پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت

پژوهش های علوم مدیریت سال سوم زمستان 1400 شماره 9

مقالات

۱.

شبیه سازی سناریوهای رشد و موفقیت کسب وکارهای نوپا با مدل سازی مبتنی بر رویکرد پویایی شناسی سیستم ها

نویسنده:

کلید واژه ها: کسب وکار نوپا رشد کسب وکار موفقیت کسب وکار پویایی شناسی سیستم ها شبیه سازی مدل دینامیکی کسب وکار نوپا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 815 تعداد دانلود : 757
امروزه اقتصاد کشورها بر محور کسب وکارهای کوچک و متوسط و نوپا استوار است چراکه در توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و ابداع شیوه های جدیدی که به تغییرات فناوری و افزایش توانایی تولید منجر خواهد شد نقش مهمی ایفا می کنند که رشد پایدار و موفقیت آن ها به کانون توجه و تمرکز مبدل گشته است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل رشد و موفقیت کسب وکارهای نوپا و مدل سازی آن ها با رویکرد پویایی شناسی سیستم ها به منظور شبیه سازی رفتار کسب وکار و زیرسیستم های آن می باشد تا بر اساس موتورهای رشد مختلف، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند. در این راستا با مطالعه مبانی نظری موضوع، ابعاد و متغیرها شناسایی و تاثیر هر کدام از آن ها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت و طی پژوهش میدانی در قالب پرسشنامه بسته، تأثیرگذاری عوامل فعالیت های بازاریابی، جریان های درآمدی و هزینه ای، منابع انسانی، توانایی های فردی مدیریتی، ایده و محصول، عوامل محیطی، مدیریت عملیات تولید و پشتیبانی، شبکه سازی و استراتژی و سازمان بر رشد و موفقیت کسب وکارهای نوپا بیان گردید و سپس با بهره گیری از نظرات اعضای نخبه متشکل از اساتید دانشگاهی، مدیران عامل و ارشد کسب وکارهای نوپا و پژوهشگران متخصص به صورت مصاحبه های نیمه ساختاریافته، مدل دینامیکی توسعه یافته و در نرم افزار ونسیم، ترسیم، فرموله، تست و شبیه سازی گردید تا بر اساس موتورهای رشد مختلف کسب وکارهای نوپا، سناریوهای متفاوت بررسی و مقایسه گردند.
۲.

بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران و معاونان مرکز مخابراتی گلستان قشم

کلید واژه ها: استراتژیهای بازریابی عملکرد سازمانی استراتژی تمایز استراتژی رهبری هزینه استراتژی تمرکز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 464 تعداد دانلود : 198
هدف: امروزه رقابت موجود در بازارها با گستردگی بیشتری نسبت به گذشته همراه است. بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند تا با تدوین استراتژی های رقابتی مناسب، مزیت رقابتی را بدست آورند و با افزایش میزان رقابت پذیری محصولات خود، زمینه رشد و پیشرفت شرکت را فراهم سازند. افزایش ارزش برای مشتریان به منظور دستیابی به مزیت رقابتی، ارتباط نزدیکی با انتخاب دقیق استراتژی توسط شرکت دارد. هدف تحقیق حاضر، تاثیر استراتژی های بازاریابی بر عملکرد سازمانی است. روش : تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی که از نظر هدف کاربردی می باشد و با تلفیق دو شیوه پیمایشی (جهت ارزیابی متغیر مستقل) و اسنادی (جهت ارزیابی متغیر وابسته) در جامعه آماری سطوح مدیریت مرکز مخابراتی گلستان قشم که که حجم نمونه 74 نفری از بین آنها انتخاب و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار استراتژی های بازاریابی بر عملکرد سازمانی دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استراتژی های بازاریابی بر عملکرد سازمانی اثر معنی دارد. با توجه به یافته ای تحقیق استراتژی رهبری هزینه بابیشترین ضریب مسیر و معناداری مورد توجه پاسخگویان بوده ، لذا می توان گفت که با توجه به شرایط کنونی مرکز مخابراتی گلستان قشم بهترین نوع استراتژی انتخابی استراتژی رهبری هزینه می باشد.
۳.

