بهبود فرآیند خرید اقلام و تجهیزات در مدیریت زنجیره تامین سازمانهای دریایی (مطالعه موردی :نیروی دریایی راهبردی ارتش) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بهبود فرآیند خرید اقلام و تجهیزات در مدیریت زنجیره تأمین سازمان های دریایی و ارائه راهکارهای اولویت بندی شده مناسب به سازمان های دریایی می باشد. جامعه ی آماری شرکت کننده در این پژوهش، شامل 96 نفر از کارشناسان سامانه آمادوپشتیبانی نداجا، 12 نفر خبرگان فرماندهی و معاونت های مرتبط با فرماندهی خرید آمادوپشتیبانی نداجا و 6 نفر از خبرگان عالی نداجا است که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر رویکرد آمیخته (کیفی–کمی) است. روش جمع آوری داده ها مطالعات کتابخانه ای با بهره گیری از کتاب ها و مقالات علمی تخصصی فارسی و لاتین، پایان نامه ها و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، مستندات، سوابق، کتاب ها و مدارک موجود در معاونت آمادوپشتیبانی نداجا و استفاده از پرسش نامه تائید شده توسط خبرگان عالی برای جمع آوری اطلاعات در روش میدانی به منظور رسیدن به داده های موردنظر است. در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار SPSS و EXCEL و در اولویت بندی راهکارها از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته ها: تعداد 80 راهکار پیشنهادی ابتدایی بعد از نظرسنجی از خبرگان به 24 مورد که دارای فراوانی بالای 50درصد بوده کاهش یافته و سپس با نظرات خبرگان عالی برای اولویت بندی راهکارهای اساسی دسته بندی شده اند. نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش استخراج 12 راهکار اولویت بندی شده است که نشان داد برآورد دقیق نیازها و اولویت بندی خریدها بر اساس ضرورت خرید و زمان خرید، پرداخت به موقع مطالبات فروشندگان به منظور افزایش رقابت درفروش و ترغیب فروشندگان به انجام معاملات آتی، مکانیزه شدن سامانه تنظیم اسنادمالی خرید، ارزیابی دقیق و کارشناسانه کیفیت اقلام قبل از بازگشایی پاکت های پیشنهاد ها در مناقصه ها، نظارت دائم بر عملکرد عاملین خرید از سوی مسئولین و انجام خرید نقدی تا حد امکان به منظور استفاده از تخفیفات و غیره از راهکارهای اساسی بهبود فرایند خرید اقلام وتجهیزات در نداجا است.Improving the process of purchasing items and equipment in marine supply chain management
The aim of this study is to improve the process of purchasing items and equipment in the supply chain management of maritime organizations. This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey method and in terms of mixed (qualitative-quantitative) approach. In the data analysis, descriptive and inferential statistics were used and SPSS and EXCEL software were used to prioritize the Friedman test. Lack of conceptual model and research history in this regard, how to prepare questionnaires and data analysis, use of SWOT analysis table to identify the current situation and then identify ways to improve the process of purchasing items and equipment in Nadaja are some of the innovative aspects of this research. . The results of this study have been prioritized for the extraction of 12 strategies that can be studied and applied in the Nadaja Amadopesh system and possibly other similar organs. The results showed an accurate estimate of needs and prioritization of purchases based on purchasing and purchasing time requirements, timely payment of sellers' claims in order to increase competition in sales and persuade sellers to make future transactions, mechanization of purchase documentation system, accurate and expert evaluation of items before reopening. The bidding envelopes in the tenders, the constant monitoring of the performance of the buyers by the authorities and the purchase of cash as much as possible are intended to be used for discounts and so on.