پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت سال سوم پاییز 1400 شماره 8

مقالات

۱.

الگوی عملیاتی تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی با رویکرد کارایی: مطالعه موردی استان البرز

کلید واژه ها: آموزش و پرورش اعتبارات غیر پرسنلی کارایی استان البرز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 892 تعداد دانلود : 844
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 8 منطقه آموزش و پرورش استان البرز بوده است. در این پژوهش بر روی داده های مناطق هشت گانه آموزش و پرورش استان البرز تحلیل ثانویه صورت گرفته است. با توجه به ویژگی های مناطق آموزشی، برای اندازه گیری کارایی نسبی بین مناطق آموزش و پرورش استان البرز از روش ناپارامتریک تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. پس از جستجوی رایانه ای از منابع داخل و خارج از کشور و همچنین بررسی مطالعات موجود در این زمینه، متغیرهای تحقیق در دو بخش ورودی ها و خروجی ها تعریف شده است. با تعیین ورودی ها و خروجی ها به کمک نرم افزارDEA-solver و با استفاده از دو مدلI-V -BCC و AP-BCC-V کارایی همه مناطق آموزشی بر اساس ضرایب کارایی برتر محاسبه شده و مناطق آموزشی بر اساس میزان کارایی رتبه بندی شده اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که بیشترین کارایی مربوط به مناطق آموزشی ناحیه4 کرج و شهرستان اشتهارد است و کمترین کارایی مربوط به منطقه آموزشی شهرستان طالقان است. با توجه به ضرایب کارایی هر منطقه آموزشی، ضرایب تخصیص اعتبارات با رویکرد کارایی محاسبه شده و الگوی عملیاتی تخصیص و توزیع اعتبارات غیر پرسنلی و برنامه های کیفیت بخشی استان تدوین و ارایه شده است.
۲.

تاثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی اثربخشی آموزش و آگاهی اقتصادی

کلید واژه ها: آموزش کارآفرینی هوشیاری کارآفرینانه اثربخشی آموزش آگاهی اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 818 تعداد دانلود : 781
آموزش کارآفرینی نقش بی بدیلی در ترویج کارآفرینی در فضای کسب و کار اقتصادی دارد و هوشیاری کارآفرینانه و اثربخشی آموزش نیز به عنوان مفاهیم اساسی در تئوری فرصت گرایی کارآفرینی مطرح می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه با نقش میانجی اثربخشی آموزش و آگاهی اقتصادی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 104 نفر از دانشجویان کارشناسی آموزش ابتدایی تشکیل می دهد که در دوره آموزشی آنلاین کارآفرینی شرکت نمودند. نمونه گیری از طریق روش تصادفی ساده انجام و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 84 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تایید شده است. برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش مبخث کارآفرینی به دانشجویان میتواند به آنها در هوشیار بودن در حوزه کارآفرینی و داشتن شم اقتصادی کمک کند و به نوعی نشان از اثربخش بودن این نوع آموزش را نشان می دهد.
۳.

بررسی واکنش مصرف کننده نسبت به ادراک محصول با تصویر برند

کلید واژه ها: سازگاری درک محصول با تصویر برند خرج کردن نگرش مثبت نسبت به فضای فروشگاه احساس لذت و ارزیابی مثبت مصرف کنندگان از فضای فروشگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 249 تعداد دانلود : 918
هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی واکنش مصرف کننده نسبت به ادراک محصول با تصویر برند انجام گرفته است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری خریداران آنلاین محصولات در منطقه پنج شهرداری کرج که حجم نمونه 384 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیر سازگاری درک محصول با تصویر برند بر خرج کردن ، نگرش مثبت نسبت به فضای فروشگاه ، احساس لذت و ارزیابی مثبت مصرف کنندگان از فضای فروشگاهی دارد. نتیجه گیری: با سازگاری درک محصول با تصویر برند بر هزینه، نگرش، لذت، برانگیختگی و درک فضای فروشگاه تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
۴.

