پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت سال چهارم بهار 1401 شماره 10

مقالات

۱.

مروری بر ادبیات مالی عصبی

کلید واژه ها: مالی عصبی رفتار سرمایه گذاران تصمیم گیری مالی سرمایه گذاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 964 تعداد دانلود : 113
نگاه به بازار سرمایه از منظر هر سرمایه گذار متفاوت است از این جهت نمی توان برای سرمایه گذاران نسخه ای واحد پیچید طوری که همه از یک مسیر به سود برسند و در بازارهای مالی موفق باشند. اکنون سؤالی بوجود می آید و آن این است که آیا علم روانشناختی عصبی میتواند در فهم و درک بازار سرمایه به ما کمک کند؟ متخصصین بازارهای مالی اعتقاد دارند این امکان وجود دارد. استفاده از علوم مختلف در حل مسائل پیش روی پژوهش گران مالی در سال های اخیر به صورت چشم گیری افزایش یافته است مالی عصبی (نوروفایننس) گرایشی نوین در حوزه علوم مالی است که پس از مالی رفتاری مورد توجه متخصصین این حوزه قرار گرفت. هدف اصلی این مطالعه شناسایی عوامل روانشناختی بازار و مرور برخی مفاهیم مانند مالی- عصبی، مالی- عاطفی و مالی- هورمون است. مالی رفتاری ، بنیان های مالی استاندارد را بهم ریخت اما خود به نمونه ی مستقلی دست نیافت و این سوال در ذهن محققین، تحلیلگران و مشاوران سرمایه گذاری شکل گرفت که « تحلیل ها ومشاوره های مالی باید برچه اساسی صورت گیرد ؟ » انتقادات وارد شده به مکتب مالی رفتاری باعث شد تا پژوهش ها در سال 2000 به سمت رویکرد نوینی به نام مالی عصبی گام بردارد. هدف ما در این مقاله بررسی برجسته ترین موضوعات در تامین مالی عصبی است. سپس رفتارها و فرآیندهای مغزی را بر اساس پژوهش های صورت گرفته عنوان می نماییم و در نهایت می توانیم به این آگاهی دست یابیم که اگر بتوان رفتارهای پردازشگرانه مغز را درک نمود, تصمیمات سرمایه گذاران در شرایط مختلف تصمیم گیری می تواند منجر به یک انتخاب بهینه گردد.
۲.

بررسی تاثیر عملکرد نام تجاری بر تمایل به خرید با توجه به نقش میانجی استراتژی شرکت (مطالعه موردی: شرکت اسنپ تریپ)

کلید واژه ها: عملکرد عملکرد نام تجاری تمایل به خرید استراتژی شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 577 تعداد دانلود : 148
ارزیابی عملکرد کسب و کار بهترین راه کسب اطلاعات جهت تصمیم گیری های سازمانی است. در این راستا با توجه به اهمیت نام تجاری در بهبود عملکرد سازمان توجه به نحوه عملکرد نام تجاری مورد اهمیت قرار می گیرد. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر عملکرد نام تجاری بر تمایل به خرید با توجه به نقش میانجی استراتژی شرکت پرداخته شده است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری داده ها، کمی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 150نفر از مشتریان و کارکنان شرکت اسنپ تریپ میباشد. برای تجزیه وتحلیل از نرم افزار PLSو SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که عملکرد نام تجاری بر تمایل به خرید با توجه به نقش میانجی استراتژی شرکت، عملکرد نام تجاری بر استراتژی شرکت، استراتژی شرکت بر تمایل به خرید و عملکرد نام تجاری بر تمایل به خرید اثرگذار است.
۳.

تبیین نقش کایزن در بهره وری سازمانی

کلید واژه ها: فرهنگ کایزن نوآوری بهره وری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 166 تعداد دانلود : 467
سازمان های امروزی در محیط های پیچیده ، پویا و شدیدا متغیر زندگی می کنند شرکت های صنعتی برای عرضه محصول یا خدماتی با کیفیت بالا همواره نیاز به بکارگیری تکنولوژی های نوین ندارند و در صورتیکه سیستمی برای بهبود فرآیند و عملکرد نیروی انسانی بکار گرفته نشود، از نظر منابع و زمان هزینه های زیادی را پرداخت خواهند کرد. فرهنگ کایزن در بسیاری از کشورهای صنعتی برای افزایش بهره وری مورد الگوبرداری قرار گرفته است. لذا این مطالعه مروری با هدف بررسی نقش کایزن در بهره وری سازمان ها انجام شده است. بعد از مطالعه مقالات معتبر انگلیسی و فارسی زبان و حذف موارد تکراری، 41 مقاله مرتبط به دست آمد. نتایج نشان داد که در شرکت ها و محیط های کار، موداها یا موارد اتلافی وجود دارند که با حذف آن ها می توان هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد. همچنین در رابطه با اهمیت فرهنگ کایزن به عنوان یک واسطه در نوآوری و بهره وری سازمانی واحدی ارائه می دهد. روابط فرضی از منظر تجربی و نظری با شواهد روشنی مبنی بر اینکه نوآوری در فرآیند و بهره وری سازمانی مقدمات فرهنگ کایزن هستند، که لازم است در سازمان ها و بخصوص شرکت های تولیدی صنعتی پشتیبانی گردد. این مطالعه، به منظور افزایش بهره وری و پیاده سازی فرهنگ کایزن در سازمان ها پیشنهاد می گردد.
۴.

مفهوم پردازی مهندسی ارزش در سازمان های تولیدی و خدماتی

کلید واژه ها: ارزش پایدار چرخه عمر مهندسی ارزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 807 تعداد دانلود : 361
در سالهای اخیر دیدگاه مهندسی ارزش به عنوان کاربردی ترین روشهای کاهش هزینه ها در امور مهندسی محصولات و خدمات شرکت ها به کار رفته است. امروزه مهندسی ارزش به عنوان شکل کامل تری از روش تجزیه و تحلیل ارزش در اغلب شرکت های تولیدی خدماتی، به ویژه در امور طراحی محصول و فرآیندهای تولید به کار گرفته می شود. این تکنیک با ماهیت منعطف و ساده، قابلیت انطباق با محدوده وسیعی از مسائل را داراست و به خوبی باسایر تکنیک ها و فعالیت های بهبود دیگر تلفیق می گردد. مراحل مطالعات ارزش یکی پس از دیگری انجام می شود و حجم زیادی از دانش، تولید، منتقل و ذخیره می شود لذا هم تغییر و تحولات دانش در درون این مراحل و هم حجم دانش انباشته شده در پایان هر مرحله نیازمند مدیریت و حفاظت است .با پیشرفت سریع فن آوری در روشهای تولید و ابداع مواد اولیه جدید، مهندسی ارزش امکان ساخت محصولات و مواد جدید را فراهم می نماید.تجارت جهانی شرکتها را به طور فزاینده ای به سمت بازار رقابتی کشانده است. از همین روست که استفاده از روش تحلیل ارزش و مهندسی ارزش ضرورت بیشتری پیدا کرده است. در طی سالهای اخیر، روش تحلیل ارزش، قابلیت و امتیازهای خود را به اثبات رسانده است. این روش یک ابزار قوی است که کاربرد آن نتایج مثبتی را به همراه دارد. روشی که دیدگاه های تثبیت شده و فعلی را به چالش می طلبد و غالباً به عنوان یک روش نقاد از عملکردهای معمول مدیریتی شناخته می شود. هدف از انجام این مقاله بررسی مفهوم پردازی مهندسی ارزش در سازمان های تولیدی و خدماتی می باشد که در ابتدای تحقیق به بیان مقدمه سپس ادبیات نظری و پیشینه ی تحقیقات داخلی و خارجی پرداخته و در آخر نتیجه گیری ارائه شد.
۵.

تاثیر تفکر استراتژیک بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی اثر بخشی آموزشی (مورد مطالعاتی افراگستر گلزار)

کلید واژه ها: تفکر استراتژیک توسعه منابع انسانی اثربخشی آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 654 تعداد دانلود : 51
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر تفکر استراتژیک بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی اثربخشی آموزشی(مورد مطالعاتی افراگستر گلزار)است. برخورداری از بینش استراتژیک در رویارویی با مقوله مدیریت و فراگیری آن که چگونه می توان ابزار تجزیه وتحلیل استراتژیک را در تنظیم و بر اجرای استراتژی به کار گرفت، و امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن در ارائه خدمات، قادر به ادامه حیات نیست. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی و از نوع تحقیقات کمی است. جامعه آماری این پژوهش را جامعه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از کارکنان شرکت افراگستر گلزار در استان تهران می باشد. از میان پرسشنامه های توزیع شده 19 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردیده است. به منظور پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان می دهد مقدار آلفای محاسبه شده برای کل پرسشنامه 0.952 است. ازآنجاکه مقادیر به دست آمده بیشتر از 70/0 می باشد می توان گفت پایایی مورد تائید قرار می گیرد. برای تعیین روایی پرسشنامه ازنظر خبرگان و اساتید استفاده شده است. بر اساس نتایج رگرسیون تفکر استراتژیک تأثیر مثبتی بر کیفیت یادگیری و رضایت شغلی دارد. بر اساس نتیجه فرضیه پژوهش به مدیر شرکت مذکور توصیه می گردد بیشتر از تفکر استراتژیک در اداره شرکت بهره ببرد. تفکر استراتژیک موجب به وجود آمدن همسویی کارمندان و تعهد مشترک در سازمان می شود. در این پژوهش برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون خطی و آزمون کلموگروف اسمیرینف به کمک نرم افزار علوم اجتماعی آماری استفاده شده است.
۶.