Investigating how to localize and apply the EFQM model using the method of hierarchical analysis process (Case study of MA insurance company)

کلید واژه ها: EFQM Hierarchical analysis process Localize MA Insurance

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 420 تعداد دانلود : 367
In Iran, the EFQM model was used as a model to create the National Award for Quality and the National Productivity Award, and this award is given to organizations that can score according to the points provided. The interior is of quality. Iran's organizational excellence model is derived from its European model, while Iranian organizations do not meet the requirements of European organizations, so the results cannot be considered as successful as the results obtained from European organizations and companies. It has been done using the Delphi method or consulting experts. First, the acceptance of the elements of some models of organizational excellence to evaluate the performance of MA insurance company from the point of view of experts and in the next step, specific tips for performance evaluation in the branches have been developed and after approval by experts, the local model of excellence of MA insurance company Come. The results include the core values of the EFQM model more comprehensive than the core values of the current activity of MA insurance company. According to the managers of MA insurance company, honoring employees is the most important value and partnership development is the least important organizational value and And leadership criteria are the most important criteria for organizational repair of MA insurance joint stock company.
۴.

تأثیر اقشار اجتماعی بر آنومی اجتماعی در بین ساکنان منطقه 11 شهر تهران

کلید واژه ها: آنومی اجتماعی اقشار اجتماعی رفتارهای پر خطر منطقه 11 شهر تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 22 تعداد دانلود : 86
هدف از پژوهش حاضر پاسخ بررسی تأثیر اقشار اجتماعی بر آنومی اجتماعی در بین ساکنان منطقه 11 شهر می باشد. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه ساکنان منطقه 11 شهر تهران تشکیل می دهند. با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی نمونه ای به حجم 384 نفر، انتخاب شد. پرسشنامه مورد استفاده برای بررسی آنومی اجتماعی بر اساس بررسی های کتابخانه ای و پژوهش های گذشته، به صورت محقق ساخته طراحی گردید. این پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شد. در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، استفاده از نمودار و...) استفاده شد. همچنین جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. سطح معنی داری در این پژوهش 05/0 ≥ P تعیین و محاسبات آماری به وسیله نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد متغیر تحصیلات ، 6/7 درصد از آنومی اجتماعی و متغیر شغل، 9 درصد از آنومی اجتماعی، متغیر سن، 7/9 درصد از آنومی اجتماعی، متغیر میزان درآمد، 9/8 درصد از آنومی اجتماعی و متغیر اقشار اجتماعی، 15 درصد از آنومی اجتماعی را پیش بینی می کند.
۵.

کاربرد پژوهش عملیاتی در مدیریت زنجیره تامین

کلید واژه ها: تحقیق در عملیات مدیریت زنجیره تامین بهینه سازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 889 تعداد دانلود : 47
این مقاله، با توجه به گسترش علوم مدیریتی به اهمیت استفاده از روش های مختلف تحقیق در عملیات در رابطه با مدیریت زنجیره تامین می پردازد. دورانی که پیشرفت های سریع سازمان ها وتغییرات سریع محیط برون سازمانی را شاهد هستیم مدیران را برای استفاده از تکنیک هایی که بتوانند خود را با شرایط وفق دهند وادار می نماید تا اینکه به اهداف مورد نظر سازمان دست یابند. یکی ازراه کارهایی که در زمینه مدیریت زنجیره تامین می توان از آن بهره جست استفاده از روش ها و تکنیک های تحقیق در عملیات می باشد. که آسان ترین و سریع ترین و به صرفه ترین راه را با کمک فرمول های ریاضی، آمار، بهینه سازی، تصمیم گیری به ما نشان می دهد. مدیران می توانند با ترسیم یک شبکه زنجیره تامین کارا با استفاده از علم تحقیق در عملیات با کمترین هزینه ها سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و در نتیجه سود بیشتری را نصیب سازمان و یا واحد های تولیدی نمایند. رشد اقتصاد جهان در قرن اخیر، باعث مصرف کالاهای فراوان شده و از طرفی، پروسه ی جهانی سازی نیز منجر به شکل گیری جریانات عظیمی از کالاها در اقصی نقاط دنیا شده است؛ پژوهش عملیاتی سابقه ی دیرینه ای در بهبود روش های عملیاتی، به ویژه در کاهش هزینه ها دارد. کاربست پژوهش عملیاتی در مدیریت زنجیره تامین به ویژه در لجستیک میتوان بهینگی هزینه و زمان را به ارمغان آورد.
۶.

