آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف این تحقیق، بررسی شیوه های متداول تقلب در آزمون ها در بین دانشجویان و ارائه راهکار های مدیریت و کنترل آن است. این مطالعه پیمایشی در سال تحصیلی 89-90 روی 298 دانشجوی رشته کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. انتخاب نمونه ها به روش انتساب متناسب انجام و پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ در حد مطلوب برآورد گردید (78/0= a). نتایج تحقیق نشان داد که متداول ترین شیوه های تقلب در جلسه امتحان به ترتیب شامل: مشاهده برگه امتحانی دیگر دانشجویان، استفاده از روش ایما و اشاره و نوشتن روی اشیاء است. نتایج نشان داد که بین ارتکاب به انجام عمل تقلب دانشجویان با سن، جنس، رشته تحصیلی و دوره تحصیلی، رابطه معنی داری وجود ندارد؛ ولی بین ارتکاب به انجام عمل تقلب دانشجویان با مقطع تحصیلی و معدل مقطع تحصیلی آنان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج این مطالعه می تواند دستاوردهایی در سطوح مختلف برای مسئولین نظام آموزش عالی کشاورزی در خصوص چگونگی سیاست گذاری و برنامه ریزی سرفصل دروس و برگزاری جلسات آزمون داشته باشد

Analysis of Conventional Cheating Methods among Students and Apply Some Methods to Manage and Control This Syndrome: A Case of Agricultural Students at Razi University

The main purpose of this survey study was to determine ways of cheating among a proportional sample of 298 undergraduate and graduate students majoring in diverse agricultural disciplines in College of Agriculture at Razi University during 1389-1390. The questionnaire was tested for reliability using Cronbach’s alpha coefficient yielding 0. 78 indicating a high reliability. Results revealed that the most common cheating strategies during college exams were: looking over fellow student’s paper, using non-verbal techniques, writing on sitting chairs, papers, walls and ect. Moreover, there was no relationship between cheating behavior and student’s age, gender, major and college year. However, act of cheating was negatively correlated with years of college and GPA. The result of this study has implications for agricultural higher education in different levels. That means how policy makers can have curriculum planning and how it should be tested. 

تبلیغات