تاثیر توانمند سازی کارکنان بر چابکی سازمانی با نقش میانجی مدیریت مسیر شغلی (مطالعه موردی معاونت فنی و عمرانی مناطق ۳ و ۸ شهرداری تهران)

نویسنده:

کلید واژه ها: توانمندسازی کارکنان چابکی سازمانی مدیریت مسیر شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 65 تعداد دانلود : 505
هدف این پژوهش بررسی تاثیر توانمند سازی کارکنان بر چابکی سازمانی با نقش میانجی مدیریت مسیر شغلی در معاونت های فنی و عمرانی مناطق ۳ و ۸ شهرداری تهران به عنوان مطالعه ی موردی انجام گردیده است. در این پژوهش از روش میدانی، پیمایشی استفاده شده است و به دلیل استفاده از پرسشنامه های استاندارد ؛ از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است با این حال مجددا پایایی به روش آلفای کرونباخ آزمون و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل ۴۵ نفر از کارکنان شهرداری تهران شاغل در قسمت معاونت فنی و عمرانی مناطق ۳ و ۸ می باشدو حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 40 نفر بدست آمده است. و سپس تحلیل داده ها به شیوه توصیفی (جدول توزیع فراوانی و میانگین) و استنباطی بوسیله نرم افزارspss انجام شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد توانمند سازی کارکنان بر چابکی سازمانی و مدیریت مسیر شغلی تاثیرگذار است و همچنین اثر میانجی مسیر شغلی در رابطه بین توانمند سازی کارکنان بر چابکی سازمانی مورد تایید قرار گرفته است.
۷.

تاثیر کلان داده در ارتباط با رضایتمندی مشتری و مدیریت درآمد در صنعت هواپیمایی

کلید واژه ها: کیفیت خدمات اعتماد وفاداری رضایت شرکت هواپیمایی کلان داده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 31
صنعت حمل و نقل هوایی به دلیل مشکلات اقتصادی جوامع و بیماری کرونا، در سال های اخیر با رکود و افت درآمد مواج ه ش ده اس ت. ای ن صنعت همواره در جستجوی راه هایی برای کاهش هزینه ها و افزایش بازده بوده است. در اغلب پژوهش ها میزان اهمیت معیارها وابسته به نظر خبره است و دیدگاه اکثر مسافران در نظر گرفته نمی شود. استفاده از کلان داده که هدف پژوهش حاضر است، در شناخت بهت ر رفتاره ا و نیازهای مس افران، کمک بسیاری به شرکت های هوایی می کند. در این تحقیق 8 فاکتور اصلی که مهم ترین تاثیر را در فرآیند انتخاب مسافران داشتند مشخص شدند که به ترتیب شامل اجرای به موقع پروازها، ایمنی پرواز، قیمت بلیط، زمان مناسب پرواز، تعداد سوانح گذشته هر شرکت، میزان پاسخگویی در زمان بروز مشکل و تاخیر، نحوه فروش بلیط و امکان رزرو اینترنتی و نحوه برخورد خدمه و پرسنل هستند. این موضوع در ایران نیز در سالهای اخیر با افزایش تعداد شرکت ها، افزایش رقابت تجاری بین آنها و شرایط اقتصادی کشور توجه زیادی را به خود جلب نموده اس ت. کیفیت خدمات تأثیر معنی داری بر رضایت مشتری دارد. رضایت مشتری نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی بر اعتماد و تبلیغات شفاهی در مورد شرکت دارد. به علاوه، تبلیغات شفاهی تأثیر مثبت و اثاری بر قصد مراجعه مجدد و افزایش مشتریان دارد.
۸.

مروری بر معضلات پیش روی مهندسی مجدد

کلید واژه ها: مهندسی مجدد فرایند سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 791 تعداد دانلود : 120
مهندسی مجدد در ادبیات مدیریت به معنی طراحی نو و ریشه ای فرایندها برای دستیابی به بهبود و پیشرفت سازمان ها است. سازمان هایی که برنامه مهتدسی مجدد را پیاده نموده اند و با موفقیت به انجام رسانده اند در کوتاه مدت به نتایج بنیادی و دستاوردهایی از جمله ارائه خدمات با کیفیت به مشتری، کاهش هزینه، سرعت بخشیدن به کارها و بهبود عملکرد سازمان دست یافته اند. علیرغم اثربخشی بالا و ضرورت اجرای مهندسی مجدد در صنایع و سازمان ها، متأسفانه اجرای آن با چالش ها و موانعی روبرو می شود که ازکیفیت کار کاسته و باعث شکست پروژه های مهندسی مجدد می شود. مهندسی مجدد پتانسل بالایی در افزایش بهره وری، بهبود کیفیت وافزایش رضایت مشتری دارد ولیکن اغلب به یک تغییر اساسی در استراتژی ها، فرایندها و منابع انسانی منجر می شود که همین امر موجب می گردد مهندسی مجدد در عمل با شکست مواجه گردد. یکی از مهم ترین شکست ها در اجرای مهندسی مجدد عدم اگاهی از منابع انسانی و مقاومتی است که سازمان در مواجهه با تغییرات از خود بروز می دهد. در این مقاله سعی بر آن بوده است که با مروری جامع بر ادبیات پژوهش های صورت گرفته در داخل و خارج از کشور به دنبال بررسی چالش ها، موانع و علل اصلی شکست مهندسی مجدد در سازمان ها و به خصوص صنعت هتلداری باشیم. این مقاله ابتدا تعاریف مهندسی مجدد را مورد بحث قرارداده سپس ادبیات را تحت عنوان معضلات و چالش های مهندسی مجدد مرور می کند. با مطالعه پژوهش های صورت گرفته در خصوص مشکلات و چالش های سازمان ها و صنایع سه چالش مقاومت در برابر تغییر(چالش انسانی)، تغییرات سازمان و عدم همکاری مدیران ازچالش های اصلی و مشترک میان پژوهش های صورت گرفته است.
۹.

تأثیر تفکر استراتژیک بر انگیزه پیشرفت با نقش میانجی تفکر خالق

کلید واژه ها: تفکر استراتژیک تغییر سازمانی پیشرفت تفکر خالق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 56
پژوهش علمی کوششی نظام مند جهت پاسخ دادن به پرسش های پژوهش است. یکی از بخش های اصلی هر پژوهش علمی، گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها جهت آزمون فرضیات بیان شده توسط محقق است. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می رساند. پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است که با رویکردی استقرایی انجام شده است، نوع داده های پژوهش کمی بوده و به روش پرسش نامه گردآوری شده است. از منظر روش یک مطالعه پیمایشی از نوع همبستگی است و در دسته مطالعات توصیفی قرار می گیرد. جامعه آماری مورد پژوهش دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هستند و در مجموع تعداد 42 پرسشامه پاسخ داده شد. در این پژوهش از آزمون چولگی و کشیدگی و آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن داده ها استفاده شده است. نتایج به دست آمده در چهار فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در فرضیه اول انگیزه پیشرفت بر روی تفکر استراتژیک اثر مثبت و معنا داری دارد. در فرضیه دوم تفکر خلاق بر روی تفکر استراتژیک اثر مثبت ومعنا داردی دارد. در فرضیه سوم انگیزه پیشرفت بر روی تفکر خلاق اثر مثبت ومعناداری دارد. در فرضیه چهارم تفکر خلاق بر روی تفکر استراتژیک وانگیزه پیشرفت اثر مثبت و معنا داری دارد.
۱۰.

بررسی ابعاد موفقیت پیاده سازی سیستم های هوش تجاری در شرکت های تولیدی (مطالعه موردی: شرکت تولیدی سیمان)

کلید واژه ها: داده فناوری اطلاعات سیستم های هوش تجاری پیاده سازی موفقیت آمیز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 11 تعداد دانلود : 436
با افزایش حجم داده ها، دسته بندی و تحلیل آن ها فرایندی پیچیده و پرچالش است که با پیشرفت فناوری اطلاعات در سطوح مختلف، تکنولوژی هوش تجاری نیز توسعه یافته است. در صورت اجرای نادرست آن شرکت، نه تنها سودی کسب نخواهد کرد، بلکه بر هزینه هایش نیز می افزاید. هدف اصلی این مقاله شناسایی و دسته بندی ابعاد و عواملی است که در موفقیت پروژه های پیاده سازی سیستم های هوش تجاری در سازمان ها، نقش کلیدی دارند. برای تحقیق حاضر شرکت سیمان فراز فیروزکوه به عنوان سازمان مورد مطالعه انتخاب شده است. این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام، پیمایشی است. طرح پژوهش برای جمع آوری اطلاعات به صورت توصیفی و بررسی ادبیات می باشد. در این پژوهش جهت شناسایی عوامل موفقیت آمیز پیاده سازی سیستم های هوش تجاری پس از مطالعه تحقیقات پیشین، با استفاده از دو پرسشنامه، داده ها جمع آوری شد. جامعه آماری شامل مشاوران هوش تجاری و کارکنان شرکت مورد مطالعه می باشد، نمونه گیری به کمک فرمول کوکران و به صورت تصادفی انجام شد و سپس به کمک آزمون چولگی، فریدمن، دوجمله ای، تک نمونه ای به تحلیل آماری پرداخته شد و در نهایت مدل مفهومی ذهنی از نتایج پژوهش ارائه گردید. براساس بررسی به عمل آمده ده بعد و 66 فاکتور شناسایی و الویت بندی شد و شرکت مورد مطالعه در هشت بعد زیرساخت، ارائه خدمات سیستم، راهبردی، سازمانی، مالی، انسانی، مدیریتی و محیطی در شرایط مطلوبی قرار دارد و در دو بعد قابلیت سیستم و داده در سطح متوسطی قرار دارد.
۱۱.

