مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه سال پنجم مهر 1399 شماره 6 (پیاپی 26) جلد دو

مقالات

۱.

تاثیر معنویت در کار بر روی تمایل به ماندن، خدمات ادراک شده و درگیری شغلی کارکنان بانک انصار استان گلستان

کلید واژه ها: معنویت در کار میل به ماندن خدمات ادراک شده درگیری شغلی کارکنان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 331 تعداد دانلود : 861
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر معنویت در کار بر روی تمایل به ماندن و خدمات ادراک شده از طریق متغیر میانجی درگیری شغلی کارکنان است. مطالعات در متون مختلف نشان می دهند هیچ تردیدی وجود ندارد که تغییرات بنیادی در حال شکل گیری درمحیط کار است و معنویت یکی از موضوعات اساسی خواهد بود. در یک چنین مفاهیمی اطلاعات داده ای 84 نفر از کارکنان بانک انصار استان گلستان بصورت توصیفی – پیمایشی از طریق پرسشنامه های استاندارد معنویت در کار پرسشنامه استاندارد اشمس و دوجن (2000)، درگیری شغلی پرسشنامه استاندارد ریچ و همکاران (2000)، خدمات ادراک شده پرسشنامه استاندارد پاراسورمان و همکاران (1985) و تمایل به ماندن پرسشنامه استاندارد کامان و همکاران (1979) جمع آوری شدند و با استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد معنویت در کار بطور مستقیم و مثبت بروی تمایل به ماندن و خدمات ادراک شده تاثیر معنی داری داشته و همچنین تاثیر معنویت بر روی تمایل به ماندن و خدمات ادراک شده از طریق متغیر میانجی درگیری شغلی معنی داری بود.
۲.

بررسی پیش بینی میل به گردش شغلی بر اساس ابعاد درگیری شغلی و منابع شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان

کلید واژه ها: مؤلفه های درگیری شغلی مؤلفه های منابع شغلی میل به گردش شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 918 تعداد دانلود : 505
این پژوهش با هدف بررسی پیش بینی میل به گردش شغلی بر اساس ابعاد درگیری شغلی و منابع شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی، از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی و همبستگی و از لحاظ ماهیت کمی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در سال 1398 بودند که تعداد آنها 140 نفر بود. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم جامعه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد که پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها تعداد 110 نفر به پرسشنامه ها پاسخ صحیح دادند. گردش شغلی با پرسشنامه شادفر (1389)، درگیری شغلی با پرسشنامه شافلی و همکاران (2002) و منابع شغلی با پرسشنامه باباکاس و همکاران (2009) سنجیده شدند. یافته ها نشان داد که سطح منابع شغلی حدود 2/63 %، میزان میل به گردش شغلی کارکنان تقریباً 4/67 % و درگیری شغلی دارای سطحی به میزان 2/74 % بود. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندمتغیری تحت نرم افزار SPSS نسخه 25 نشان داد که مؤلفه های درگیری شغلی از جمله قدرت و جذب و نیز مؤلفه های منابع شغلی از جمله آموزش و قدردانی و حمایت سرپرست توانایی پیش بینی میل به گردش شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان را داشتند.
۳.

نقش میانجی اقدامات استراتژیک مدیریت منابع انسانی در رابطه مدیریت دانش با ارزیابی عملکرد و بهره وری سازمانی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد بهرهوری سازمانی مدیریت دانش اقدامات استراتژیک منابع انسانی عملکرد سازمانی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 638
این پژوهش با هدف تعیین نقش میانجی اقدامات استراتژیک مدیریت منابع انسانی در رابطه مدیریت دانش با ارزیابی عملکرد و بهره وری سازمانی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بهصورت توصیفی- همبستگی اجرا شد. جامعهی آماری این تحقیق کلیه کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به تعداد 150 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 108 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. در بخش مدیریت استراتژیک منابع انسانی از پرسشنامه هانگ و چانگ (2016)، عملکرد سازمانی، ونگ و همکاران (2005) و مدیریت دانش از وانگ و احمد (2010) استفاده شد. روایی آن بهصورت محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و به-ترتیب برای مدیریت راهبردی منابع انسانی 815/0 ، عملکرد سازمانی 817/0 و برای مدیریت دانش 819/0 محاسبه شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد مدیریت دانش به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق اقدامات استراتژیک منابع انسانی بر ارزیابی عملکردو بهره وری سازمانی تأثیر دارد.
۴.

تحلیل نقش سرمایه فکری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان

کلید واژه ها: سرمایه فکری سرمایه انسانی سرمایه ساختاری سرمایه رابطه ای عملکرد تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 194 تعداد دانلود : 615
درک عوامل انگیزشی کارکنان و به تبع آن بهبود عملکرد آنان همواره از مهم ترین دغدغه های مدیران منابع انسانی بوده است. به منظور قرارگرفتن در مسیردستیابی به قله های پیشرفت و تعالی در جوامع و سازمانها وجود سرمایه های فکری و اجتماعی به عنوان الزامات اساسی برای پیمودن این راه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش به روش توصیفی و کتابخانه ای و با بررسی اسناد و مدارک موجود به بررسی نقش سرمایه فکری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می پردازد. .در بعد معلمان لازم است در جهت توانمندسازی معلمان و تغییر نگرش آنها از نگاه سنتی به آموزش به سمت آموزش نوین گام هایی برداشته و اقداماتی صورت گیرد. همچنین آنها باید شیوه های تدریس را، خود انتخاب و مدیران امکان ریسک پذیری و حمایت از آنها حتی به صورت برگزاری دوره ای آزمایشی جهت برآورد دوره و تاثیر آن برعملکرد دانش آموزان مورد بررسی قرار دهند. در بعد دانش آموزان مدیران و معلمان مداراس ضمن فراهم نمودن محیطی آرام، شاد، صمیمی و جوی حمایتی از دانش آموزان، زمینه بروز خلاقیت و ایده ها را برای دانش اموزان فراهم و امکان برقراری ارتباط مدارس با مراکز پارک های فناوری برای تحقق ایده ها را میسر نمایند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