تاثیر گذاری هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن با نقش میانجی چابکی تنظیم عملیاتی و چابکی سرمایه بازار و تعدیل گری فاصله فرهنگی (مورد مطالعه : شرکت پارس خودرو)

کلید واژه ها: هوش تجاری سرعت بین المللی شدن چابکی تنظیم عملیاتی چابکی سرمایه بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 485 تعداد دانلود : 729
هدف: بررسی چگونگی نقش چابکی تنظیم عملیاتی، چابکی سرمایه بازار و فاصله فرهنگی در تاثیر گذاری هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن بوده است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت و کارشناسان ارشد شرکت پارس خودرو به تعداد 234 که حجم نمونه 146 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیرهای چابکی تنظیم عملیاتی و چابکی سرمایه بازار با نقش میانجی و فاصله فرهنگی نقش تعدیلی در تاثیر هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن بوده است. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر: (1) هوش تجاری تأثیر بسزایی در سرعت بین المللی شدن دارد و چابکی سازمانی به طور مثبت واسطه چنین رابطه علی است. (2) فاصله فرهنگی رابطه بین چابکی سازمانی و سرعت بین المللی سازی را تعدیل می کند.
۷.

تاثیر کارایی- سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی بر پریشانی مالی

کلید واژه ها: سرمایه فکری حاکمیت شرکتی پریشانی مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 701 تعداد دانلود : 121
دارایی های نامشهود یکی از مهم ترین دارایی های شرکت ها است. در سال های اخیر توجه به دارایی های نامشهود فزونی یافته است. از سوی دیگر، مکانیسم های حاکمیت شرکتی نیز به عنوان مهم ترین ابزار کاهش مشکلات نمایندگی و افزایش نظارت بر عملکرد مدیران شناخته می شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کارایی سرمایه فکری و حاکمیت شرکتی بر پریشانی مالی است. این پژوهش از نظر رابطه بین متغیرها علی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پس رویدادی می باشد که در آن برای آزمون فرضیه ها از اطلاعات تاریخی شرکت ها و روش های آماری استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1393 تا 1398 است و تعداد نمونه آن به روش حذف سیستماتیک 105 شرکت انتخاب شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش تحلیل رگرسیون و نرم افزار آماری ایویوز استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که کیفیت حاکمیت شرکتی بر پریشنی مالی تاثیر معنادار دارد و در نتیجه فرضیه اول مورد تایید می باشد. این در حالی است که نتایج بیانگر عدم تاثیر معنادار کارایی سرمایه فکر بر پریشانی مالی است در نتیجه فرضیه دوم رد می شود.
۸.

نقش فعالیت های کارافرینی در اثرگذاری گرایش کارآفرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید بین المللی

کلید واژه ها: گرایش کارافرینی عملکرد سرمایه گذاری جدید فعالیت های کارآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 161 تعداد دانلود : 567
هدف :. بررسی تاثیر فعالیت های کارافرینی بر گرایش کارآفرینی و عملکرد سرمایه گذاری جدید بین المللی بوده است. روش تحقیق : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شرکتهای سرمایه گذاری بین المللی پارس آریان که حجم نمونه 185 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته های تحقیق: حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیرهای گرایش کارافرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید بانقش میانجی کشف فرصت دارد، و همچنین حمایت نهادی و روابط تجاری تأثیر مستقیم مثبت و معناداری بر گرایش کارافرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید دارد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این تحقیق در راستای مباحث ادبیات نظری و تحقیقات گذشته بوده و بیانگر تأثیر معنی دار و مثبت گرایش کارافرینی بر عملکرد سرمایه گذاری جدید به واسطه نقش فعالیت های کارآفرینی بوده است.
۹.