الگوی سنجش میزان بلوغ سیستمهای هوش تجاری در صنعت بانکداری(کاربرد معادلات ساختاری)

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش تجاری بانکداری صنعت بانکداری مدیریت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 282 تعداد دانلود : 215
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی سنجش میزان بلوغ سیستمهای هوش تجاری در صنعت بانکداری(کاربرد معادلات ساختاری) می باشد. در این راستا اهداف اختصاصی شامل ارائه مدلی جهت سنجش بازاریابی رابطه مند، مدیریت عملکرد، مدیریت ریسک، و مدیریت دارایی ها و تعهدات در صنعت بانکداری ایران با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان بانک های ملی مرکزی استان تهران در سال 1397 می باشند که برابر با 4912 بوده، از طریق جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 357 نفر از کارکنان انتخاب شدند. نتایج مشخص نمود هوش تجاری و شاخص های آن حدود 47 درصد از واریانس بانکداری را تبیین نمودند.
۵.

تعیین جایگاه دوسوتوانی سازمانی در نوآوری راهبردی

کلید واژه ها: نوآوری راهبردی دوسوتوانی سازمانی بهره برداری اکتشاف یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 552 تعداد دانلود : 693
هر علت اصلی عدم پیاده سازی راهبردها در سازمان ها، شرایط متغیر و وجود عدم قطعیت در بازارها است. از جمله راهکارهایی که در سالهای اخیر جهت رفع مشکل فوق مورد بحث قرار گرفته است، دوسوتوانی سازمانی است که به توانایی استفاده ی ماهرانه از دو قابلیت کلیدی سازمانی، که به آنها اکتشاف و بهره برداری گفته می شود، می پردازد. از آنجایی که هدف از ایجاد تغییر راهبردی (و نوآوری راهبردی به عنوان نوعی تغییر راهبردی) در سازمان، همراستا کردن مدل کسب و کار و سیستم سازمانی جهت اجرای هر چه بهتر راهبردهای سازمان است، بررسی جایگاه دوسوتوانی سازمانی در نوآوری راهبردی امری مهم تلقی می شود. امروزه بسیاری از معضلات سازمان ها به عدم وجود نوآوری در تمام سطوح سازمانی مربوط بوده و عدم وجود نوآوری راهبردی در سطح کلان سازمان ها نیز از جمله مهم ترین مشکلات سازمان ها محسوب می شود. مطابق با پژوهش های انجام گرفته در ادبیات سازمان، بسیاری از سازمان های سنتی و سلسله مراتبی بیشتر منابع خود را صرف بهره برداری از منابع در دسترس خود می کنند در حالی که بسیاری از سازمان های نوپا منابع خود را به امر اکتشاف اختصاص می دهند. در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف نوآوری راهبردی و دوسوتوانی سازمانی، به دنبال یافتن رابطه ی این دو پارادایم هستیم و تلاش می کنیم تا با بسط مفاهیم مرتبط با هر دو موضوع، راه را برای انجام پژهش های گسترده تر در این حوزه هموار کنیم. روش مورد استفاده از نوع مروری-توصیفی است و بدین منظور تعدادی از پژوهش های انجام شده در هر دو زمینه مورد مطالعه قرار گرفته اند و تلاش گردیده تا جایگاه دوسوتوانی سازمانی در نوآوری راهبردی تعیین شود.
۶.

تأثیر ابعاد مبتنی بر مخاطب، تمایز، قابلیت، استراتژی و عملکرد بر موقعیت یابی برند شخصی (مورد مطالعه : مشارکت کنندگان دوره جامع و تخصصی برندینگ در سازمان مدیریت صنعتی)

کلید واژه ها: برندسازی شخصی ابعاد مبتنی بر استراتژی ابعاد مبتنی بر توانایی ابعاد مبتنی تمایز ابعاد مبتنی مخاطب ابعاد مبتنی عملکرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 63 تعداد دانلود : 201
هدف: نام تجاری شخصی یکی از جدیدترین مباحث در زمینه برند سازی است. این بدان معناست که هر شخص با در نظر گرفتن اهداف داده شده خود و استفاده از استراتژی های مناسب می تواند مارک شخصی ثابتی داشته باشد. هدف این مطالعه بررسی چگونگی تأثیر ابعاد مبتنی بر مخاطبان محور ، تمایز ، قابلیت ، استراتژی و عملکرد بر جایگاه یابی برند شخصی بوده است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مشارکت کنندگان دوره جامع و تخصصی برندینگ در نیمه اول سال 1399 در سازمان مدیریت صنعتی در تهران که حجم نمونه 148 نفری از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS3 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیرهای ابعاد مبتنی بر مخاطبان محور ، تمایز ، قابلیت ، استراتژی و عملکرد بر جایگاه یابی برند شخصی دارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر اثر قابل ملاحظه تأثیر ابعاد مبتنی بر مخاطبان محور ، تمایز ، قابلیت ، استراتژی و عملکرد بر جایگاه یابی برند شخصی بوده است.
۷.