مفهوم پردازی سیستم تولید به هنگام

کلید واژه ها: تولید به هنگام تولید ناب کانبان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 731 تعداد دانلود : 200
امروزه سیستم تولید به هنگام به یک فلسفه ی مدیریتی شامل مجموعه ای از علوم و در اختیار گرفتن یک سری جامع از اصول و تکنیکهای تولید گسترش یافته است درحقیقت JIT سیستمی جامع برای کنترل موجودی های تولید است. در این سیستم هیچ موجودی مواد اولیه خریداری نمی شود و هیچ محصولی ساخته نمی شود مگر هنگامی که ضرورت ایجاب کند. این سیستم اساسا بر کاهش هزینه ها از طریق حذف موجودی های انبار تمرکز دارد.به عبارت دیگر، نظام (سیستم) تولید به موقع، تفکر و نگرش نوین در اداره سازمانهای صنعتی است که با اصول، تکنیکها و روشهای خاصی، به دنبال حذف کامل اتلاف و افزایش بهره وری در تمامی فعالیتهای داخل و خارج سازمان می باشد . باوجود همه فوایدی که برای سازمان ها دارد برای بکارگیری از آن همواره محدودیت هایی پیشروی سازمان هاست.در این مقاله همواره با استفاده از جمع بندی مقالات و اطلاعات مرتبط در ادامه این مقاله در ذیل در مورد مفهوم سیستم تولید به هنگام با تاکید استفاده بیشتر سازمان ها و شرکت ها در کسب و کارهای شخصی و غیرشخصی می پردازیم.
۱۲.

بررسی تاثیر مدیریت دانش مشتری بر ارزش طول عمر مشتری با میانجی گری چابکی سازمانی

کلید واژه ها: ارزش طول عمر مشتری چابکی سازمانی مدیریت دانش مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 80 تعداد دانلود : 11
مدیریت دانش مشتریان برای سازمان ها این امکان را فراهم می آورد که با احتمال بیشتری قادر به تشخیص فرصت های پدیدار شده در بازار بوده و مزیت رقابتی خود را افزایش دهند. سازمان ها و شرکت های پیشرو دریافتند که اساسا با به کارگیری دانش مشتری و مدیریت صحیح آن می توانند مولدتر باشند. اهمیت پرداختن به مبحث چابکی نیز در سازمان ها از ضرورت کاستن زمان پاسخگویی و بهبود انعطاف پذیری در مواجهه با جهان متحول و متغیر امروزی نشئت می گیرد. سرعت عرضه محصول یا ارائه خدمات به ارباب رجوعان، افزایش کیفیت محصول یا خدمات و کاهش قیمت آن، تغییرات فناوری و کاری، همگی از عواملی هستند که مدیران را برای برنامه ریزی به منظور ایجاد یک سازمان چابک و مشتری مدار ترغیب می کنند .پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی– همبستگی است، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه وتحلیل از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از کارکنان شرکت فرسگال پلاست می باشد که با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه آماری این تحقیق 28 نفر به دست آمده است.بمنظور سنجش روایی از روایی همگرا و برای سنجش پایایی از پایایی ترکیبی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار PlS نشان داد که هر 4 فرضیه پژوهش مورد تایید قرار گرفته است و بیشترین تاثیر هم مربوط به رابطه بین چابکی و ارزش طول عمر مشتری با میزان ضریب مسیر 562/. می باشد.
۱۳.

بررسی نقش میانجی گر آموزش کارآفرینانه در تاثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی شرکت فراکاو

کلید واژه ها: آموزش کارآفرینانه سبک رهبری فرهنگ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 846
این مطالعه به بررسی نقش میانجی گر آموزش کارآفرینانه در تاثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی کارکنان شرکت فراکاو صاحب امتیاز وبسایت ورزش سه می پردازد که روش تحقیق مورد استفاده در آن بر اساس هدف تحقیق از نوع کاربردی و بر اساس شیوه ی گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی همبستگی می باشد.با توجه به سیر زمانی انجام تحقیق، این پژوهش از نوع مقطعی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان شرکت فراکاو صاحب امتیاز وبسایت ورزش سه ( ٢٠٠ نفر ) می باشد. این پرسشنامه توسط ٧٠ نفر متشکل از ٤٠ خانم و٣٠ آقا انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق طبق جدول مورگان است. روش نمونه گیری بکار رفته در این تحقیق نیز روش نمونه گیری تصادفی ساده است . در این مطالعه از پرسشنامه ی فرهنگ سازمانی (رعنایی کردشولی ، 1392) ، پرسشنامه ی سبک رهبری (سالزمان و اندر کولک، 1982) و پرسشنامه ی آموزش کار آفرینانه(عباس زاده، 1394) استفاده شده است . فرضیه ی اصلی آن با عنوان «نقش میانجی گر آموزش کارآفرینانه در تاثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی کارکنان شرکت فراکاو صاحب امتیاز وبسایت ورزش سه معنی دار است» مورد تأیید قرار گرفت . در بررسی فرضیه ی اول تحقیق ، نتایج تحلیل های آماری نشان داد که این فرضیه مورد تأیید قرار گرفته و سبک های رهبری بر فرهنگ سازمانی کارکنان تأثیر مثبت و معنی داری دارد . فرضیه ی دوم پژوهش مبنی بر معنی دار بودن تأثیر سبک های رهبری بر آموزش کارآفرینانه ی کارکنان مورد تأیید قرار می گیرد نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد ، فرضیه ی سوم تحقیق با عنوان « آموزش کارآفرینانه بر فرهنگ سازمانی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.» به اثبات رسید نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد ، فرضیه ی فرعی چهارم تحقیق نیز مورد تأیید قرار می گیرد و آموزش کارآفرینانه رابطه بین سبک های رهبری و فرهنگ سازمانی را میانجی گری می کند. با توجه به یافته های تحقیق ، پیشنهاد می شود که سازمان ها بایستی در حفظ کارمندانی بکوشند که در ایجاد و انتقال فرهنگی تلاش می کنند که موجبات بهر ه وری را در سازمان فراهم می کنند .
۱۴.

دیجیتال مارکتینگ رویکرد تحول گرایانه در کسب و کار

کلید واژه ها: دیجیتال دیجیتال مارکتینگ تحول کسب و کار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 539 تعداد دانلود : 277
امروزه افزایش رقابت بین صنایع ، کار بازاریابی و کسب سود بیشتر را برای سازمان ها دشوار کرده است. از این رو به روند های جدید تر و به روز تری در بازاریابی نیاز می باشد که با سبک زندگی امروزه مشتریان و شرکت ها که در اثر عواملی همانند توسعه روزافزون ابزارهای دیجیتال در تمامی ابعاد زندگی بشر تطابق بیشتری داشته باشد و بتواند با ایجاد تحولاتی در بازار کسب و کار ها به رشد صنایع کمک چشمگیری کند. حال دیجیتال مارکتینگ به عنوان عاملی در تحولات بازارهای کسب و کار شناخته می شود. بگونه ای که تبدیل به یکی از مفاهیم پرکاربرد دربازاریابی شده است و مزایایی برای شرکت ها مانند دسترسی آسان و سریع به مشتریان و رشد بی سابقه ی صنایع حتی در شرایط بحرانی کرونایی را فراهم کرده است . بنابراین علی رغم ضرورت احساس شده نسبت به این تکنیک توسعه ی آن در کشور های درحال توسعه ای چون ایران پایین تر از حد مطلوب و مورد نیاز کشور می باشد و مغفول مانده است به نحوی که به صورت باور نکردنی برخی از شرکت ها همچنان به روش های سنتی بازاریابی عمل کرده و خود را از فرصت های بالقوه بازاریابی دیجیتال بی نصیب می گردانند به همین جهت در این مطالعه اهتمام به بررسی جوانب این تکنیک کرده و پس از ارائه تعاریفی مختصر از مفاهیم ضروری و بررسی نظریه های مطرح شده در قالب ادبیات تحقیق و بررسی پژوهش های پیشترانجام شده توسط سایر محققین براساس اطلاعات جمع آوری شده مزایا، معایب، ... این تکنیک را استخراج خواهیم کرد.
۱۵.

تاثیر خلاقیت سازمانی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی انگیزش کارکنان

کلید واژه ها: خلاقیت سازمانی انگیزش نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 722 تعداد دانلود : 851
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر خلاقیت سازمانی بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی انگیزش کارکنان است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی باتأکید بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کارمندان و مدیران شرکت مهندسی و ساخت توگا تشکیل میدهند. برای تعیین حجم نمونه و روش گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و تعداد 60 نفر به عنوان نمونه آماری و بصورت تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها براساس سه پرسشنامه خلاقیت سازمانی، انگیزش کارکنان و نوآوری سازمانی صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0.923، 0.971 و 0.831 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS 3 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: وضعیت موجود هر سه متغیر در سطح بالاتر از میانگین فرضی قرار دارد. رابطه متقابل هر سه متغیر، خلاقیت سازمانی، انگیزش کارکنان و نوآوری سازمانی با همدیگر مثبت و معنیدار بود. همچنین نقش میانجی انگیزش کارکنان در رابطه بین خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمانی تأیید شد.
۱۶.