نقش عوامل انگیزشی رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه

کلید واژه ها: عوامل انگیزشی رسانه های نوپدید رویکرد 360 درجه لیگ برتر فوتبال

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 842 تعداد دانلود : 892
هدف از پژوهش حاضر، نقش عوامل انگیزشی رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه بود. روش پژوهش میدانی و بر مبنای هدف از نوع توسعه ای- کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مربیان فوتبال، مدیران فوتبال، بازیکنان، داوران، خبرنگاران در لیگ های فوتبال و کارشناسان ارتباطات رسانه ای، همچنین مخاطبین لیگ برتر فوتبال کشور بود. نمونه پژوهش شامل 384 نفر (با تأکید بر کفایت نمونه فرمول تعیین حجم نمونه کوکرال) بود. روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی طبقه ای بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال، متشکل از 7 عبارت برای عوامل انگیزشی بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T تک نمونه ای انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، عوامل انگیزشی رسانه های نوپدید در رابطه با لیگ برتر فوتبال ایران با رویکرد 360 درجه در حد مطلوبی گزارش شد (0001/0=P).
۱۰.

عوامل مؤثر بر تغییر کارآفرینی ترکیبی به کارآفرینی تمام وقت با تاکید بر نقش تئوری یادگیری تجربی

کلید واژه ها: کارآفرینی ترکیبی کارآفرینی تمام وقت تئوری یادگیری تجربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 792 تعداد دانلود : 63
هدف این مقاله بررسی عواملی است که یک کار آفرین به طور همزمان هم کسب و کار خود را اداره می کند و هم برای دریافت دستمزد برای دیگران کار می کند ترغیب شود کار برای دیگران را رها کند و فقط به اداره و توسعه کسب وکار خود بپردازد. در این تحقیق 4 عامل ترس از شکست، خطر درک شده، توسعه صلاحیت کارآفرینی و خودکارآمدی مورد بررسی قرار گرفته است که پیش بینی می شود بر تصمیم تغییر تأثیر بگذارد. این مقاله کارآفرینی ترکیبی را به عنوان یک زمینه یادگیری و مسیر موثر برای کارآفرینی تمام وقت معرفی می کند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی به بررسی این موضوع پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش 2300 نفر از کارآفرینان برتر شهر تهران بودند که از فرمول کوکران تعداد 330 نفر از آن ها به روش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست امده بین یادگیری تجربی حاصل از کارآفرینی ترکیبی و احتمال انتقال کارآفرینی ترکیبی به کارآفرین تمام وقت رابطه معنی داری وجود داشت. یادگیری تجربی حاصل از کارآفرینی ترکیبی رویکرد های ترس از شکست،ریسک ادراک شده، توسعه شایستگی کارآفرینی و خودکارآمدی را دنبال می کنند و تأثیرات مثبت قابل توجهی در معناسازی، جهت دهی و همدلی دارند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصن و پایایی آن از طریق محسابه آلفای کرون باخ که برای کلیه قسمت ها بیشتر از 70/0 بود مورد تائید قرار گرفت. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. ابتدا با استفاده از آمار توصیفی از وضعیت و ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان با استفاده از نرم افزار SPSS22 آگاهی یافته و در ادامه برای بررسی و آزمون فرضیه ها و بررسی روابط علّی متغیرهای موجود در تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS22 استفاده شده است.
۱۱.

