فرهنگ در دانشگاه اسلامی

فرهنگ در دانشگاه اسلامی

فرهنگ در دانشگاه اسلامی سال نهم تابستان 1398 شماره 2 (پیاپی 31) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رویکرد مقایسه ای به اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 732 تعداد دانلود : 112
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آن، کلیه اعضای هیئت علمی(2059 نفر) و دانشجویان(15654 نفر) دانشگاه تهران است که با نمونه گیری طبقه ای متناسب، 267 نفر از هیئت علمی و 484 نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با پرسشنامه توسعه یافته اخلاق حرفه ای مدرّسان(قموشی و همکاران، 1396) انجام شده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(برای اعضای هیئت علمی=0.95 و برای دانشجویان=0.97) محاسبه و روایی ابزار نیز با روایی محتوایی و سازه تأیید شد. یافته ها: وضعیت اخلاق حرفه ای از دیدگاه دانشجویان در سطح متوسط و از دیدگاه اساتید در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت. نتایج MANOVA نشان داد مؤلفه های اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی بر اساس جایگاه(دانشجو-استاد) دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مؤلفه های نسبت به فراگیر، محیط و حرفه اعضای هیئت علمی در پردیسهای دانشگاه تهران دارای تفاوت معنادار است. وضعیت مؤلفه اخلاق نسبت به محیط در تعامل بین پردیس و جایگاه، تفاوت معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بایستی کاوش در وضعیت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی خود را از دیدگاه افراد و ذی نفعان مختلف در اولویت قرار دهند.
۲.

نقش اخلاق کاری اسلامی و رهبری معنوی بر تمایل به ترک خدمت اساتید دانشگاه با نقش میانجی دلبستگی شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 514 تعداد دانلود : 335
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اخلاق کاری اسلامی و رهبری معنوی بر تمایل به ترک خدمت اساتید با نقش میانجی دلبستگی شغلی در اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران انجام شده است. روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه مطالعه به شیوه احتمالی و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه گیری و داده های حاصل با استفاده از اسمارت پی.ال.اس و اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شدند. از آزمونهای سوبل و واف نیز برای اندازه گیری شدت اثر و آماره تی متغیّر میانجی دلبستگی شغلی استفاده شده است. یافته ها: اخلاق کاری اسلامی و رهبری معنوی بر تمایل به ترک خدمت اساتید تأثیر منفی و بر دلبستگی شغلی تأثیر مثبت می گذارد. همچنین یافته های حاصل از آزمون واف نشان داد که تقریباً بیش از 27 درصد از تغییرات اخلاق کاری اسلامی بر تمایل به ترک خدمت اساتید از طریق متغیّر میانجی دلبستگی شغلی تبیین می شود. نتیجه گیری: تحقیق در ارتباط با اخلاق کاری اسلامی و رهبری معنوی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته بود که اکنون روشن شده است؛ دانشگاهها می توانند با توجه به رهبری معنوی و اخلاق کاری اسلامی، تمایل به ترک خدمت اساتید را کاهش دهند.
۳.

اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 518 تعداد دانلود : 852
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین کلیه دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-13۹۶ که پرسشنامه احساس غربت را پاسخ دادند و نمره آنان بالاتر از ۱۰۸ بود، ۴۰ نفر انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفره کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی( CERQ-P )، مقیاس نگرانی آسیب شناختی و پرسشنامه احساس غربت بود. داده ها با استفاده نرم افزار SPSS-21 و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پس آزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی مثبت، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیب شناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت تأثیر معناداری دارد.
۴.