تاثیر چابک سازی فرآیندها در بهره وری سازمانی واحدهای صنعتی با در نظر گرفتن نقش میانجی تفکر استراتژیک (مطالعه موردی صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرک های صنعتی استان تهران)

کلید واژه ها: خلاقیت سازمانی چابکی سازمانی عملکرد شغلی تفکر استراتژیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 892 تعداد دانلود : 226
امروزه «چابکی» به عنوان پارادایم غالب کسب وکار در هزاره سوم و به مثابه بهترین گزینه جهت بقای سازمان ها مورد توجه عموم سازمان های تولیدی و خدماتی قرار گرفته است. به دنبال این توجه، تلاش هایی در راستای رسیدن به سطح مطلوب و متناسبی از چابکی در این سازمان ها جریان یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر چابک سازی فرآیندها در بهبود عملکرد واحدهای صنعتی با در نظر گرفتن نقش میانجی بهره وری سازمانی و تفکر استراتژیک به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 49 نفر از مدیران و مدیرهای فنی واحدهای شهرک صنعتی تهران تشکیل می دادند که به صورت random انتخاب و لینک پرسشنامه برای آنها ارسال گردید. ابزار جمع آوری داده در این تحقیق، پرسشنامه ای مشتمل بر 60 پرسش بود که از پرسشنامه های استاندارد هر متغیر استفاده و در آن پاسخ ها بر اساس طیف 5 نقطه ای لیکرت تنظیم شده بودند. گفتنی است که آنالیز داده در بخش آمار استنباطی حسب نتیجه آزمون توزیع نرمال بر اساس روش ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون خطی و رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS صورت پذیرفت. در پایان، نتایج تحقیق نشان داد که چابک سازی فرآیندها و ابعاد آن و همچنین تفکر استراتژیک بر بهره وری سازمانی با توجه به نقش متغیر میانجی بهره وری سازمانی و تفکر استراتژیک اثر معناداری دارد.گفتنی است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی و از نوع مطالعات اسنادی و میدانی می باشد.
۱۷.

تاثیر رفتار نوآورانه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی (مورد مطالعه : کافه بازار)

کلید واژه ها: رفتار نوآورانه عملکرد سازمانی مهارتهای ارتباطی کافه بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 781 تعداد دانلود : 263
ارتباطات یک مهارت بسیار مهم در مدیریت ومبنای لازم وضروری برای مدیریت کارآمد است. یک وجه مهم ارتباط درسازمان و مدیریت ارتباط میان مدیر و کارکنان است .مدیران می توانند بادر نظر گرفتن شبکه های ارتباطی مؤثر و بهبود مهارت های انسانی ازجمله توسعه ی مهارت های ارتباطی، زمینه ی مدیریت مؤثر بر بهبود عملکرد کارکنان و تحقق اهداف سازمانی را تسهیل نمایند. همچنین دردنیای رقابتی امروز، تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان، نیروی انسانی آن و نقش تمامی آن ها در موفقیت سازمان است که این امر از رفتار نوآورانه کارکنان میّسر است. ه دف از پژوه ش حاض ر بررس ی تأثی ر رفت ار نوآوران ه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مهارتهای ارتباطی است.جامع ه آم اری ای ن تحقی ق دربردارن ده کارکن ان شرکت کافه بازار می باشد. حج م نمون ه ب ا روش نمونه گیری تصادفی42نفر بر اساس فرمول کوکران بدست آمده و داده ها با پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شده که روایی آن از طریق روایی واگرا و پایایی آن با پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی است.داده ها با مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است.یافته نشان می دهد که تاثیرات متغیر مستقل پژوهش بر وابسته (رفتار نوآورانه بر عملکرد سازمانی) معنی دار بوده و متغیر مهارتهای ارتباطی نقش میانجی بین آنها ایفا می کند.
۱۸.

تبیین نقش شش سیگما در مدیریت کیفیت

کلید واژه ها: شش سیگما مدیریت کیفیت جامع بهبود کیفیت DMAIC DMADV

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 838 تعداد دانلود : 490
شش سیگما یک رویکرد قدرتمند برای بهبود کارآیی و کیفیت فرآیند است که شامل مجموعه ای از ابزارها، مبانی و اصول خاص بوده و سیستمهای مدیریتی توانمندی برای ارائه محصولات و خدمات کیفی و مبتنی بر خواست مشتری و مخاطب از طریق حذف خطاهای فرآیندها و اتلاف ها و ارزش آفرینی در سازمان می باشد.متدولوژی شش سیگما یک روش کمی و جامع در بهبود اثر بخش سازمان است. در دنیای رقابتی امروز شش سیگما می تواند برگ برنده شرکت ها برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها باشد؛ اما نکته مهم این است که این ابزار باید در سازمان هایی به کار گرفته شود که آمادگی لازم را برای اجرای آن داشته باشند. آماده نبودن برای اجرای شش سیگما به ناامیدی کارکنان، مقاومت و مخالفت در سطوح مختلف سازمانی و درنهایت شکست پروژه منجر می شود. شش سیگما یک رویکرد سیستماتیک برای بهبود فرایندهای کاری بر پایه نیاز مشتری و تجزیه و تحلیل واقعی فرایندهای در حال انجام در هر موسسه ارائه می کند. پیاده سازی هر رویکردی به بسترسازی و پذیرش فرهنگ کیفیت در آن سازمان نیاز دارد. همچنین، بهبود کیفیت فرایندی مستمر است که با همکاری و تعامل گروه های کاری و استفاده از ابزارها و متدولوژی مناسب برای حل مشکل خاص انجام می شود.در این مقاله بعد از بیان مقدمه به ادبیات تحقیق و توضیحاتی پیرامون عنوان تحقیق پرداخته سپس پیشینه ی پژوهش داخلی و خارجی و در آخر نتیجه گیری تحقیق ارائه شد.
۱۹.

تحلیل نظام آراستگی در بهره وری سازمانی

کلید واژه ها: نظام آراستگی بهره وری کارکنان نظام آراستگی حلال کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 500 تعداد دانلود : 722
جهان امروز بیش از هر زمان دیگر با سرعت در حال تغییر است. هر سازمان برای اینکه در چنین محیط رقابتی به حیات خود ادامه دهد، نیازمند نوآوری و بهبود دائمی است. مهم ترین مؤلفه اثرگذار در سازمان، نیروی انسانی آن است که فرایند بهبود رفتارهای آنان، بیشترین تأثیر را در پیشرفت و تعالی یک سازمان دارد. همچنین نظام آراستگی (5S)یک فلسفه برجسته ژاپنی برای توسعه هر نوع سازمانی در سراسر جهان است که ارزش های فرهنگی و اجتماعی خود را برای بهبود انگیزه و ارزش های اخلاقی همه کارکنان در سازمان تلفیق می کند. اصول نظام آراستگی اغلب با بهره وری مرتبط است و از ابتکارات کیفی برای بررسی هر فرایند شغلی به منظور حذف فعالیت های معمول و بیهوده که خطرات بالقوه ایمنی را ایجاد می کنند، استفاده می شود. بهره وری کارکنان یک عامل تعیین کننده در دستیابی به اهداف سازمان است. یکی از عواملی که بر بهره وری کارکنان تأثیر می گذارد، توجه به نظام آراستگی است. هدف از انجام این مقاله بررسی مروری پژوهش های مرتبط با نظام آراستگی در بهره وری سازمانی می باشد. در ابتدای مقاله به مقدمه سپس ادبیات نظری پژوهش و پیشینه پژوهش و در آخر به نتیجه گیری پژوهش پرداخته شد.
۲۰.

بررسی تاثیر مالکیت روانی برند مشتریان بر اعتماد به برند: تبیین نقش عجین شدن مشتریان

کلید واژه ها: مالکیت روانی برند اجتماع برند اعتماد به برند عجین شدن مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 122 تعداد دانلود : 31
امروزه تقریباً امورات زندگی انسان ها با رسانه های اجتماعی پیوند خورده است. در حوزه سازمان ها هم این رسانه ها نقش خطیری ایفا می کنند. اکنون تعاملات مشتریان با شرکت ها از حالت سنتی و یک طرفه خارج شده و فضای مجازی و رسانه های اجتماعی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده اند. این امر موجب شکل گیری گونه ای جدید از ارتباطات مصرف کنندگان و برند با عنوان جوامع آنلاین برند شده است. مشتریانی که جذب این جوامع می شوند، با برند تعامل برقرار کرده و به برند اعتماد می کنند. از این رو اخیرا این حوزه مورد توجه متخصصین این امر قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی و پیمایشی می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مالکیت روانی برند با در نظر گرفتن نقش متغیر میانجی عجین شدن با برند بر اعتماد به برند است. جامعه آماری این پژوهش کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در شهر کرمان است و نمونه آماری مشتمل بر 386 نفر و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. برای بررسی تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک تحلیل داده ها، مسیریابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تجزیه وتحلیل داده های تحقیق نشان داد که مالکیت روانی برند از طریق عجین شدن مشتریان با برند، بر اعتماد مشتریان به برند تاثیر معناداری دارد.
۲۱.

