آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از عوامل کلیدی در بهینه سازی، بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی و مقایسه عملکرد سازمان ها می باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه های نظامی انجام شده است. روش شناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع داده ها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی و کمی شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شاغل در دانشگاه های نظامی بود که با روش نمونه-گیری غیر احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه ها از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز تحلیل سلسله مراتبی(AHP) با نرم افزار Expert Choice جهت اولویت بندی عوامل شناسایی شده بود. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از شناسایی مولفه های کلیدی سنجش عملکرد دانشگاه های نظامی بود که به ترتیب رتبه عبارتند از: فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، فعالیت های فرهنگی- تربیتی، آموزش های نظامی و آمادگی جسمانی، وجهه فراسازمانی و تسهیلات و امکانات. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند برای رتبه بندی دانشگاه های نظامی و ارتقا عملکرد آنها مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید.

Explanation of performance evaluation indicators and ranking of military universities

Background and purpose: Organizational performance evaluation is one of the key factors in optimizing, improving the quality of organizational processes and comparing the performance of organizations. The current research was done with the aim of explaining the indicators of performance evaluation and ranking of military universities. Methodology: The type of research is developmental in terms of purpose and practical in terms of results, and it is qualitative and quantitative in terms of data type. The statistical population of the qualitative and quantitative part of the research included 10 academic and executive experts working in military universities, who were selected by non-probability judgmental and purposeful sampling. The data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part, the researcher made a questionnaire. The validity of the interviews was confirmed through retesting. The content validity of the quantitative part of the questionnaire was also confirmed by experts. The method of data analysis in the qualitative part included theme analysis and in the quantitative part, hierarchical analysis (AHP) with Expert Choice software was used to prioritize identified factors. Findings: The findings of the research indicated the identification of the key components of measuring the performance of military universities, which in order of rank are: educational activities, research activities, cultural-educational activities, military training and Physical fitness, extra-organizational image and facilities. Conclusion: The results of this study can be useful for ranking military universities and improving their performance and provide a suitable field for other researches.

تبلیغات