چکیده

هدف: تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین، خط مشی محیط سازمانی و آموزش محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی نسبت به محیط با نقش متغیر میانجی باورهای محیطی و نقش تعدیلگر سطح حمایت محیطی می باشد. روش: نوع تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و معاونان و کارشناسان ارشد شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت OIEC می باشند که از دانش و صلاحیت کافی به منظور پاسخگویی به سئوال های پرسشنامه برخوردار هستند وتعدادآنها700 نفر می باشد. جهت تعیین حداقل حجم نمونه لازم از جدول مورگان برای جامعه محدود استفاده گردید. یافته ها: با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، پرسشنامه های استاندارد 40 گویه ای کیم و همکاران (2020) بین 248 نفر اعضای نمونه آماری توزیع شد. ابزار گردآوری داده های تحقیق حاضر پرسشنامه است که پایایی پرسشنامه تحقیق حاضر با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که برای تمامی متغیرهای پژوهش از مقدار 7/0 بالاتر است. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار AMOS استفاده گردیده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر تأثیر مثبت رهبری تحول آفرین و آموزش محیطی بر باورهای محیطی، تاثیر رهبری تحول آفرین محیطی و خط مشی محیط سازمانی و باورهای محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی تایید می گردد. علاوه بر این، نقش متغیر میانجی باورهای محیطی در تاثیر رهبری تحول آفرین محیطی و آموزش محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی معنادار می باشد.

The effect of transformational leadership on organizational citizenship behavior towards the environment with the mediating role of environmental beliefs

Objective: The present study seeks to investigate the effect of transformational leadership, organizational environment policy and environmental education on organizational citizenship behavior towards the environment with the mediating role of environmental beliefs and the moderating role of the level of environmental support. Method: The present research is a descriptive survey. The statistical population of this research is all managers, deputies and senior experts of OIEC Petroleum Engineering and Construction Company who have sufficient knowledge and competence to answer the questionnaire questions and their number is 700 people. The Morgan table for a limited population was used to determine the minimum sample size required. Results: Using stratified random sampling method, standard 40-item questionnaires of Kim et al. (2020) were distributed among 248 members of the statistical sample. The data collection tool of the present study is a questionnaire that the reliability of the present research questionnaire was measured by calculating the Cronbach's alpha coefficient, which is higher than 0.7 for all research variables. Also, for data analysis, structural equation modeling method using AMOS software has been used. Conclusion: The results of the present study confirm the positive effect of transformational leadership and environmental education on environmental beliefs, the effect of transformational leadership and organizational environment policy and environmental beliefs on organizational citizenship behavior. In addition, the mediating role of environmental beliefs in the impact of transformational environmental leadership and environmental education on organizational citizenship behavior is significant.

تبلیغات