بررسی رابطه بین ابعاد مرتبط با استرس شغلی و تعهد شغلی کارکنان (مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان یزد)

کلید واژه ها: استرس شغلی تعهد کاری شفافیت نقش گردش شغلی آموزش حین وظیفه حمایت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 309 تعداد دانلود : 733
ضرورت برنامه ریزی مناسب در محل کار و ایجاد شرایط برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش استرس کارکنان یکی از وظایف مهم مدیران سازمانی می باشد. با کاهش میزان استرس شغلی کارکنان از طریق ابعاد مرتبط کاری می توان جنبه های اعتماد، تعهد و صداقت کارکنان را نسبت به سازمان بهبود بخشید. هدف کاربردی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین استرس شغلی با ابعاد مرتبط شغلی و تعهد کاری می باشد. نوع تحقیق صورت گرفته توصیفی – پیمایشی بوده و روش گردآوری اطلاعات در آن به صورت کتابخانه ای- میدانی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان مجرب، کارشناسان و متخصصین شرکت توزیع نیروی برق استان یزد است که تعداد آنها 320 نفر می باشد. همچنین داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه آماری 174 نفر شد که به صورت نمونه دردسترس و تصادفی انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع گردید که در نهایت 150 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که؛ بین سه بعد مرتبط با استرس شغلی یعنی گردش شغلی، حمایت های اجتماعی و آموزش حین وظیفه رابطه مثبت و معناداری با استرس شغلی وجود دارد و بین شفافیت نقش و استرس شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین ارتباط بین تعهد شغلی و استرس شغلی کارکنان مورد تایید قرار گرفت. نتایج ضریب مسیر نشان می دهد که؛ به ترتیب بعد آموزش حین وظیفه، حمایت های اجتماعی، گردش شغلی و شفافیت نقش بیشترین تاثیر را روی استرس شغلی کارکنان دارند.
۸.

تأثیر یک کمپین رسانه های اجتماعی در موفقیت معرفی یک محصول جدید

کلید واژه ها: موفقیت معرفی یک محصول جدید نگرش نسبت به محصول جدید قصد توصیه محصول جدید و قصد خرید محصول جدید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 455 تعداد دانلود : 816
هدف : سیستم عامل های رسانه های اجتماعی می توانند ابزاری امیدوار کننده برای کمپین های بازاریابی خرده فروشان باشند. به ویژه به منظور معرفی محصولات جدید ، رسانه های اجتماعی ممکن است تعامل اجتماعی و دهان به دهان آنلاین را تسهیل کنند و بنابراین ، می توانند دامنه دسترسی را گسترش دهند و انتشار اطلاعات مربوط به محصول جدید را تسریع کنند. تأثیر ارتباط دهان به دهان و تعامل اجتماعی آنلاین بر رفتار مصرف کننده در تحقیقات قبلی به طور گسترده تحلیل شده است. با این حال ، تاکنون دانش کمی در مورد تأثیر کمپین های رسانه های اجتماعی در معرفی محصولات جدید وجود دارد. بنابراین ، هدف این مطالعه تجزیه و تحلیل تأثیر یک کمپین رسانه های اجتماعی در موفقیت معرفی یک محصول جدید بوده است. روش : پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت های دانش بینان پارک علم و فناوری تربیت مدرس که کاربران عضو شبکه اینستاگرام هستند با حجم نمونه 273 نفر بوده است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن تائید و برای تجزیه و تحلیل داده ها از مُدل معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار SmartPLS2 و آمارتوصیفی از طریق نرم افزار SPSS24 استفاده شده است. یافته ها: فرضیه های ادعایی مبنی بر اینکه که حس تعلق به جامعه، آزمونگر محصول محصول جدید بر قصد و پیشنهاد خرید محصول جدید با نقش میانجی نگرش نسبت به محصول جدید تاثیر دارد مورد تائید واقع شد. نتایج : نتایج نشان می دهد که نحوه استفاده از اینستاگرام برای بهبود اقدامات بازاریابی بسیار مهم میباشد و حس اجتماعی، تست محصول جدید و نگرش نسبت به نام و برند محصول جدید جدید بر بهره گیری واقعی از شبکه اجتماعی اینستاگرام در ارتباط با معرفی واکسن های جدید به بازار تاثیر اساسی در این راستا ایفا می کند.
۹.

