروندی سازمانی خط مشی محیط سازمانی آموزش محیطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 560 تعداد دانلود : 22
هدف: تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین، خط مشی محیط سازمانی و آموزش محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی نسبت به محیط با نقش متغیر میانجی باورهای محیطی و نقش تعدیلگر سطح حمایت محیطی می باشد. روش: نوع تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و معاونان و کارشناسان ارشد شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت OIEC می باشند که از دانش و صلاحیت کافی به منظور پاسخگویی به سئوال های پرسشنامه برخوردار هستند وتعدادآنها700 نفر می باشد. جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم از جدول مورگان برای جامعه محدود استفاده گردید. یافته ها: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، پرسشنامه های استاندارد 40 گویه ای کیم و همکاران (2020) بین 248 نفر اعضای نمونه آماری توزیع شد. ابزار گردآوری داده های تحقیق حاضر پرسشنامه است که پایایی پرسشنامه تحقیق حاضر با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که برای تمامی متغیرهای پژوهش از مقدار 7/0 بالاتر است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار AMOS استفاده گردیده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر تأثیر مثبت رهبری تحول آفرین و آموزش محیطی بر باورهای محیطی، تاثیر رهبری تحول آفرین محیطی و خط مشی محیط سازمانی و باورهای محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید می گردد. علاوه بر این، نقش متغیر میانجی باورهای محیطی در تاثیر رهبری تحول آفرین محیطی و آموزش محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی معنادار می باشد.
۶.

تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه های نظامی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد نظام رتبه بندی دانشگاه های نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 712 تعداد دانلود : 779
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از عوامل کلیدی در بهینه سازی، بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی و مقایسه عملکرد سازمان ها می باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه های نظامی انجام شده است. روش شناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع داده ها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی و کمی شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شاغل در دانشگاه های نظامی بود که با روش نمونه-گیری غیر احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه ها از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز تحلیل سلسله مراتبی(AHP) با نرم افزار Expert Choice جهت اولویت بندی عوامل شناسایی شده بود. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از شناسایی مولفه های کلیدی سنجش عملکرد دانشگاه های نظامی بود که به ترتیب رتبه عبارتند از: فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، فعالیت های فرهنگی- تربیتی، آموزش های نظامی و آمادگی جسمانی، وجهه فراسازمانی و تسهیلات و امکانات. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند برای رتبه بندی دانشگاه های نظامی و ارتقا عملکرد آنها مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.