بررسی تاثیر بازاریابی دهان به دهان برروی عملکرد فروش واحدهای ملکی با اثر میانجی شبکه های اجتماعی(مطالعه موردی آژانسهای املاک استان تهران)

کلید واژه ها: استراتژی فروش عناصر استراتژی فروش عملکرد فروش بازاریابی دهان به دهان شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 729 تعداد دانلود : 434
امروزه استفاده از انواع استراتژی های بازاریابی برای افزایش عملکرد فروشدر سازمانها و کسب و کارها اهمیت به سزایی پیدا کرده است. با بررسی هر چه بیشتر روابط بین انواع استراتژی ها و نقش آنها در کسب و کارها میتوانیم برنامه ریزی مناسبتری در خصوص استفاده بهینه از هر استراتژی داشته باشیم. این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی تاثیر بازاریابی دهان به دهان بر روی عملکرد فروش واحدهای ملکی با اثر میانجی شبکه های اجتماعی انجام شده است. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- همبستگی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعه کتابخانه ای و پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل کلیه املاکی های شمال شهر تهران می باشد که تعداد 35 نفر برای نمونه به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی پایایی پژوهش از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آماری در قالب آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد در سطح استنباطی برای بررسی فرضیات پژوهش، از روش رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد.یافته ها نشان میدهد که بازاریابی دهان به دهان بر عملکرد فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد، ولی متغیر بازاریابی شبکه ای بر عملکرد فروش اثر معناداری ندارد. همچنین بازاریابی شبکه ای در رابطه بین بازاریابی دهان به دهان و عملکرد فروش، نقش میانجی را ایفا می کندو.همچنین میتوان دریافت که رابطه مثبت و متوسط بین بازاریابی شبکه ای و عملکرد فروش بر قرار است. همچنین بین بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی شبکه ای نیز رابطه معنادار وجود دارد.
۲۲.

بررسی مدیریت پروژه پیشرفته بر اساس فلسفه رفتار سازمانی

کلید واژه ها: مدیریت پروژه رفتار سازمانی سازمان مدیریت نیروی انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 846 تعداد دانلود : 336
شناخت پدیده سازمان و حل مسائل آن، نیازمند شکل گیری بنیادهای فکری و مبانی اساسی دانش سازمان و مدیریت است. شناخت عنصر انسانی در سازمان و مدیریت، نیازمند شناخت مبانی متعددی است که در این مقاله تلاش شده است برخی از آنها تبیین گردد. جهت گیری این پژوهش بنیادی و از نظر هدف اکتشافی است. گردآوری اطلاعات نیز بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. مدیریت پروژه، فرایندی است، در جهت حفظ مسیر پروژه، برای دستیابی به تعادلی اقتصادی و موجه، بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت، در حین اجرای پروژه، که از ابزار و تکنیک های خاص خود، در انجام این مهم کمک می گیرد. در واقع کنترل اجرای دقیق و کامل برنامه تدوین شده برای پروژه است، به طوری که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخیص علل و طرح اقتصادی ترین فعالیتها، پروژه را به نزدیکترین حالت ممکن در مسیر اولیه و اصلی خود باز گرداند.وقتی می گوییم رفتار سازمانی، باید تعریف خودمان را مشخص کنیم و بگوییم رفتار سازمانی چیست. رفتار سازمانی، بررسی رفتار انسانها در محیط سازمانی و بررسی رفتار سازمانها در محیط اقتصادی و اجتماعی است. از آنجایی که سازمانها موفقیت های خودشان را مدیون تیم های کاری خود هستند و این منابع انسانی است که سرنوشت و آینده ی یک سازمان را رقم می زند، تشکیل تیم های قدرتمند از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی تیم تشکیل شد و افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک گرد هم آمدند، به دنبال آن مدیر با چالش هایی نظیر مدیریت افراد با طرز فکرها، شخصیت ها و فرهنگ اجتماعی متفاوت، مواجه خواهد شد. لذا مدیر برای دستیابی به حداکثر کارایی تیم خود باید اهمیت رفتار سازمانی را درک مورد توجه قرار دهد.
۲۳.

آشنایی با خطاناپذیر سازی و نقش آن در بهره وری سازمان

کلید واژه ها: پوکایوکه ضد اشتباه ضد عیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 350 تعداد دانلود : 405
امروزه رقابت شدید بین کسب و کار ها یکی از برجسته ترین عوامل اثر گذار در میزان دشواری کسب مزیت رقابتی نسبت به رقباست. مزیتی که تعیین کننده ی بقا یا حذف یک شرکت می باشد. از این رو با توجه به هوشیاری غالب شرکت ها در بحث مارکتینگ و جذب مشتری باید بدنبال راهکارها و ترفند هایی بود که به کمک آن بتوان در کنار بحث افزایش فروش در زمینه کاهش هزینه ها عمل کرده و بهره وری مجموعه، اعتماد، فروش، سود را بالا برده و در انتهای امر به هدف غایی هر شرکتی که افزایش ارزش شرکت می باشد رسید. یکی از ابزارهایی که از آن می توان کمک گرفت بحث خطاناپذیر سازی یا به عبارتی دیگر پوکایوکه است که هدفی جز به صفر رساندن خطا ها، کاهش ضایعات، هزینه ها و در نهایت افزایش بهره وری ندارد. علی رغم هدف این سیستم که تطابق کامل با شکاف های کسب و کار امروزی دارد این سیستم در ایران مغفول مانده و در مجموعه های صنعتی و ... رواج چشم گیری نداشته است. بدین جهت در این مطالعه بعد از تعریف اجمالی مفاهیم اساسی و مرور بر ادبیات و نظریه های ارائه شده در این زمینه به بررسی بیش از 15 مقاله پرداختیم که پیش تر توسط سایر محققین صورت گرفته و براساس مطالب جمع آوری شده مزایا، معایب و تأثیرات سیستم خطا ناپذیر سازی را در کسب و کار ها استخراج کرده و بررسی کردیم جهت پیاده سازی این سیستم در شرکت ها چه زمینه هایی باید فراهم شود و چه مقدماتی باید ایجاد شود.
۲۴.

تأثیر زیرساخت فناوری اطلاعات برعملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری (موردمطالعه: شرکت توسن)

کلید واژه ها: زیرساخت فناوری عملکرد سازمانی هوش تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 830 تعداد دانلود : 113
در محیط رقابتی کسب وکار، توسعه امری حیاتی برای سازمان ها است و هوش تجاری از جمله عوامل کلیدی در تحقق این مهم به شمار می رود. در عصر حاضر سازمان ها تحت تاثیر اطلاعات قرار گرفته اند که باید با تجزیه و تحلیل های متفاوت، اطلاعات مورد نیاز را برداشت نموده و بر اساس آن تصمیمات لازم برای رسیدن به اهداف را اخذ نمایند. در این راستا سازمان هایی از رقبا پیشی می گیرند که به کمک فناوری های نوین و ابزارهای مختلف مدیریتی، از فرصت ها استفاده نمایند و عملکرد سازمانی خود را مدیریت کنند. هدف از انجام پژوهش، بررسی تأثیر زیرساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری(مورد مطالعاتی شرکت توسن)است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش پژوهش توصیفی و از نوع تحقیقات کمی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 700 نفر از کارکنان شرکت توسن تشکیل می دهد که تعداد 248 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز برای تحلیل با استفاده از پرسشنامه های زیرساخت فناوری اطلاعات چناوپس و همکاران(2006)، عمکلرد سازمانی ، قابلیت های سازمانی هوش تجاری یافتیان(1396) جمع آوری گردید. از میان 248 پرسشنامه توزیع شده تنها تعداد 120 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از طریق نرم افزار spss و تحلیل رگرسیون انجام شده است. همچنین برای اندازه گیری تأثیر متغیر میانجی هوش تجاری بر متغیر مستقل زیرساخت فناوری اطلاعات و متغیر وابسته عملکرد سازمانی از آزمون سوبل استفاده گردید. نتایج نشان داد در شرکت مورد مطالعه زیر ساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و هوش تجاری اثرگذار است. تحلیل داده ها حاکی از آن است که هوش تجاری بر عملکرد سازمانی اثرگذار است. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون سوبل مشخص گردید زیر ساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری تأثیر دارد.
۲۵.

اثر کارت امتیازی متوازن بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی بهره وری سازمان های معدنی

کلید واژه ها: کارت امتیازی متوازن عملکرد سازمانی استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 40 تعداد دانلود : 447
در زمینه کارت امتیازی متوازن تحقیقات زیادی صورت گرفته اما متأسفانه در زمینه طراحی و ارائه یک روش ساختار یافته برای رفع ناسازگاری های موجود در راه اجرای موفق و اثرگذاری آن کار زیادی انجام نشده است. این روش، روشی برای تبد یل استراتژی به عمل می باشد جهت عملیاتی ساختن آسان، مدیریت و استراتژی های سازمان و چشم انداز آینده شرکت برای مدل ارزیابی متوازن می باشد. امروزه صنایع معدنی و بازرگانی برای ماندگاری در بازارهای ناپایدار و رقابتی در دنیا با چالش های زیادی روبرو هستند(BSC). کارت امتیازی یکی از رویکردهایی است که اهمیت و جایگاه ویژه ای در سازمان های بزرگ و همچنین بنگاه های کوچک و متوسط دارد. هدف این تحقیق استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی برمبنای مدیریت دانش بر چهار دیدگاه این رویکرد یعنی یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی، مشتری و مالی می باشد. نتایج حاصله حاکی از اثرات مثبت و معنادار مجموعه اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد کلی سازمان است. این تأثیر نه تنها بر بٌعد یادگیری و رشد معنادار بوده و درخصوص سایر ابعاد معنادار نبوده است. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی-همبستگی است که از روش نمونه گیری تصادفی میان 50 نفر به صورت پرسشنامه پخش شده، استفاده گردیده است که شامل کارکنان سازمان های معدنی بوده است که با توجه به پاسخ های جمع آوری شده می توان گفت بهره وری سازمانی بر روی کارت امتیازی متوازن و عملکرد سازمانی اثر میانجیگری دارد و فرضیه مورد قبول است. به علاوه، مدل پیشنهادی با ارائه راهکارهای اصولی حاصل از سیستم بازخورد، تقریباً تمام شاخص های تعریف شده را بهبود بخشیده و بر عملکرد سازمان های معدنی، در تمامی ابعاد تأثیر مثبتی داشته است.
۲۶.

طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعات منابع انسانی

کلید واژه ها: سیستم های اطلاعات منابع انسانی منابع انسانی نیروی انسانی سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 372 تعداد دانلود : 240
اطلاعات، شرط لازم برای یک تصمیم گیری صحیح است. فعالیت های کارمندیابی، استخدام، نگهداری، بهسازی نیروی انسانی، آموزش، ارزشیابی، برنامه ریزی نیروی انسانی و سایر اجزای سیستم مدیریت منابع انسانی، همگی نیاز به اطلاعات مناسب و در زمان صحیح خود دارند. در چنین فضایی که رقابت رمز ماندگاری سازمان هاست، سیستم کارآمد اطلاعات منابع انسانی و عملکرد مناسب آن به عنوان ابزاری رقابتی در پدید آوردن فرصت ها و غلبه بر تهدیدات برای سازمان هاست. امروزه سازمان ها هزینه های بالایی جهت جذب و نگهداری منابع انسانی صرف می کنند تا در عرصه رقابت از سایر رقیبان عقب نمانند. در عصر حاضر، به دلیل وجود رقابت بین سازمان ها و شرکت ها در جهت کسب منافع بیشتر، تسلط بر منابع موجود اهمیت ویژه ای یافته است. نیروی انسانی این توانایی را دارد که سایر منابع را پردازش کرده و خدمات و کالاهایی را پدید آورد که سازمان به خاطر آن تأسیس شده است.
۲۷.

بررسی اثر آموزش ضمن خدمت بر چابکی سازمان با میانجی گری انگیزش (مطالعه موردی در بخش نفت و گاز و پتروشیمی شرکت مهندسی قدس نیرو)

کلید واژه ها: آموزش ضمن خدمت انگیزش چابکی سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 13
امروزه ما در یک جامعه سازمانی زندگی می کنیم که منابع انسانی بخش اصلی آن سازمانها محسوب می شوند. یکی از ویژگیهای مهم که در سازمانهای امروز مطرح است ، چابکی سازمانی می باشد که شامل قابلیت ها و توانایی های منابع انسانی سازمان ازقبیل سرعت پاسخگویی، شایستگی ،سرعت عمل، انعطاف پذیری و... می باشد. هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه ای معنا دار بین آموزش ضمن خدمت کارکنان و چابکی سازمان با میانجی گری انگیزش می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ نوع کمی، از لحاظ رویکرد قیاسی، ازنظر ماهیت توصیفی-همبستگی،از حیث هدف کاربردی می باشد.دراین پژوهش پرسشنامه های استاندارد آنلاین بین 32 نفر از 36 نفرکارکنان بخش نفت و گاز و پتروشیمی شرکت مهندسی قدس نیرو به عنوان جامعه نمونه (طبق فرمول کوکران) توزیع گردید که پس از تکمیل و ارسال پاسخنامه ها، خروجی پاسخها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج نشان داد:1. بین آموزش ضمن خدمت و چابکی سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.2.بین انگیزش کارکنان و چابکی سازمان رابطه مثبت معنا داری وجود دارد.3. آموزش ضمن خدمت کارکنان می تواند از طریق ایجاد انگیزش در آنها باعث افزایش چابکی سازمان گردد.
۲۸.

بررسی چهارچوب مواجه سازمان با تاثیرات صنعت نسل چهار: آیا پذیرش صنعت ۴.۰ یک چالش ضروری است؟

کلید واژه ها: انقلاب صنعتی چهارم صنعت 4.0 فناوری های نوظهور آمادگی نظریه قابلیت پویا بهره وری منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 458 تعداد دانلود : 192
فناوری ها با توسعه ی روزافزون، باعث ظهور فرصت های جدیدی می شوند. در حال حاضر با توجه به پیش بینی های انجام شده توسط کارشناسان جهانی، انقلاب صنعتی چهارم از سال 2015 میلادی شروع و در سال 2030 میلادی به نقطه اوج خود خواهد رسید. بر اساس تئوری قابلیت پویا و ادبیات موجود، این مقاله به طور تجربی اثرات فناوری های نوظهور جدید انقلاب صنعتی چهارم را بر منابع انسانی بررسی می کند. در واقع ما می خواهیم بدانیم که آیا ظهور صنعت 4.0 یک چالش ضروری است یا خیر؟ آیا می توان به آن بی اهمیت بود و تاثیرات ان بر روی منابع انسانی و سازمان را نادیده گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از شش شرکت در ایران از طرح تحقیق توصیفی با روش تحلیل کیفی قیاسی (DQA) استفاده شده است. مطابق با دو فرضیه استنباط شده در مطالعه ما، نتایج در وهله اول تأیید کرد که فناوری های نوظهور جدید انقلاب صنعتی چهارم تأثیر مثبتی بر بهره وری منابع انسانی دارند. ثانیاً، فناوری های نوظهور جدید چالش های منفی بالقوه ای بر منابع انسانی از نظر بیکاری در آینده دارند. ما تشخیص دادیم که صنعت 4.0 هنوز در مرحله توسعه است و در این مرحله نظرات متضادی درمورد آن وجود دارد. اما پیشنهاد ما این است که صنعت 4.0 یک چالش ضروری است و به مطالعات تحقیقاتی بیشتری نیاز دارد تا بتوان در مورد آن نظر داد.
۲۹.

تبیین نقش کایزن در بهره وری سازمانی در صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرک های صنعتی استان تهران

کلید واژه ها: کایزن بهره وری سازمانی سازمان صنعت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 405 تعداد دانلود : 85
امروزه چالش بزرگ کشورهای درحال توسعه، بهره وری است و کشور ما نیز با درک این موضوع، چند سالی است که در پی یافتن راهی برای نهادینه کردن این مفهوم در جامعه صنعتی و سازمانی خویش است. چرخه های مدیریت بهره وری که با رویکرد کایزن عملیاتی در بخش عمده ای از سازمانها و صنایع کشور در حال استقرار و یکی از راهکارهای ارائه شده در این زمینه است. کایزن یک الگوی ساده، کم هزینه و موفق ژاپنی است که کلید موفقیت ژاپنی ها بوده، این سیستم که ریشه در فرهنگ شرکت های تولیدی، صنعتی و سازمان های ژاپنی دارد که امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی برای افزایش بهره وری مورد الگوبرداری قرار گرفته است. دستیابی به بهره وری بیشتر و عرضه محصول با کیفیت همیشه جزو اهداف اصلی سازمان هاست، اما برای دستیابی به فرایندهایی که کالا یا خدمات را با کیفیتی بالاتر ارائه کنند تنها به کارگیری تکنولوژی های نوین موفقیت آمیز نخواهد بود و اگر سیستمی برای بهبود فرایندها تعریف و به کار گرفته نشود به جز اتلاف منابع و زمان کار دیگری صورت نپذیرفته است. در واحدها وسازمانها، مواد اتلافی وجود دارند که با حذف آنها می توان هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد. در واقع اجرای کایزن باعث ارتقا عملکرد بهبود سازمان می شود. بنابراین به دلیل توانایی کایزن در کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع ارتقا منابع وسطح عملکرد و افزایش بهره وری کاربرد و اجرای آن در همه واحدهای صنعتی و سازمان ها توصیه می گردد.
۳۰.

تولید بدون کارخانه

کلید واژه ها: رقابت پذیری صلاحیت تولید نوآوری دارایی های نامشهود زنجیره های تامین جهانی برون سپاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 857 تعداد دانلود : 632
تولید بدون کارخانه مفهومی از یک استراتژی کسب و کار بر پایه برون سپاری فرآیندهای تولید می باشد که بر جایگاه یابی و بهره گیری از شبکه تامین و توزیع به منظو دستیابی به مزیت های رقابتی تولید تاکید می کند. در این نوع از تولید، چون سازمان تولیدکننده از منابع دیگر استفاده می کند و کارخانه نقش تکمیلی می یابد، دغدغه های موجود در کارخانه به حداقل می رسد. از سوی دیگر کارخانه هایی که ظرفیت خالی برای تولید دارند، با افراد صاحب برند استراتژی تولید بدون کارخانه همکاری می کنند تا کار تولید آنها را ادامه دهند. تولید بدون کارخانه، به معنای نبودن کارخانه در فرآیند تولید نیست، بلکه به این معناست که میزان مشکلات ناشی از کارخانه داری برای صنعتگر به حداقل می رسد و از سایر منابع و امکانات نیز بهره می جوید و کارخانه بیشتر جایگاه تکمیلی پیدا می کند. انواع صنایع، فن آوری ها، قابلیت ها و روش های تولید در طول سال ها کاملاً تغییر کرده اند و اکنون سطوح بالایی از پیچیدگی را نشان می دهند. رقابت در حال حاضر جهانی است و به شدت توسط انقلاب های انجام شده در بخش های ارتباطات و حمل و نقل در حال شدت گرفتن می باشد. این مقاله ادبیات فعلی را در مورد روندها و چالش های تولید مرور می کند و نشان می دهد که چگونه رقابت به سمت دارایی های نامشهود، توانایی برون سپاری، نوآوری و سرمایه گذاری در فناوری های پیشرفته نه تنها برای کاهش هزینه ها، بلکه برای ارتقای کیفیت، مقابله با سفارشی سازی انبوه تغییر کرده است و توانایی تولید محصولات پیچیده با ارزش افزوده بالا را توسعه دهد.بدنه ی تشکیل دهنده ی این مقاله بیان مقدمه، تشریح ادبیات نظری و پیشینه ی مرتبط با عنوان و در آخر نتیجه گیری می باشد.
۳۱.

