آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل مفهومی موانع تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز و بررسی وضعیت موجود آن انجام شد.روش پژوهش: رویکرد این پژوهش کمی از نوع توصیفی - همبستگی و بر حسب هدف از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش 788 نفر، شامل تمام اعضای هیأت علمی دانشگاه جامع تبریز در سال 1398 بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی تعداد 259 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از ابزار پرسش نامه بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول و دوم، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که هر چهار بعد مدل موانع فردی، سازمانی، ملی و فراملی موردتانید قرار گرفت و آزمون فریدمن و مقایسه میانگین رتبه ای نشان داد که مهم ترین موانع، از نظر اعضای هیأت علمی به ترتیب موانع فراملی با میانگین رتبه ای (38/3)، موانع سازمانی با میانگین رتبه ای (63/2)، موانع ملی با میانگین رتبه ای (44/2) و موانع فردی با میانگین رتبه ای (55/1) است.نتیجه گیری: با توجه به اینکه تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی یکی از ابعاد بین المللی شدن آموزش عالی است و باعث توسعه علمی آنان و حرکت بر لبه دانش می شود این پژوهش می تواند در راستای گسترش تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی و بین المللی شدن آموزش عالی  مورد توجه سیاست گذاران مربوطه قرار گیرد.

Designing and Validation of a Conceptual Model of Barriers to International Interactions Faculty Members

Objective: The aim of this study was to design and validate a conceptual model of barriers to international interactions of faculty members of Tabriz University and to examine its current status.  Methods: The approach of this research is quantitative descriptive correlation and applied in terms of purpose. The statistical population of this research was 788 people, including all faculty members of Tabriz University in 1398. Using Cochran's formula and random sampling method, 259 people The sample title was selected and, a questionnaire was used. For data analysis, the first and second stage confirmatory factor analysis, one-sample t-test and Friedman test were used.Results: The findings of this study showed that all four dimensions of the barrier model. Individual, organizational, national and transnational  were confirmed and Friedman test and comparison of rank average showed that the most important obstacles , according to faculty members, are transnational barriers with average rank (3.38), barriers. An organization with an average rank(2.63), national obstacles with an average rank (2.44) and individual obstacles with an average rank (1.55).Conclusion: Given that the international interactions of faculty members are one of the dimensions of the globalization of higher education and they lead to developing their scientific development and moving on the edge of knowledge, this survey can be concerned by the relevant policy makers regarding the development of international interactions of faculty members and the internationalization of higher education.

تبلیغات