بررسی و شناسایی محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) در بازارهای نوظهور با استراتژی مزیت رقابتی به جهت تاثیر بر عوامل تعیین کننده بر وفاداری مشتری و روابط مشتری در رسانه های اجتماعی

کلید واژه ها: محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو بازارهای نوظهور وفاداری مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 81 تعداد دانلود : 343
تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناسایی محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) در بازارهای نوظهور با استراتژی مزیت رقابتی به جهت تاثیر بر عوامل تعیین کننده بر وفاداری مشتری و روابط مشتری در رسانه های اجتماعی انجام شد. روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل متقاضیان خرید محصولات لوکس ایرانخودرو(تارا) می باشند. با توجه عدم دسترسی کامل به تعداد جامعه آماری، بالاترین تعداد در جدول مورگان(384نفر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایای آنها مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه 24) و از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmatPLS نسخه انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که محرک های اقتصادی، محرک های فروش، محرک های پس از فروش، محرک های ایمنی، محرک های طراحی داخلی و محرک های طراحی خارجی از جمله محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) می باشد. همچنین ضریب مسیر برای رابطه محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) بر وفاداری مشتری برابر با 560/0 می باشد که این مقدار مثبت است و مقدار T-Value برابر با 8.924 می باشد که این مقدار از 1.96 بیشتر است. بنابراین محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) بر وفاداری مشتری تأثیر معنی داری دارد. و ضریب مسیر برای رابطه محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) بر روابط مشتری در رسانه های اجتماعی برابر با 450/0 می باشد که این مقدار مثبت است و مقدار T-Value برابر با 888/5 می باشد که این مقدار از 1.96 بیشتر است. بنابراین محرک های فروش محصولات لوکس ایران خودرو (محصول تارا) بر روابط مشتری در رسانه های اجتماعی تأثیر معنی داری دارد.
۱۲.

بررسی تأثیر سبک های تفکر شهودی بر خلاقیت

کلید واژه ها: شهود تفکر شهودی تصمیم گیری شهودی خلاقیت و نوآوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 16 تعداد دانلود : 827
خلاقیت و نوآوری به واسطه نقشی که در خلق ارزش برای سازمان ها داشته و یکی از ارکان انطباق با تغییرات محیط محسوب می شود، یکی از محورهای پژوهشی مورد علاقه پژوهشگران است. از طرفی از شهود بعنوان یکی از روش های دستیابی به خلاقیت نام برده و برخی محققین شهود را منبع خلاقیت های بشری عنوان کرده اند. پژوهشگران چهار سبک تفکر شهودی عاطفی، استنباطی، انتزاعی و تصویر بزرگ شناسایی کرده اند. هدف پژوهش، بررسی تاثیر سبک های تفکر شهودی بر خلاقیت در یک سازمان بزرگ خصوصی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. بمنظور جمع آوری داده ها برای بررسی فرضیه های پژوهش، پرسشنامه ای با 29 گویه برای سنجش سبک های تفکر شهودی و 50 گویه برای بررسی خلاقیت کارکنان، بین 280 نفر از کارکنان سازمان توزیع شد. از این بین 261 پرسشنامه قابل قبول عودت داده شد. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های همبستگی و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش مشخص شد که تمامی سبک های تفکر شهودی با خلاقیت رابطه مثبت و معنادار دارند و از میان سبک های تفکر شهودی، شهود تصویر بزرگ دارای بیشترین اثر و شهود استنباطی دارای کمترین تاثیر بر خلاقیت در سازمان مورد بررسی است.
۱۳.

تأثیر بازارگرایی واکنش پذیر و بازارگرایی فعال بر نوآوری کسب و کار با نقش تعدیل گر انعطاف پذیری استراتژیک در شرکت های بیمه آسیا

کلید واژه ها: بازارگرایی واکنش پذیر بازارگرایی فعال نوآوری انعطاف پذیری استراتژیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 996 تعداد دانلود : 333
هدف: بررسی. بررسی تأثیر بازارگرایی واکنش پذیر و بازارگرایی فعال بر نوآوری کسب و کار با نقش تعدیل گر انعطاف پذیری استراتژیک در شرکت های بیمه بوده است. روش : پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مدیران رده بالا، میانی و کارشناسای شرکت بیمه آسیا، شاغل در دفتر مرکزی این شرکت در شهر تهران که حجم نمونه 288 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار متغیرهای بازارگرایی واکنش پذیر و بازارگرایی فعال بر نوآوری کسب و کار شرکت بوده است. نتیجه گیری: انعطاف پذیری در منابع و انعطاف ذیری در هماهنگی، تأثیر بازار گرایی واکنش پذیر و فعال را تعدیل می سازد.
۱۴.