تبیین نقش استانداردهای ایزو در بهبود فرآیندهای سازمان

کلید واژه ها: ایزو ایزو9000 مدیریت کیفیت جامع رضایت مشتری عملکرد سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58 تعداد دانلود : 987
سازمان ها متشکل از مجموعه سیستمهایی است که عملکرد سازمان رارقم میزنند. هدف نخستین هرسیستمی، رسیدن به نتیجهمطلوب و مورد نظر است. این تصور که فرآیندها می باید تجزیه وتحلیل شده و به طور مستمر بهبود یابند زیربنای اصلی مفهوم سیستم مدیریت کیفیت تلقی میشود. به جرأت میتوان گفت که استانداردهای ایزو یکی از پرطرفدارترین مباحث مدیریتی سال های اخیر بوده است. به طوری که کمترین کشوری را می توان یافت که از نفوذ این استانداردها در امان مانده باشد. امروزه بسیاری از سازمان ها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و به موقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مساله کیفیت و پیاده سازی استانداردهای ایزو دارند. اجرای پروژه ایزو دریک سازمان در واقع تغییری است که روشهای تولید یا خدمات را متحول می کند. اما موفقیت پیاده سازی این سیستم ها همواره با تردید همراه بوده است. موفقیت اجرای استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو)همواره یکی از مهمترین چالشهایی بوده که مورد توجه اندیشمندان حوزه نظر و عمل بوده است. در ایران بسیاری از شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی به سمت استقرار این استانداردها حرکت کرده اند و موفقیت در اجرای استاندارد ایزو در این سازمانها، متفاوت بوده است. در این مقاله به بررسی نقش این استانداردها و چگونگی تاثیر آنها بر روند بهبود فرآیندهای سازمانی می پردازیم.
۳۲.

بررسی اثر تبلیغات مشترک بر نگرش مصرف کننده و قصد خرید برند میزبان با توجه به نقش تعدیل کنندگی درجه اهمیت تبلیغات مشترک

کلید واژه ها: تبلیغات مشترک نگرش مصرف کننده قصد خرید برند میزبان درجه اهمیت تبلیغات مشترک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 188 تعداد دانلود : 848
نگرش نسبت به محصولی با نام تجاری خاص، در نتیجه ارزیابی نام های تجاری مختلف شکل می گیرد. در این پژوهش تلاش بر این است که تأثیر تبلیغات مشترک در بازار تلفن همراه به عنوان یکی از کاربردی ترین وسایل مورد استفاده انسان امروز برای نشان تجاری اپل مورد بررسی قرار گیرد .هدف این تحقیق، بررسی لزوم وجود تبلیغات مشترک در گوشی تلفن همراه می باشد، به شکلی که با وجود این سبک از تبلیغ چه بازخوردی در رفتار مصرف کننده در هنگام خرید ایجاد خواهد شد.این مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مشتریان تلفن همراه می باشند. که داده ها با تعداد 384 پرسشنامه جمع آوری شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد تبلیغات مشترک و نگرش مصرف کننده بر قصد خرید تاثیر گذار هستند.
۳۳.

تأثیر شبکه های اجتماعی بر جهانی شدن مدیریت منابع انسانی

کلید واژه ها: شبکه های اجتماعی جهانی شدن مدیریت منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 696 تعداد دانلود : 506
بدون تردید اینترنت؛ یکی از تاثیرگذارترین ابداعات انسانی در قرن اخیر محسوب می شود. اینترنت با کارکردهای متنوع و اثربخش خود، کیفیت و کارایی جنبه های زندگی اجتماعی انسانی را تحت تأثیر قرار داده است. تأثیر رسانه های اجتماعی در استراتژی ها و شیوه های مدیریت منابع ا نسانی در حال افزایش است و هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. این تحقیق بر روی درک نقش رسانه های اجتماعی در جهانی شدن مدیریت منابع انسانی تمرکز دارد. در این مطالعه برای بررسی شبکه های اجتماعی و نقش آن در صنایع بزرگ استان تهران از 85 مدیر در صنایع مصاحبه صورت گرفته است و با استفاده از تحلیل پیمایشی به بررسی نقش این مهم پرداخته شده است. این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از منظر نوع، پیمایشی و با رویکرد مصاحبه می باشد. نتایج تحلیل ها نشان داد شبکه های اجتماعی بر جهانی شدن مدیریت منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۳۴.

مفهوم پردازی مدیریت کیفیت جامع

کلید واژه ها: مدیریت کیفیت جامع کیفیت رضایت مشتریان محیط رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 992 تعداد دانلود : 901
در محیط رقابتی امروز، مدیریت کیفیت جامع بعنوان یک فلسفه مدیریت، ابزاری لازم برای همه سازمان ها بمنظور بقاء در محیط تلقی می گردد. زیرا مدیریت کیفیت جامع ، سیستمی است که هدف اصلی آن افزایش کیفیت بوده و به عنوان یک منشاء نوآوری در شرایط رقابتی سازمان ها به ویژه سازمان های ارائه دهنده خدمات مورد اهمیت بوده و نقش بسزایی در رشد و بهبود آنها دارد .مدیریت کیفیت جامع نوعی استراتژی است که می تواند باعث بهبود یادگیری و افزایش مزیت رقابتی سازمان ها شود . تغییرات سریع بازار و کاهش طول عمر محصولات از چالش های مهم در بازارهای رقابتی هستند که سازمان ها را بر آن داشته تا از نوآوری های فناوری استفاده کنند. هدف از این پژوهش آشنایی با مفهوم مدیریت کیفیت جامع و مفاهیم اصلی که شاکله آن را تشکیل میدهند و همچنین آشنایی با موضوعاتی که در این خصوص در گذشته پژوهشگران با در نظر گرفتن فرضیات و متغیر های گوناگون موثر بر آن به تحقیق پرداخته اند می باشد. پس از مطاله این پزوهش درمیابیم که عوال اصلی مدیریت کیفیت جامع که شامل افزایش رضایت مشتریان، بالا رفتن کیفیت ( محصولات و خدمات) و بهبود مستمردر کلیه زمینه ها چه در داخل سازمان و چه بر روی محصولات و خدمات است ارتباط ستقیم با این مفهوم خواهند داشت.
۳۵.

تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهت گیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری در صنایع غذایی کشور

کلید واژه ها: بعد اقتصادی بعد حقوقی بعد اخلاقی و بعد بشردوستانه تصویر شرکت ارائه توصیه توسط مشتریان کمک مشتریان به هم دادن بازخورد توسط مشتریان رابطه بلندمدت مشتری با شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 906 تعداد دانلود : 854
هدف: بررسی تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهت گیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده است. روش : این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکت های کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران به تعداد 2047 نفر که حجم نمونه 324 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیرهای مسئولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی ، اخلاقی ، حقوقی و بشردوستانه) بر چهره شرکت و رفتار شهروندی مشتری دارد (توصیه کردن، کمک به سایر مصرف کنندگان و ارائه بازخورد). بوده است. همچنین به نظر می رسد که رفتار شهروندی مشتری تأثیر مثبتی بر جهت گیری رابطه بلندمدت با شرکت ها داشته استبوده است. نتیجه گیری: این مطالعه پیامدهای تجربی را برای شرکت ها با تأیید تأثیر فعالیت های اجتماعی مسئولیت های شرکتی به عنوان عاملی اصلی در ایجاد روابط طولانی مدت به عنوان یک هدف سازمانی در صنعت خدمات غذایی فراهم می کند.
۳۶.

بررسی تاثیر مربیگری مشتری مداری بر عملکرد فردی کارکنان (مورد مطالعه: بانک های رفاه غرب استان مازندران)

نویسنده:

کلید واژه ها: مربیگری مشتری مداری عملکرد فردی کارکنان تاثیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 264 تعداد دانلود : 319
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مربیگری مشتری مداری بر عملکرد فردی کارکنان بانک های رفاه غرب استان مازندران می باشد.پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تمامی کارکنان بانک های رفاه غرب استان مازندران در سال ۱۴۰۰ به تعداد 230 نفر می باشند. حجم نمونه طبق جدول مورگان 140 نفر و نمونه گیری به روش تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد می باشد که پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7تایید شد. برای تجزیه وتحلیل آماری یافته ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش نخست، تجزیه وتحلیل توصیفی یافته ها به صورت ترسیم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شده است. در بخش دوم برای استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و مدل سازی معادلات ساختاریSmart Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که مربیگری مشتری مداری بر عملکرد فردی کارکنان تاثیر دارد .
۳۷.

تاثیر رفتار فروشنده بر رفتار خرید مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات فروشگاه های آنلاین (مطالعه موردی: فروشگاه آنلاین دیجی کالا)

کلید واژه ها: فروش تجارت الکترونیک رفتار فروشنده رفتار خرید مشتری کیفیت خدمات دیجی کالا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 588 تعداد دانلود : 793
امروزه به دلیل پیشرفت های فناوری، کسب و کارها دگرگون شده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود. کسب و کار های آنلاین یکی از مشهود ترین تمایلات در اقتصاد دیجیتالی است. فروشگاه های آنلاین نسبت به فروشگاه های آفلاین با چالش های متعددی از جمله ارائه خدماتی که بتواند موجب رضایت مشتری و تمایل بیشتر بر خرید مشتری شود مواجه است. ارائه و نحوه کیفیت خدمات در این نوع فروشگاه ها می تواند به عنوان عاملی موثر در نحوه خرید مشتریان عمل کند. در این پژوهش به تاثیر رفتار فروشنده بر رفتار خرید مشتری با نقش میانجی کیفیت خدمات آنلاین در فروشگاه دیجی کالا پرداخته شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها، کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 40 نفر از کارکنان شرکت دیجی کالا می باشد. حجم نمونه آماری این تحقیق 36 نفر به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. بر این اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایت آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که رابطه بین رفتار فروشنده و رفتار مشتری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، رابطه بین رفتار فروشنده و کیفیت خدمات رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و کیفیت خدمات نقش میانجی را بین رفتار فروشنده و رفتار مشتری ایجاد می کند.
۳۸.