سنجش تأثیر شاخصهای روانی و عملکردی بر تمایل دانشجویان به استفاده از شبکه های اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 963 تعداد دانلود : 961
این واقعیت که کاربران و به ویژه جوانان هر روز وقت بیشتری را در فضای مجازی می گذرانند، اهمیت بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به شبکه های اجتماعی را نشان می دهد. هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر شاخصهای روانی و عملکردی دانشجویان بر تمایل آنان به استفاده از شبکه های اجتماعی و ارائه راهکار برای ارتقای فرهنگ استفاده از این شبکه ها انجام شده است. روش: این پژوهش از این لحاظ که نتایج آن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد،کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان دانشگاه پیام نور خوی با2800 دانشجو و ابزار سنجش داده ها، دو پرسشنامه استاندارد «میزان استفاده از شبکه های مجازی» و «شاخصهای عوامل روانی و عملکردی» است. برای پردازش و تحلیل داده ها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس. پی.ال.اس استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحقیق، تأثیر سه شاخص را بر تمایل دانشجویان به شبکه های اجتماعی تأیید کرد. نتیجه گیری: از بین شاخصهای عملکردی، دو شاخص «ارزش» و «اعتماد» و از بین شاخصهای روانی، شاخص «منافع و باورهای مشترک» بر میزان استفاده دانشجویان از شبکه های اجتماعی تأثیر معناداری دارد؛ ولی تأثیر سایر شاخصها معنادار نبود.
۵.

تفکیک جنسیتی در فضاهای دانشگاهی؛ نسبت سنجی دیدگاهها با آموزه های دینی(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 393
هدف: این پژوهش، به منظور جمع آوری و تحلیل دیدگاههای صاحب نظران درباره نگاه دین به تفکیک جنسیتی و ایجاد فضاهای ویژه مردان و زنان در دانشگاهها انجام شده است. روش: داده ها به روش کتابخانه ای و با نگاه توصیفی تحلیلی از کتب و مقالات مرتبط با موضوع، جمع آوری شده و در آمایش نظرات، پنج دیدگاه غالب در این موضوع طرح و تبیین شده است. در بخش تحلیلی دیدگاهها، عدم نگاه جامع به ادله و طولی بودن دستورات شرع و همچنین عدم در نظر گرفتن عناصر و ویژگی های تحدیدکننده موضوع، به عنوان نکات قابل نقد، مطرح شده است. یافته ها و نتیجه گیری: با در نظر گرفتن ملاحظاتی، طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها قابلیت اجرا دارد و همچنین از اهمیت و منطق لازم در نگاه شرع و عقل برخوردار است.
۶.

ارتباط کمال گرایی، اضطراب، نظم جویی شناختی هیجان با درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور پیرانشهر(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 825 تعداد دانلود : 666
 هدف : این پژوهش با هدف بررسی ارتباط کمال گرایی و اضطراب و نظم جویی شناختی هیجان با درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور پیرانشهر انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه پیام نور پیرانشهر در سال تحصیلی 97-1396 است. تعداد 220 دانشجو از بین جامعه آماری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . شرکت کنندگان به پرسشنامه های درگیری تحصیلی، کمال گرایی، نظم جویی شناختی هیجان و اضطراب پاسخ دادند . داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که کمال گرایی 14 درصد، نظم جویی شناختی هیجان 15 درصد و در مدل نهایی هر دو متغیّر وارد معادله شدند که در مجموع توانستند 20 درصد واریانس درگیری تحصیلی را تبیین کنند . نتیجه گیری: زمانی که دانشجویان از راهبردهای سازگارانه کمال گرایی و نظم جویی شناختی هیجان استفاده می کنند، درگیری تحصیلی آنان افزایش می یابد. این حالت می تواند باعث بالا رفتن سازگاری دانشجو با محیط دانشگاه و نیز افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی وی شود .
۷.

نقش ذهن آگاهی و امید به زندگی در پیش بینی ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 149 تعداد دانلود : 939
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی و امید به زندگی در پیش بینی ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان بود. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که از بین آنها 384 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به چشم انداز زمان زیمباردو، امیدواری اشنایدر و ذهن آگاهی براون و ریان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪند. یافته ها: امید به زندگی بخشی از واریانس چشم انداز زمانی حال لذت گرا و گذشته منفی و ذهن آگاهی بخشی از واریانس گذشته منفی و حال معتقد به سرنوشت را به طور معنادار تبیین کردند. ذهن آگاهی و امید به زندگی نیز بخشی از واریانس چشم انداز زمانی آینده را به طور معنادار تبیین کردند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که ذهن آگاهی و امید به زندگیمی توانند چشم انداز زمانی دانشجویان را پیش بینی کنند. بنابر این، آموزش چشم انداز زمان در بین دانشجویان در زمینه های مختلف امری ضروری به نظر می رسد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