تاثیر گذاری شخص سازی و انگیزه لذت جویانه بر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید مجدد با نقش میانجی شناخت احساس مشتری و شناخت تجربه مشتری (مورد مطالعه : مشتریان خرده فروشی آنلاین بلج)

کلید واژه ها: شخص سازی انگیزه لذت جویانه شناخت احساس مشتری شناخت تجربه مشتری تیلیعات دهان به دهان الکترونیکی قصد خرید مجدد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 269 تعداد دانلود : 593
هدف: بررسی تعیین تاثیر گذاری شخص سازی و انگیزه لذت جویانه بر شناخت احساس مشتری و شناخت تجربه مشتری و تاثیر آن بر تیلیعات دهان به دهان الکترونیکی و قصد خرید مجدد ازدیدگاه مشتریان خرده فروشی بوده است. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کاربران سایت نظرسنجی یو چک که از فروشگاه اینترنتی بلج خرید داشته اند که تعداد آنها نامعین است که حجم نمونه 384 نفر از بین آن ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی از آمار توصیفی و نرم افزار24 SPSS و برای تجزیه وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS2 Smart استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی دار انگیزه لذت جویانه بر مو لفه های تجربه شناختی و عاطفی مشتری است . بعلاوه ، تأثیرات مثبت تجربه مشتری بر وفاداری تأیید می شود. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر این است که تمام فرضیه های تایید کننده روابط مثبت شخصی سازی پشتیبانی می کنند . نتایج این مطالعه بینش نظری و مدیریتی را برای بهبود تجربه و وفاداری مشتری فراهم می کند.
۱۵.

بررسی تأثیر کوپن ها، عضویت در پورتال و تأثیر همتا بر ارزش خرید و تکانش گری ادراک شده و تأثیر آن بر ناسازگاری شناختی پس از خرید مؤثر و قصد خرید مجدد (مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی خشکبار ایران)

کلید واژه ها: ارزش خرید تأثیر همتا تکانش گری ادراک شده کوپن ها الکترونیکی عضویت در پورتال قصد خرید مجدد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160 تعداد دانلود : 344
این مطالعه در چارچوب بحث اقدامات روانشناختی، که بر اساس نظریه تکانه و تئوری ناهماهنگی بنا شده به بررسی و سنجش تجربی موضوع پرداخته است. در واقع هدف اصلی تحقیق تعیین تأثیر کوپن ها ، عضویت در پورتال و تأثیر همتا بر ارزش خرید و تکانش گری ادراک شده و تأثیر آن بر ناسازگاری شناختی پس از خرید و ناسازگاری پس از خرید مؤثر از دیدگاه کاربران فروشگاه اینترنتی خشکبار ایران بوده است. این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع علمی است. جامعه آماری کاربران فروشگاه اینترنتی خشکبار ایران در تهران به تعداد نامعین که حجم نمونه 384 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS3 Smartاستفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که افزایش کوپن ها می تواند اقدامات خرید و انگیزه را مثبت افزایش دهد ، که این می تواند بر ناهماهنگی شناختی پس از خرید و ناهماهنگی پس از خرید عاطفی و همچنین قصد خرید مجدد مشتریان تأثیر مثبت و معنی داری داشته باشد. همچنین مشخص شد که ارائه کوپن های رایگان اضافی اثر ناهماهنگی شناختی پس از خرید را کاهش می دهد اما نه ناهماهنگی پس از خرید عاطفی را کاهش نمی دهد. این مطالعه با افزودن ناهماهنگی پس از خرید عاطفی به چارچوب ، به تئوری ناهماهنگی کمک می کند. علاوه بر این، نتایج مربوط به کوپن ها، عضویت و نفوذ نظیر می تواند برای فروشگاه اینترنتی خشکبار ایران مفید باشد.
۱۶.