تاثیر قدرت ارتباطات بر مدیریت ارتباط با مشتری با میانجی گری مهارت های ارتباطی( مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)

کلید واژه ها: قدرت ارتباطات مهارتهای ارتباطی مدیریت ارتباط با مشتری ایران خودرو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 705 تعداد دانلود : 635
امروزه سازمان ها دریافته اند که مشتریان، مهم ترین دارایی آن ها محسوب می شوند و بنابراین ارتباط با مشتریان را تعاملی سودمند به شمار می آورند. ازسوی دیگر، نمی توان گفت که همه مشتریان، به یک اندازه در موفقیت سازمان نقش دارند. نکته ای که در مطالعات مدیریت ارتباط با مشتری، بر آن تأکید می شود، مسأله تمرکز بر مشتریان کلیدی و وفادار است. مدیریت ارتباط با مشتری، سازمان ها را برای تشخیص مشتریان کلیدی و با اهمیت و حفظ آن ها برای مبادلات آتی ترغیب کرده و نشان می دهد که تمرکز بر مشتریان کلیدی، باعث کاهش هزینه های جلب مشتری جدید و همچنین افزایش درآمدهای سازمان از جانب مشتریان وفادار می شود. ه دف از پژوه ش حاض ر بررس ی تأثی ر تاثیر قدرت ارتباطات بر مدیریت ارتباط با مشتری با میانجی گری مهارتهای ارتباطی است.جامع ه آم اری ای ن تحقی ق دربردارن ده کارکن ان ایران خودرو می باشد. حج م نمون ه ب ا روش نمونه گیری تصادفی 40 نفر بر اساس فرمول کوکران از جامعه آماری 50 نفر بدست آمده و داده ها با پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شده که روایی آن از طریق روایی همگرا و پایایی آن با پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ محاسبه شده است.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی است.داده ها با مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است.یافته نشان می دهد که تاثیرات متغیر مستقل پژوهش بر وابسته (قدرت ارتباطات و مدیریت ارتباط با مشتری) معنی دار بوده و متغیر مهارتهای ارتباطی نقش میانجی بین آنها ایفا می کند.
۳۹.

تاثیر اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی گری برنامه های آموزشی (مورد مطالعه: شرکت توزیع برق استان تهران)

کلید واژه ها: دوره های آموزش ضمن خدمت عملکرد سازمانی برنامه های آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 660 تعداد دانلود : 215
نیروی انسانی از سرمایه های اصلی هر سازمان محسوب می گرددند و ارتقاء عملکرد هر سازمان در گرو سرمایه انسانی آن می باشد. آموزش ضمن خدمت، با ایجاد مهارت لازم در کارکنان منجر به تحقق این مهم در سطح فردی و گروهی خواهد شد. هم چنین آموزش ضمن خدمت کارکنان نقش به سزایی در ارتقای کارایی سازمان ها دارد. دوره های آموزش ضمن خدمت معمولا تقویت قابلیت های موجود و تسهیل کسب دانش،پرورش مهارت ها و توانایی های مربوط به بهبود عملکرد کارکنان را شامل می شود. این تحقیق براساس دسته بندی تحقیقات از نظر هدف یک تحقیق عملی – کاربردی است و براساس روش تحقیق این پژوهش از نظر دسته بندی تحقیقات، یک تحقیق علی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مجموعه معاونین شرکت توزیع برق استان تهران با تعداد50 نفر می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر روش تصادفی می باشد. برای تعیین حجم نمونه در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است که طبق آن تعداد 44 نفر انتخاب شدند و پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها ،بمنظور سنجش فرضیه های پژوهشی از رویکرد معادلات ساختاری استفاده می گردد ضمنا برای سنجش روایی از روایی واگرا و برای سنجش پایایی پرسشنامه ها پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت.
۴۰.

تاثیر نوآوری در کسب و کار آنلاین بر عملکرد فروش با نقش میانجی بازاریابی در فضای مجازی

کلید واژه ها: شبکه ی اجتماعی آنلاین ظرفیت نوآوری عملکرد نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 908 تعداد دانلود : 621
در سال های اخیر، خرید الکترونیکی افزایش یافته است. افرادی که از این کانال ارتباطی برای بازاریابی و فروش کالاها استفاده می کنند، دریافته اند مصرف کنندگان فقط به تحویل به موقع کالاها توجه نمی کنند، بلکه آنها به دنبال محصولاتی جدید و متنوع هستند. این ابزارهای جدید پتانسیل بالایی برای جذب اطلاعات مربوط به کسب وکار و نیازهای مشتریان از طریق هوش جمعی دارند که استفاده از این اطلاعات میتواند محرکی برای ایجاد محصولات و فرآیندهای نوآورانه در کسب وکارها باشد. همچنین وجود ظرفیت نوآوری بالا در کسبوکارها میتواند تسهیل کنندهی فرآیند بهبودعملکرد نوآوری باشد. لذا در این پژوهش سعی شده است تأثیر استفاده از شبکهه ای اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی مستقر در استان اصفهان بررسی گردیده و مشخص شود که ظرفیت نوآوری این کسب وکارها چگونه بر این رابطه تأثیرگذار می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع تحلیلی- پیمایشی است. لذا در این پژوهش سعی شده است تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای مجازی مستقر درپاساژ پاسارگاد تهران بررسی گردیده، که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. برای تحلیل داده ها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین می تواند احتمال بهبود عملکرد نوآوری را افزایش دهد. همچنین ظرفیت نوآوری میتواند محرّکی برای استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین در این کسب وکارها و تاثیر بر عمکرد فروش شود.
۴۱.

تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی دوره های آموزش ضمن خدمت (مورد مطالعه: شرکت لبنیات پاستوریزه پاک)

کلید واژه ها: بازاریابی کارآفرینانه عملکرد صادراتی دوره های آموزش ضمن خدمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 20 تعداد دانلود : 426
در محیط کسب و کار پویای امروزی، تأکید زیادی بر روی عملکرد کسب و کار شده و شرکتها ناگزیرند برای ماندن در صحنه رقابت، شناخت و نظارت دقیقی بر عملکرد کسب و کار خود داشته باشند از سوی دیگر، اهمیت فعالیت های کارآفرینانه در بهبود عملکرد و موفقیت شرکتها طی مدت زمان متمادی مورد بررسی قرار گرفته و در بسیاری از پژوهش ها، بر اثر مستقیم و معنی دار گرایش کارآفرینانه بر عملکرد تأکید شده است.در این پژوهش هدف بررسی تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی دوره های آموزش ضمن خدمت در شرکت لبنیات پاستوریزه پاک می باشد.این مقاله از نوع پژوهشی می باشد.این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و براساس روش تحقیق ، یک تحقیق علی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مجموعه کارکنان شرکت لبنات تولیدی پاک می باشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر روش تصادفی طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 57 نفر برآورد شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها ،بمنظور سنجش فرضیه های پژوهشی از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد.
۴۲.

مفهوم پردازی خطا ناپذیرسازی

نویسنده:

کلید واژه ها: خطاناپذیرسازی عیوب صفر تولید ناب کنترل کیفیت صفر اثربخشی بهره وری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 570 تعداد دانلود : 420
جهان پر شتاب امروز ، ایستایی سیستم های تولید و صنعت در مهندسی ، پزشکی ، کشاورزی و سایر عرصه های علمی را به هیچ وجه نمی پذیرد .در این مقاله ضمن بررسی جزئیات سیستم خطاناپذیر سازی سعی در توضیح ارتباط آن با زنجیره عظیم سیستم های ناب در کلیه علوم و تکنولوژی شده است . افزایش اثربحشی و بهره وری در سیستم های مختلف تولید وتکنولوژی مدرن، در صنایع روز دنیا از گامهای کاربردی بشمار میآید و در نهایت حذف کلیه خطاهای فرآیند، دستیابی به تولید ناب و چابک ارتقاء ارزش شرکت، جهانی کردن نام برند و در نهایت بالا بردن سود سهامداران جهت نیل به اهداف والای سازمان میباشد. حذف کلیه هزینه ها و اتلاف ها از سیستم واعتماد کامل به فرآیند تولید و سود دهی حداکثری، انگیزه خوبی جهت بررسی و اجرای سیستم پوکایوکه در تمام سطوح شغلی و زندگی است امروزه هریک از ما در جایگاه خود میتوانیم و باید شینگویی دیگرباشیم و هیچکدام حق نداریم بی تفاوت بوده و رل صفر را بازی کنیم کما اینکه از ابتدای خلقت تا کنون افراد بیشماری بوده اند که این تغییرات را در نهایت گمنامی شناسایی و اجرا کرده اند ولی وقت آن رسیده که با شتابی بیشتر و سیستماتیک تر به این مهم بنگریم و همسو و هم فرکانس با پیشرفتهای دیگر جهان رو به سوی ترقی پیش رویم.