بررسی نقش و جایگاه فرهنگ شهروندی در توسعه مدیریت شهری

کلید واژه ها: فرهنگ شهروندی توسعه مدیریت شهری مسئولیت پذیری شهری قانون مند بودن شهروندان هنجارپذیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723 تعداد دانلود : 612
فرهنگ شهروندی و پایبندی به اصول و قوانین زندگی شهری یک از ملاک های مهم رشد و توسعه زندگی شهری و دست یابی به توسعه و استانداردهای مناسب زندگی شهروندی است. یکی از اساسی ترین پیش نیازهای داشتن جامعه ای مناسب داشتن فرهنگی مناسب است واین مسئله محقق نمی شود مگر با رعایت اصول، قوانین و مقررات مورد نیاز زندگی شهروندان که عدم رعایت این اصول توسط بعضی از افراد، شهروند را از ماهیت شهروندی خارج می سازد و توسعه شهری را با چالش مواجه می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و جایگاه فرهنگ شهروندی در توسعه مدیریت شهری صورت گرفته است. از لحاظ هدف یک پژوهش توسعه ای با رویکرد کاربردی است و از لحاظ شیوه اجرای پزوهش توصیفی مروری می باشد. در این رویکرد پژوهشگر ضمن توصیف متغیر فرهنگ شهروندی و ابعاد و مولفه های آن، در پی ارائه ابعاد و مولفه های مرتبط با فرهنگ شهروندی در ارتباط با مدیریت شهری می باشد. از لحاظ گردآوری داده ها به دو شکل مطالعات کتابخانه ای و ارزیابی پیشینه و پژوهش های صورت گرفته در ارتباط با متغیرهای تحقیق با رویکرد تحلیل محتوا می باشد.یافته ها نشان داد که فرهنگ شهروندی عاملی مهم در جهت توسعه مدیریت شهری می باشد و نتایج پژوهش های پیشین سه حوزه مسئولیت پذیری شهری، قانون مند بودن شهروندان و هنجارپذیری از الگوهای شهرنشینی را از عوامل و شاخص های موثر در جهت توسعه و ارتقای مدیریت شهری بهینه می دانند.
۱۰.

بررسی تأثیر درآمد خالص، نسبت جاری و نسبت بدهی به دارایی، بر قیمت سهام بخش صنعت کالاهای مصرفی فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: درآمد خالص نسبت جاری نسبت دارایی به بدهی قیمت سهام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 337 تعداد دانلود : 898
هدف از این انجام این تحقیق بررسی تأثیر درآمد خالص ، نسبت جاری و نسبت بدهی به دارایی، بر قیمت سهام بخش صنعت کالاهای مصرفی فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران دربازده زمانی بین سال های 1392 الی1399 است. در این پژوهش ابتدا داده های مربوط به متغیرهای تحقیق، برای سال های مذکور از شرکت های پذیرفته شده در بورس اورق بهادار تهران که شرایط و محدودیت اعمال شده را داشته باشند، جمع آوری و محاسبه گردید و از روش رگرسیون چندگانه برای کشف روابط بین متغیرها و آزمون فرضیات استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مدل رگرسیونی تحقیق نشان می دهد که در سطح معناداری 95 درصد، متغیرهای درآمد خالص، نسبت جریان متغیر، نسبت بدهی متغیر به دارایی رابطه مثبت و معناداری با قیمت دارد. همچنین، نتایج آزمون نشان می دهد که متغیرهای نسبت جاری و نسبت دارایی بدهی دارای تأثیر کمتری بر قیمت سهام صنعت کالاهای شرکت بخش مصرف کننده نسبته به درآمد خالص هستند.