پیشرانه های مدل معماری منابع انسانی در مدیریت داوطلبان رویدادهای ورزش دانشگاهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشرانه های مدل معماری منابع انسانی در مدیریت داوطلبان رویدادهای ورزش دانشگاهی انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی می باشد که در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل متخصصین حوزه مدیریت منابع انسانی، داوطلبی و ورزش دانشگاهی بوده و 19 نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در بخش کمی نیز 278 نفر از نیروهای داوطلب دارای سابقه داوطلبی در رویدادهای ملی و بین المللی ورزش دانشگاهی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و سازه آن تایید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و Amos ورژن 24 انجام گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، مولفه های اصلی پیشرانه معماری مدیریت منابع انسانی شامل شایستگی داوطلبان، آموزش، ترغیب به مشارکت، توانمندسازی، رهبری، شایستگی مدیران، اجرا و بازخورد، شناخت انگیزه های مشارکت، تشریح شغلی، تنظیم شغلی، نردبان شغلی، شناسایی و بهسازی داوطلبان، جبران خدمات و تامین و حمایت است که در قالب شش مقوله اصلی دانش و اطلاعات، توانمندسازی روان-شناختی، توانایی مدیریتی، کارراهه شغلی، جذب و نگهداری و حمایت از داوطلبان دسته بندی شدند.Drive Factors in Human Resource Architecture Model for Managing Volunteers in University Sport Events
The study aims to identify the drive factors of human resource architecture model for managing volunteers in university sport events. The research uses a mixed exploratory method, in which thematic analysis method in the qualitative phase and structural equation modeling in the quantitative phase were used. The Statistical population in the qualitative part includes experts in the field of human resource management, volunteering and university sports and 19 interviewees were selected as the research sample using snowball sampling method. In the quantitative part, 278 volunteers with experience of volunteering in national and international university sports events were selected as the statistical sample. The research method in the qualitative part included a semi-structured interview, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire, whose face and construct validity was confirmed and its reliability was determined by Cronbach's alpha test. Data analysis was done using Spss and Amos version 24 software. The main components of human resource architecture drivers include volunteer competency, training, encouraging participation, empowerment, leadership, managers competency, implementation and feedback, recognizing participation motivations, job description, Job setting and job ladder that were classified into six main categories of knowledge and information, psychological empowerment, managerial ability, career path, recruitment, retention and support.