تبیین نقش بالندگی کارکنان بر تسهیم دانش در سازمان سنجش آموزش کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در پژوهش حاضر، نقش بالندگی کارکنان بر تسهیم دانش در سازمان سنجش آموزش کشور مطالعه شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی، پیمایشی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد (بالندگی کارکنان دمیرچی و همکاران، 1395 و پرسشنامه تسهیم دانش دیکسون[1]، 2001) بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش کرونباخ (پرسشنامه تسهیم دانش 089/0= α و پرسشنامه بالندگی کارکنان 87/0α = )به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش، همه کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد590 نفر بوده است.حجم نمونه با استفاده از جدول کوکران 233 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی (فراوانی و شاخص های پراکندگی) و استنباطی (معادلات ساختاری و آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دهنده آن است که بالندگی فردی و سازمانی و حرفه ای بر تسهیم دانش تأثیر مثبت و معنی داری دارد. به علاوه، بر اساس آزمون فریدمن رتبه بندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، در سطح اطمینان 95/0 رتبه های اول تا سوم به ترتیب مربوط به بالندگی فردی، بالندگی سازمانی و بالندگی حرفه ای بوده است. <br clear="all" /> [1]. DixonInvestigating the Role of Staff Capability in Knowledge Sharing (Case Study: National Organization for Educational Measurement)
This applied descriptive survey was an attempt to gauge the role of staff capability in knowledge sharing in the National Organization for Educational Measurement. Regarding the data collection tools, it was attempted to make use of Standard Questionnaire on Staff Capability (Damirchi et al., 2016) and Knowledge Sharing Questionnaire, Dixon, 2001). Validity of the questionnaires was confirmed in terms of content validity and their reliability was confirmed using Cronbach's Alpha method (Knowledge Sharing Questionnaire α = 0.89 and Standard Questionnaire on Staff Capability α = 0.87). The statistical population of this study included all staff of the National Organization for Educational Measurement (N=590). The sample size was determined as 233 staff using the Cochran’s Table. It should be noted that the sampling method was simple random sampling. The research data were analyzed using descriptive statistics (frequency and dispersion indices) and inferential statistics (structural equations and Friedman Test). Findings indicated that the individual, organizational and professional capability had a positive and significant impact on knowledge sharing. In addition, the results of Friedman Test indicated that the ranking of factors affecting the knowledge sharing at 95% confidence level from the first to third ranks were possessed by the organizational capability, organizational capability and professional capability, respectively.