ارائه مدلی برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در استان البرز

کلید واژه ها: عوامل کلیدی موفقیت مؤلفه های بازاریابی شرکتهای دانش بنیان استان البرز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 712
هدف این تحقیق، ارائه مدلی برای بازاریابی شرکت های دانش بنیان در استان البرز هست. در شرکت های دانش بنیان، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق می یابد .بدین معنی که دستاوردهای تحقیق و توسعه بطور پیوسته از طریق سرمایه گذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم نوین تبدیل می گردد و در نتیجه عامل مهمی در نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد ملی است .از آنجا که به بازار رسانیدن یک محصول تضمین کننده موفقیت و بقای سازمان ها می باشد، تجاری سازی به عنوان یک عامل حیاتی مطرح می شود. روش تحقیق، کمی است و به لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، افرادی هستند که در شرکت های دانش بنیان مستقر در استان البرز کار می کنند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی استفاده از نرم افزار SPSS و استنباطی با استفاده از نرم افزار Smart Pls انجام شد. در پژوهش پییش رو، مؤلفه های بازاریابی موثر در موفقیت شرکتهای دانش بنیان در استان البرز مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. با این هدف، تأثیر چهار مؤلفه ای که دارای بیشترین تکرار در پژوهش ها بودند شامل اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض، به عنوان مؤلفه های بازاریابی این شرکت ها مورد شناسایی قرار گرفت و این مؤلفه ها روی شاخص های موفقیت این شرکتها که مطابق با آئین نامه های شرکت ها دانش بنیان، شامل سه شاخص رشد مالی و رشد عملکردی هستند، آزمون شدند. نتایج بررسی آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار آماری PLS ، نشان میدهد که اعتماد، تعهد، ارتباطات و مدیریت تعارض از طریق تأثیر بر شاخص عملکردی، بیشترین تاثیر را بر روی موفقیت این شرکتها نسبت به شاخص مالی دارد.
۱۷.

رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران، با رضایت شغلی کارکنان مطالعه موردی(کارکنان ریاست احصائیه ولایت بلخ)

کلید واژه ها: مهارت های ارتباطی رضایت شغلی مهارت های کلامی و مهارت های غیر کلامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 582 تعداد دانلود : 895
مهارت های ارتباطی مدیران مجموعه ای از رفتارهایی است که کیفیت ارتباط مدیر با کارکنان را مشخص می کند، و ارتقاء آن می تواند زمینه رضایت وظیفوی را فراهم کند. در این راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت وظیفوی کارکنان ریاست احصائیه ولایت بلخ طی سال 1398 تدوین شده است. روش تحقیق تحلیلی- توصیفی از نوع همبستگی بوده، داده ها به روش مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه ای جمع آوری شده است. برای تجزیه وتحلیل در بخش توصیفی از فریکونسی، فیصدی، فیصدی تراکمی مورد استفاده قرار گرفته، و در بخش استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردیده است. جامعه آماری تحقیق را تمام کارکنان ریاست احصائیه ولایت بلخ (که مجموعاً 12 تن می باشد) تشکیل می دهد. نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف نشان داد که داده های جمع آوری شده دارای توزیع نورمال است. مقدار الفای پرسشنامه رضایت شغلی برابر است با (0.72) و از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی مدیران برابر است با(0.79) که در سطح قابل قبول قرار دارد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رضایت شغلی و مهارتهای ارتباطی مدیران رابطه مثبت و معنی دار وجود داشته، همچنان بین رضایت شغلی با محیط و سوالات کُلی یک رابطه معنی دار و با سایر متغیرها رابطه معنی دار ندارد.